Przyjmę pracownika z doświadczeniem. Wymagane co najmniej roczne doświadczenie. Doświadczenie minimum 2 lata na podobnym stanowisku. Wygląda znajomo? Dla wielu pracodawców wymóg określonego stażu pracy przy szukaniu nowych osób jest kwestią priorytetową. Tymczasem zatrudnienie pracownika bez doświadczenia również ma swoje plusy.
Łatwe znalezienie pracownika
Ma to znaczenie przede wszystkim w mniej popularnych branżach. Przy braku kryterium doświadczenia można spodziewać się liczniejszych zgłoszeń. Kandydaci to często osoby, które dopiero co uzyskały dyplom lub wciąż pobierają naukę. Dlatego ofertę zatrudnienia warto przesłać również np. do sekretariatów szkół i uczelni kształcących na kierunkach wiążących się z działalnością firmy.
Jednak warto w tym miejscu zaznaczyć, że junior to niekoniecznie ktoś bardzo młody. Określenie to nie odnosi się bowiem do wieku, ale braku doświadczenia w danej dziedzinie. Na stanowiska juniorskie często kandydują np. osoby z wieloletnim stażem pracy w zupełnie innej branży, które postanowiły się przekwalifikować. Tacy juniorzy z doświadczeniem na innych obszarach mogą być szczególnie cennym nabytkiem dla firmy.
Zapał do pracy juniora
Warto docenić to, że dla młodych ludzi dopiero poznających rynek pracy zatrudnienie w firmie o ugruntowanej pozycji często traktowane jest jak szansa – na sprawdzenie się, poznanie arkanów branży, rozpoczęcie kariery. Dlatego są pełni energii, zapału do pracy – jakich może brakować ich starszym koleżankom i kolegom. Silna motywacja i entuzjazm bywają zaraźliwe. Osoba, która każdego dnia zaskakuje nowymi pomysłami, nie odpuszcza, cały czas szuka nowych rozwiązań, a obowiązki traktuje jak wyzwanie, będzie miała bardzo korzystny wpływ na pracę w zespole.
Nauka delegowania zadań
Junior w firmie to osoba, która cały czas się uczy. Jej wiedza nie jest kompletna lub stanowi wyłącznie teoretyczną podstawę, jakiej ta nie miała jeszcze okazji wypróbować. Pracodawca przyjmujący na stanowiska juniorskie musi mieć tego świadomość i tak zorganizować pracę, by nowy pracownik nie otrzymywał zadań, których jeszcze nie ma możliwości wykonania i zbyt odpowiedzialnych. Jak efektywnie delegować zadania dla młodszego specjalisty? Na wstępie dobrze jest przeprowadzić z taką osobą rozmowę na temat jej umiejętności, preferencji, predyspozycji. Pierwsze zlecenia powinny być mniej skomplikowane, z czasem poziom trudności może wzrastać, gdyż dzięki temu junior będzie się uczyć. Warto pamiętać o feedbacku i pytać niedoświadczonego pracownika, z czym miał problem itp.
Dzielenie się wiedzą i doświadczeniem
Inni podwładni muszą zostać powiadomieni, że junior może potrzebować pomocy. Wzajemne wsparcie w zespole to nie tylko przekazywanie wiedzy, ale też cierpliwość i otwartość w stosunku do osoby dopiero uczącej się fachu. Warto, by nowy pracownik wiedział, do kogo może zgłosić się w przypadku trudności. Dobrym pomysłem jest też wyznaczenie osób lub osoby opiekującej się juniorem szczególnie w pierwszych miesiącach pracy.
Brak czasu na szkolenia?
Wielu pracodawców zastanawiających się, jak przygotować firmę do zatrudnienia stażysty lub juniora, dochodzi do wniosku, że szkolenie pracownika będzie zbyt czasochłonne, a inni podwładni zaczną poświęcać czas na uczenie osoby zielonej zamiast wykonywać obowiązki. Oczywiście przedsiębiorstwo to nie szkoła, ma przede wszystkim przynosić zyski jako efekt działań podwładnych. Niemniej, szkolenie pracownika nie musi mieć formy wielogodzinnego wykładu – wówczas faktycznie zajmowałoby zbyt wiele czasu. Często lepiej sprawdza się krótki wstęp teoretyczny i asysta podczas wykonywania konkretnych zadań już w ramach obowiązków służbowych. Pracodawcy mogą też dofinansować pracownikom kursy, które ci przechodzą poza godzinami pracy.