Mówi się, że prawdziwych przyjaciół poznajemy w biedzie. Równie dobrą sytuacją do oceny, kto komu dobrze życzy, jest osiągnięcie sukcesu. Awansujesz, a koleżanka z pracy nagle przestała chodzić z tobą na kawę? A może to ty zazdrościsz koledze udziału w nowym projekcie albo tego, że dostał lepszy służbowy samochód? Jak objawia się zazdrość, jakie ma skutki i dlaczego zarządzanie emocjami jest ważne?
Zazdrość w pracy – jak się objawia?
Można powiedzieć, że zazdrość w pracy i rywalizacja idą w parze, nie zawsze pociągając za sobą negatywne konsekwencje. Często napędzają do działania, do dawania z siebie więcej. „Zazdroszczę mu, ale przecież skoro on może to osiągnąć, to ja tym bardziej. Muszę się tylko postarać” – jeśli nasze emocje w pracy idą w takim kierunku, można powiedzieć, że pomagają się zmobilizować się i przekraczać granice.
Najczęściej jednak zazdrość w pracy wynika z frustracji spowodowanej tym, że ktoś inny zdobył coś, co uważamy za wartościowe. Zazdroszcząc, raczej nie analizujemy, dlaczego nasz kolega czy koleżanka osiągają kolejne sukcesy, podczas kiedy my tkwimy w tym samym miejscu. Wręcz przeciwnie – szukamy, często mało racjonalnych argumentów potwierdzających to, że spotyka nas jawna niesprawiedliwość, wszyscy inni traktowani są lepiej, mają prostsze, życie, a sukces przychodzi im dużo łatwiej.
Osoba, której na co dzień towarzyszy zawiść, chorobliwa zazdrość, najprawdopodobniej ma problemy z własną samooceną. Niskie poczucie własnej wartości nie pozwala jej podejmować działań – po co miałaby się starać, skoro i tak nie potrafi czegoś zrobić, nie jest wystarczająco dobra, zdolna, cierpliwa, by podołać zadaniu, a do tego wszyscy inni są lepsi. Lista wymówek to otwarty zbiór, który nie pozwala zaakceptować samego siebie. To z kolei przekłada się na brak zadowolenia z pracy i niską wydajność. Cierpią na tym także relacje z innymi. Zazdrosny współpracownik zaczyna być traktowany jako tokstyczna osoba i powoli wykluczany z grupy.
Jak pokonać zazdrość w pracy?
Zarządzanie emocjami w pracy to niełatwe zadanie. Dobrze ukierunkowane pozwalają w pełni się realizować, realnie ocenić sytuację i przede wszystkim rozgraniczyć fakty od wyobrażeń.
Złym rozwiązaniem jest tłumienie emocji, ich ukrywanie lub ignorowanie. Jeśli zaczynamy zauważać, że zazdrość w pracy zbyt często nam towarzyszy, spróbujmy zastanowić się nad jej przyczyną. W takich trudnych momentach warto przemyśleć, z czego wynikają negatywne emocje. Nie skupiajmy się jednak na analizie osiągnięć naszych kolegów czy koleżanek. W zamian znajdźmy coś, w czym my jesteśmy dobrzy, za co powinniśmy sami siebie doceniać i nagradzać.
Krótko mówiąc, uwierz w siebie.