Co się dzieje, kiedy dopadnie nas w pracy zły dzień? Co właściwie wpływa na to, że dzień jest gorszy niż inne?
Zły dzień w pracy - a wydajność i efektywność pracy
Przyczyny złego dnia w pracy mogą być bardzo różnorodne. Część może pochodzić „z zewnątrz”. Pod wpływem trudnych sytuacji w życiu osobistym ciężko nam jest się skupić na życiu zawodowym. Rozmyślamy o możliwych rozwiązaniach domowego problemu, zamiast poświęcić uwagę wykonywanym obowiązkom. Przez to popełniamy więcej błędów, robimy coś wolniej i nie na sto procent swoich możliwości.
Innym źródłem złego dnia w pracy często stają się małe niepowodzenia, dopadające nas z samego rana - spóźniony autobus, krytyka od szefa, nieudana transakcja. Mimo że większość z nas zdaje sobie sprawę, że w każdej pracy napotyka się przeciwności, to jednak kiedy w krótkim czasie nagromadzi się ich zbyt wiele, ciężko jest o pozytywne nastawienie. Człowieka zamiast chęci sukcesu napędza strach przed kolejnym niepowodzeniem. Przez to nie wykorzystuje w pełni swoich umiejętności. Albo brak mu odwagi w podejmowaniu istotnych decyzji, albo nie może odnaleźć żadnych pozytywnych bodźców, by skupić się i jak najlepiej wykonać swoje zadania.
Brak koncentracji, obniżona motywacja, kumulacja negatywnych emocji sprawiają, że pracownik staje się tykającą bombą. Myśli tylko o tym, jak przetrwać trudny dzień.
Jak przetrwać kiedy masz zły dzień w pracy?
Każdemu zdarza się zły dzień w pracy. Nie trzeba robić sobie z tego tytułu wyrzutów. Lepiej jest zaakceptować ten stan i znaleźć sposoby, by przejąć nad nim kontrolę. Skoro i tak jesteśmy w miejscu pracy, powinniśmy skupić się na wykonywaniu obowiązków. Jeśli przeraża nas perspektywa ośmiu godzin za biurkiem, rozplanujmy sobie małe, drobne cele, do których będziemy stopniowo dochodzić - najpierw przejrzeć maile, później wykonać obowiązkowe telefony, przygotować się na spotkanie. Taka selekcja pozwoli skupić się tylko i wyłącznie na konkretnych obowiązkach, bez rozpraszania się innymi sprawami.
Co jeszcze może pomóc? Z pewnością zadziała system nagradzania - „jeśli skończę dziś ten skomplikowany raport, wieczorem idę na zakupy”, „po odpowiedzi na wszystkie maile idę na dobry lunch” itd.
Ciekawym może być spostrzeżenie, że zły dzień w pracy zwiększa czasem efektywność niektórych osób w biurze. Są tak zmęczeni i sfrustrowani problemami zewnętrznymi, że praca pomaga im się odciąć. Skupiają całą swoją energię na prawidłowym wykonywaniu zadań, by nie mieć czasu myśleć o tym co spowodowało ich zły nastrój.