Zmiana nazwiska po ślubie
Zasady dotyczące zmiany lub zachowania nazwiska po zawarciu związku małżeńskiego zostały opisane w Kodeksie rodzinnym i opiekuńczym w Art. 25. § 1. „O nazwisku, które każdy z małżonków będzie nosił po zawarciu małżeństwa, decyduje jego oświadczenie złożone przed kierownikiem urzędu stanu cywilnego. Oświadczenie może być złożone bezpośrednio po zawarciu małżeństwa albo przed sporządzeniem przez kierownika urzędu stanu cywilnego zaświadczenia stwierdzającego brak okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa”.
Wariantów wyboru nazwiska jest kilka – każde z małżonków może zachować dotychczasowe, mogą zdecydować się na jedno wspólne lub je połączyć (należy jednak pamiętać, że nowe nazwisko nie może składać się z więcej niż dwóch członów).
Zmiana nazwiska po ślubie w pracy
Osoby zatrudnione na umowie o pracę obowiązują zasady Kodeksu pracy dotyczące udostępniania i zmiany danych osobowych. W artykule 221 umieszczono zapis, iż pracodawca, u którego ktoś ubiega się o zatrudnienie, może żądać podania: imienia (lub imion) i nazwiska, daty urodzenia, informacji kontaktowych. Dodatkowo, jeśli wymaga tego określone stanowisko, pracodawca może żądać podania wykształcenia, zawodowych kwalifikacji i przebiegu wcześniejszego zatrudnienia. Jeśli więc zmieniło się nazwisko zatrudnionego/zatrudnionej, powinno się niezwłocznie poinformować przełożonego o zaistniałej sytuacji.
W Kodeksie zaznaczono również, że przekazywanie danych osobowych powinno nastąpić w formie oświadczenia pracownika, którego zmiany dotyczą. Natomiast pracodawca może chcieć, by te dane udowodnić. W przypadku zmiany nazwiska może to być akt ślubu lub dowód osobisty.
Warto zaznaczyć, że zgodnie z „Rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 12 listopada 2012 r. w sprawie rejestracji bezrobotnych i poszukujących pracy” osoba zarejestrowana jako bezrobotna ma obowiązek w terminie 7 dni od wystąpienia zmiany powiadomić o niej właściwy urząd pracy.
Zmiana nazwiska w pracy
Zmiana nazwiska w pracy po ślubie powinna zostać domknięta pod względem formalnym, aby nie powstały nieścisłości (pracodawca np. zgłasza zmiany do ZUS-u). W zależności od firmy, w której pracujemy wymianie będą mogły podlegać np. identyfikatory czy służbowa skrzynka mailowa.
Jeśli chcemy uniknąć pomyłek i zakłócenia komunikacji, to możemy zastanowić się nad wysłaniem maila informacyjnego do współpracowników czy klientów, z którymi utrzymujemy kontakty.