Strategie radzenia sobie ze stresem
Większość Polaków odczuwa stres związany z pracą. Nawet jeśli lubimy to, co robimy, musimy liczyć się z nerwowymi sytuacjami. Nadmierny stres nie wpływa dobrze na stan zdrowia. Może obniżać efektywność. Niestety część z nas zapomina, że ze stresem można walczyć. Są pewne techniki, które pozwalają zapanować nad nerwami, dzięki czemu jesteśmy spokojniejsi, szybciej i lepiej wykonujemy obowiązki. Ma to także wpływ na atmosferę w firmie. Jak zatem radzić sobie w trudnych sytuacjach?
Sposoby walki ze stresem
Aby umiejętnie zarządzać stresem, warto rozpoznać czynniki, które mają na nas negatywny wpływ. Mogą to być natłok obowiązków, presja czasu, zła atmosfera w grupie. Takie rzeczy potrafią skutecznie zdenerwować nawet najspokojniejszego człowieka. Jeśli zatem czujemy, że mamy zbyt dużo zadań i zwyczajnie przestajemy nad nimi panować, trzeba porozmawiać z przełożonym i nakreślić sytuacje. Warto jednak podejść do tej kwestii rzeczowo, bez zbędnych emocji. Zatrzymywanie w sobie negatywnych uczuć nie jest receptą na sukces w walce ze stresem.
Techniki walki ze stresem
Dobra strategia radzenia sobie ze stresem pozwala pracownikom poprawnie reagować oraz wypełniać swoje zadania. Aby móc walczyć ze zdenerwowaniem, trzeba na początku odnaleźć jego źródło. Wielu pracodawców decyduje się na przeprowadzenie specjalnych badań. Podwładni mają wtedy odpowiedzieć na kilkanaście pytań dotyczących stresujących sytuacji w pracy. Pomaga to wprowadzić politykę interwencyjną, dzięki której zniwelowane będą czynniki stresogenne.
Obecnie coraz więcej firm decyduje się na chillout room w miejscu pracy, czyli specjalnego pokoju do relaksu, z którego może skorzystać każdy pracownik. Pomieszczenie to jest specjalnie urządzone, nie słychać w nim szumu drukarek czy głośnych rozmów kolegi zza biurka. W momentach silnego napięcia warto skorzystać z chillout roomu, co pozwoli wyciszyć się i zapanować nad emocjami.
Sposobów walki ze stresem jest bardzo dużo. Nie każda strategia będzie bowiem odpowiadała wszystkim podwładnym. Dlatego przełożony, wraz z działem HR, musi prowadzić specjalną kampanię doszkalającą, która będzie informować o negatywnych skutkach stresu.
Radzenie sobie ze stresem - szkolenie
Coraz częściej przeprowadzane są specjalne szkolenia, które uczą pracowników, jak radzić sobie w trudnych sytuacjach. Takie zajęcia są w większości przypadków prowadzone przez psychologów, którzy znają wiele technik zarządzania stresem. Dla podwładnych może to być świetna okazja do tego, aby nauczyć się rozpoznawać czynniki mające negatywny wpływ na zdrowie psychiczne.