Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Zarządzanie projektami – podstawowe informacje

Zarządzanie projektami – podstawowe informacje

 
Zarządzanie projektami – podstawowe informacje

Zarządzanie projektami – definicja

 

Zarządzanie projektami, inaczej zwane także project managementem, jest procesem planowania oraz kontrolowania zadań. Podstawy zarządzania projektami wiążą się z wojennym planem „Manhattan” z 1940 roku. Dotyczył on budowy bomby atomowej i był ściśle tajny. Wszystkie zastosowane techniki udoskonalano na przestrzeni lat. Zostały one później wykorzystane podczas realizacji amerykańskiego planu Marshalla, który polegał na pomocy w odbudowaniu silnej Europy po II Wojnie Światowej. Obecnie metodyka zarządzania projektami na stałe zagościła w wielu przedsiębiorstwach.

 

Metody zarządzania projektami

 

Głównym celem efektywnego zarządzania projektami jest realizacja celów w obrębie strategii firmy. Dlatego należy podejść do tej kwestii metodycznie. Chaos oraz brak sprecyzowanych celów nie wpłyną dobrze na pracowników, którzy zwyczajnie nie będą wiedzieć, co mają robić. Dlatego należy skupić na kilku najważniejszych fazach podczas pracy nad danym projektem. Są to:

• definiowanie,
• planowanie,
• realizowanie,
• kontrolowanie,
• realizowanie.

 

System zarządzania projektami

 

Warto zaznaczyć, że dobry plan jest początkiem sukcesu. Dlatego powinien on zawierać dokładny opis zakresu prac, jakie mają zostać wykonane, harmonogram oraz budżet. Te kwestie pozwolą nam ocenić możliwości, jakimi dysponujemy. Wstępne oszacowanie kosztów sprawi, że na kolejnych etapach będziemy w stanie trzymać rękę na pulsie.

 

Przechodząc do realizacji projektu, trzeba zwrócić uwagę na kontrolę oraz odpowiedni przepływ informacji. Oznacza to, że kluczowe będzie zarządzanie zespołem. Osoba odpowiedzialna za nadzór na grupą musi dokładnie wiedzieć, jak postępują prace.

 

Efektywne zarządzanie projektami – zarządzanie czasem w projekcie

 

W każdym projekcie bardzo ważne jest zarządzanie czasem. Dzięki temu zespół ma możliwość terminowego wykonania wszystkich założeń, które zostały określone na etapie planowania. Dlatego na początku warto dokładnie zaznaczyć zadania priorytetowe.

 

Szacowanie czasu trwania zadań pozwali opracować harmonogram, który powinien być ogólnie dostępny dla wszystkich osób zajmujących się realizacją projektu. Kluczowe w tym wypadku jest organizowanie cyklicznych spotkań i sprawdzanie, jak przebiega realizacja poszczególnych etapów.

 

Zarządzanie projektami – studia, studia podyplomowe, kurs

 

Osoba zajmująca się zarządzaniem projektów, powinna posiadać odpowiednie przygotowanie. W związku z tym coraz więcej uczelni decyduje się na otwarcie kierunków związanych z zarządzaniem projektowym. Studia podyplomowe z tej dziedziny to dobry sposób na uzupełnienie wykształcenia. Wiedza, jaką pozyskują słuchacze, dotyczy nie tylko organizacji i rozdysponowania zadań. Ważne jest także motywowanie członków zespołu oraz umiejętność oceniania zdolności podwładnych. Dzięki temu każda osoba będzie odpowiedzialna za zadanie, które jest zgodne z jej umiejętnościami oraz wykształceniem.

 

Kursy i studia mają na celu przygotować studentów do objęcia stanowisk menadżerskich. Na kierowniczych posadach istotna jest wiedza z zakresu zarządzania, ekonomii oraz finansów. Studenci są przygotowywani do gospodarowania zasobami ludzkimi, poznają techniki negocjacji, uczą się oceniać ryzyko.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

Najnowsze artykuły

Osoba z autyzmem na rynku pracy – czy autyzm wyklucza z życia zawodowego?

