Zarządzanie pracownikami - dlaczego jest ważne
Zarządzanie zespołem to bardzo ważny element pracy każdego kierownika bądź team leadera. Niezależnie od tego, czy jest to hala produkcyjna, czy wielka korporacja, istotna jest efektywna współpraca między podwładnymi, co w konsekwencji przekłada się na wyniki. Najprościej można powiedzieć, że zarządzanie pracownikami opiera się na 4 filarach. Są to: planowanie, organizowanie, motywowanie i kontrolowanie. Kluczem do sukcesu jest prawidłowe funkcjonowanie tych elementów. Kierowanie zespołem polega także na wykorzystaniu potencjału zatrudnionych osób. To właśnie przełożony powinien ocenić, jakie zdolności ma dana osoba i w ten sposób przydzielać jej najbardziej odpowiednie zadania. Jeżeli zatem chcemy, aby nasza firma odniosła sukces na rynku, to musimy mieć zgrany i dobrze zarządzany zespół.
Kierowanie zespołem - jak sprawnie zarządzać ludźmi
Przełożony powinien być osobą charyzmatyczną, która wzbudza zaufanie. Team leader powinien pamiętać, że przewodzenie zespołem to nie tylko władcze zlecanie zadań. Nie każdy nadaje się do tego, aby objąć pozycję kierownika. Prawidłowe zorganizowanie pracy podwładnych oznacza, że przełożony dokładnie zna wszystkie etapy wytwarzania produktu, a także potrafi ocenić, kto najlepiej poradzi sobie z wykonaniem danego obowiązku.
Ważne jest także stawianie celów. Ludzie często muszą mieć poczucie, że do czegoś dążą. Istotna
jest w tym wypadku jasność w precyzowaniu komunikatów. W pracy nie powinno być bowiem żadnych niedomówień. Zatrudnieni muszą wiedzieć, jaki jest cel i jakie mają czynności do wykonania. W tym wypadku kluczowy jest także racjonalny podział obowiązków. Nie może być mowy o sytuacji, gdy jedna osoba z nadmiaru zadań nie wie, w co ręce włożyć, podczas gdy ktoś inny w tym czasie się nudzi.
W zarządzaniu grupą ludzi istotne jest także motywowanie. Przekłada się to bowiem na zaangażowanie, terminowość oraz dobrą atmosferę w miejscu pracy. Nie oznacza to jednak, że przełożony ma tylko chwalić podwładnych. Jeżeli członkowie zespołu popełniają błędy, to trzeba im zwrócić uwagę. Pobłażanie w takich sytuacjach nie sprawi, że firma w przyszłości stanie się leaderem w danej branży. Wszystkie konstruktywne uwagi powinny być jednak wyrażane z szacunkiem oraz poszanowaniem godności drugiej osoby.
Pracując w zespole, trzeba zdawać sobie sprawę, że zawsze pojawią się konflikty. Ważne jest, aby je umiejętnie rozwiązywać. Inaczej mogą one rzutować na działanie całej grupy, która okaże się mniej wydajna.
Efektywne zarządzanie zespołem
Efektywne zarządzanie zespołem jest kluczem do sukcesu. Podstawą do tego jest ciągłe komunikowanie się. Związane jest to z każdym aspektem pracy: od jasno określonych reguł i zasad, po przekazywanie informacji dotyczących zadań. Przekazywanie bieżących informacji dotyczy zarówno kadry zarządzającej, jak i podwładnych. Liczne spotkania mogą w tym pomóc, dlatego praktycznie w każdej firmie są one cyklicznie organizowane.
Bardzo ważny jest także odpowiedni dobór pracowników. Oczywiście zawsze można popełnić błąd podczas rekrutacji, jednak w większości przypadków specjalistom z działu HR udaje się dobrać najbardziej pasujących kandydatów na dane stanowisko.