Pisanie tekstów sponsorowanych, haseł reklamowych, notatek na blogi tematyczne, czy angażujących postów na firmowe konta w mediach społecznościowych to zajęcie, które z powodzeniem można wykonywać z domu. Nic dziwnego, że chętnych, by świadczyć usługi copywriterskie, jest bardzo wielu. Jak wybić się wśród tak ogromnej konkurencji i zdobywać najlepsze zlecenia?
Praca zdalna – pisanie tekstów to zajęcie idealne dla osób opiekujących się w domu dziećmi lub bliskimi, studentów studiów stacjonarnych, wszystkich, którzy cenią sobie freelancing i pragną wykonywać pracę z dowolnego miejsca na świecie. By wejść do branży i zacząć pozyskiwać zlecenia, copywriter musi posiadać określone umiejętności i cechy. Powinien:
- mieć tzw. lekkie pióro, czyli talent pisarski,
- doskonale znać zasady gramatyki i ortografii języka polskiego (lub innego języka, w którym pisze teksty),
- orientować się w zagadnieniach popkultury, rozumieć konteksty społeczne,
- być bardzo kreatywny,
- umieć pracować z klientem,
- być odpornym na stres, presję czasu,
- być osobą potrafiącą organizować własną pracę, dotrzymywać terminów,
- umieć szybko wyszukiwać informacje i wiedzieć, jak ocenić ich rzetelność, wiarygodność,
- znać podstawy SEO oraz technik marketingu internetowego,
- wiedzieć, na czym polega webwriting,
- znać przepisy prawa autorskiego i stosować się do nich,
- rozumieć specyfikę komunikacji w mediach społecznościowych (jeśli jest to jego środowisko pracy).
Gdzie można znaleźć zlecenia dla copywritera? Oczywiście w sieci. Bardzo ważne, by pracownik od samego początku pracy w branży starał się zgromadzić materiały do własnego portfolio. To pomoże mu promować własne usługi w przyszłości, pracować na swoje nazwisko, podpisywać kolejne umowy na teksty na zamówienie.
Agencje marketingowe
Współpraca lub zatrudnienie się w agencji marketingowej ma dla copywritera wiele plusów. Przede wszystkim oznacza stabilność finansową – to agencja dba o regularny napływ klientów, promowanie usług copywriterskich. Jednak firmy reklamowe zwykle przyjmują osoby z doświadczeniem, znające techniki sprzedaży i marketingu. Mimo to warto próbować – w końcu jest to branża dla pewnych siebie i zdeterminowanych.
Portale dla freelancerów
To kolejne miejsce w sieci, które powinien znać każdy copywriter. Zwiększają szanse na znalezienie ciekawych ofert, promują nazwisko copywritera, pozwalają zapoznać się z branżą. Jest jednak małe ale. Rejestracja na wielu tego typu portalach jest płatna, a konta darmowe często mają znaczne ograniczenia. Portale mogą pobierać też prowizje i inne opłaty. Ponadto nie wszędzie znajdziemy równie wiele atrakcyjnych propozycji dla osób piszących teksty SEO i inne?. Przed rejestracją warto poświęcić trochę czasu i sprawdzić warunki korzystania z różnych platform.
Media społecznościowe
Bez trudu znajdziemy na nich grupy przeznaczone dla freelancerów, copywriterów, osób oferujących redagowanie tekstów itp. Ich zaletą jest szybkość w pozyskiwaniu zleceń, a wadą ogromną konkurencja oraz nieprzewidywalność – nigdy nie wiadomo, kiedy pojawi się post ze zleceniem.
Blogi
Prowadzenie blogów firmowych to bardzo popularny sposób zarabiana dla copywritera. Oznacza zwykle długoterminową umowę z firmą, pozwala na rozwijanie się w jej strukturach. W pozyskaniu zlecenia na prowadzenie bloga firmy może pomóc… stworzenie własnego bloga, w którym promujemy swoje usługi. Potencjalny pracodawca czy zleceniodawca na własne oczy będzie mógł się przekonać, że copywriter doskonale orientuje się w zasadach i trendach blogowania.
Własna strona internetowa
Witryna z informacjami na temat swoich umiejętności, doświadczenia, a także z opiniami zadowolonych klientów – to zawsze dobry pomysł dla freelancera, niezależnie od branży. Trzeba pamiętać, że powinna być dopracowana w każdym calu – zarówno pod względem wizualnym, jak i jeśli chodzi o treści. Musi być również regularnie aktualizowana.