Osoba z autyzmem na rynku pracy – czy autyzm wyklucza z życia zawodowego?

– Populacja osób neuroatypowych jest bardzo zróżnicowana – zauważa Izabela Kocyłak, trenerka pracy z Fundacji SYNAPSIS. Wiele osób aktywnych zawodowo, szczególnie z tzw. wysoko funkcjonującym autyzmem, jest nieświadomych swojego zaburzenia. Tymczasem aż 2% pracowników w Polsce i 10% w Europie to osoby w spektrum autyzmu. Jak rozpoznać autyzm i w jakich zawodach może sprawdzić się autystyk?

Szklane ściany, szklane ruchome schody. Równouprawnienie na rynku pracy to wciąż fikcja?

Szklane ściany, szklane ruchome schody. Równouprawnienie na rynku pracy to wciąż fikcja?

– Istniejące luki płacowe są wyraźnym dowodem na nierówności w traktowaniu kobiet i mężczyzn. GUS donosi o 17 proc. różnicy w wynagrodzeniach między kobietami a mężczyznami, a im wyższe stanowisko tym luka płacowa większa – zauważa dr Anna M. Górska, dyrektorka Centrum Badań Kobiet i Różnorodności w Organizacjach z Akademii Leona Koźmińskiego.

Handel na targowisku: czym jest opłata targowa?

Handel na targowisku: czym jest opłata targowa?

Wśród wielkich galerii handlowych, wielkopowierzchniowych marketów i dyskontów w krajobraz polskich miast wciąż wpisują się tradycyjne ryneczki, bazary i przydrożne stoiska, na których można kupić kwiaty, znicze, dewocjonalia, ale też owoce, warzywa, jaja, mięso czy miody. Osoby prowadzące tam handel muszą płacić opłatę targową. Ile ona wynosi w 2024 roku i kto jest z niej zwolniony?

Stress interview – co to jest? Czy miałeś najgorszą rozmowę o pracę w życiu?

Stress interview – co to jest? Czy miałeś najgorszą rozmowę o pracę w życiu?

Rozmowa o pracę zaczyna się zwyczajnie, ale po chwili rekruter zaczyna być opryskliwy i Cię prowokuje. Spotkanie zmienia się w najgorszą rekrutację w życiu. Masz takie doświadczenia? Być może zastosowano na Tobie technikę stress interview. Jak jej sprostać? – Im lepiej znasz siebie, tym lepiej przygotujesz się do czekającej Cię rozmowy – tłumaczy psycholog biznesu Agnieszka Zacher-Łanowska.

Pilot samolotu – praca, wymagania, obowiązki zawodowe, pensja

Pilot samolotu – praca, wymagania, obowiązki zawodowe, pensja

Pilot to najpopularniejszy zawód świata – badania pokazują, że tysiące ludzi na całym świecie szukają informacji o tym, jak zostać pilotem. Mamy dla Was dobrą wiadomość: Polska to jedyny kraj UE, w którym najlepsi kandydaci mogą zdobyć większość uprawnień za darmo! Jak długa jest droga to kariery pilota i czy faktycznie zdyskwalifikować może, jak się czasem słyszy, problem z zębami?

12 błędów podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Specjalistka HR wyjaśnia, czego nie robić na rozmowie o pracę

12 błędów podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Specjalistka HR wyjaśnia, czego nie robić na rozmowie o pracę

– Oprócz podstawowych błędów, takich jak brak przygotowania czy nieodpowiednia mowa ciała, istnieje wiele subtelnych kwestii, które mogą zdecydować o tym, czy otrzymasz ofertę pracy – wyjaśnia Agnieszka Ciećwierz. Specjalistka ds. HR wymienia 12 największych błędów na rozmowie o pracę, podaje przykłady i radzi, jak wybrnąć z sytuacji. Gorąco polecamy każdej osobie szukającej pracy!