Zgodnie z prawem europejskim, każdy obywatel kraju członkowskiego Unii Europejskiej może założyć działalność gospodarczą na terenie innego państwa należącego do wspólnoty. Odbywa się to na takich samych zasadach, jak w przypadku każdego obywatela – jedyną różnicą w stosunku do otwierania działalności we własnym kraju jest fakt, że decydując się na założenie firmy za granicą, trzeba spełnić lokalne wymagania formalne i rozliczać się zgodnie z prawem obowiązującym w kraju docelowym.
Wielu Polaków decyduje się w ostatnich latach na rejestrację firmy w Niemczech. Czy to się opłaca i jak przebiega proces otwierania własnej działalności, dowiesz się z tego artykułu.
Jak założyć firmę w Niemczech?
Na początek, jeszcze przed rozpoczęciem zakładania firmy należy sprawdzić, czy działalność, którą będzie zajmowało się planowane przedsiębiorstwo, nie wymaga uzyskania odpowiedniego pozwolenia, koncesji bądź spełnienia innych (np. finansowych) warunków. Posiadanie koncesji konieczne jest np. w gastronomii, transporcie, handlu obwoźnym, ubezpieczeniach, ochronie, usługach dla osób niepełnosprawnych, handlu bronią czy produkcji leków. A w przypadku osób wykonujących niektóre wolne zawody w Niemczech konieczne jest przedstawienie dowodu kwalifikacji zawodowych.
Udając się urzędu, trzeba przygotować dokumenty potrzebne do założenia firmy w Niemczech. Są to:
• dwustronna kopia dowodu osobistego lub paszportu,
• potwierdzenie zameldowania w Niemczech,
oraz opcjonalnie (w zależności od branży):
• zaświadczenie o niekaralności,
• zaświadczenie o wpisie do rejestru handlowego lub izby rzemieślniczej,
• zezwolenia, koncesje i udokumentowane uprawnienia do wykonywania zawodu,
• umowa najmu lokalu do prowadzenia działalności.
Należy mieć przy sobie także adres, pod którym firma będzie zarejestrowana.
Etapy zakładania działalności gospodarczej za granicą
Pierwszym krokiem, po ustaleniu posiadania odpowiednich uprawnień i zebraniu dokumentów niezbędnych do rejestracji firmy w Niemczech, jest udanie się do Urzędu ds. Działalności Gospodarczej (niem. das Gewerbeamt) właściwego ze względu na siedzibę przyszłej firmy. W urzędzie (z pomocą pracownika, który zadaje pytania pomocnicze), wypełnia się formularz wniosku o założenie firmy. Trzeba także uiścić opłatę w wysokości 20 euro.
Poza zgłoszeniem działalności gospodarczej w urzędzie trzeba jeszcze dopełnić formalności związanych z uzyskaniem numeru podatkowego nadawanego przez Urząd Skarbowy, rejestracją w branżowej kasie chorych oraz ubezpieczeniem od nieszczęśliwych wypadków.
Ile trwa założenie firmy?
Sama rejestracja działalności gospodarczej w Niemczech, której dokonuje się w urzędzie, zajmuje zaledwie kilka chwil – więcej czasu potrzeba na zebranie potrzebnej dokumentacji. Najdłużej trwa jednak zwykle oczekiwanie na przyznanie numeru podatkowego. Ten etap może zająć nawet kilka tygodni, dlatego orientacyjnie przyjmuje się, że cały proces zakładania firmy w Niemczech trwa zwykle około miesiąca.
Plusy i minusy własnej firmy
Tym, co najbardziej zachęca Polaków do prowadzenia działalności gospodarczej w Niemczech, jest niewątpliwie niskie opodatkowanie dochodów. Kwota wolna od podatku jest za Odrą znacznie wyższa niż w Polsce: wynosi 24500 euro dla firmy jednoosobowej. Opodatkowanie zysków ponad ten limit oblicza się, mnożąc dochód z działalności gospodarczej (ponad kwotę wolną od podatku) przez wartość pomiaru podatkowego, która wynosi 3,5%, a następnie przez stawkę podatku od działalności gospodarczej (jest ona różna w zależności od lokalizacji firmy, ponieważ ustalana jet przez lokalne władze).
Przedsiębiorcy w Niemczech objęci są ponadto wieloma ulgami i preferencyjnymi warunkami – w zależności od lokalizacji firmy zyskują np. zwolnienia podatkowe lub pomoc finansową (m.in. na wynajęcie lokalu do prowadzenia działalności, szkolenia).
Co może zniechęcać Polaków do zakładania firmy w Niemczech? Skuteczną przeszkodą w tego typu planach bywa fakt, że aby móc legalnie prowadzić działalność za zachodnią granicą, powinno się faktycznie stale tam przebywać. Nie wystarczy „teoretycznie” posiadać tam biura, a de facto pracować z Polski. Centrum interesów życiowych i gospodarczych musi znajdować się na terytorium Niemiec, a osoba prowadząca firmę w tym kraju nie może przebywać w Polsce dłużej niż 183 dni w roku podatkowym – jeśli przekroczy ten limit, całość jej działań musi zostać opodatkowana w Polsce, mimo że działalność gospodarcza została zarejestrowana w Niemczech.