Im więcej konsumujemy, tym więcej wytwarzamy śmieci. Firmy przetwarzające odpady są więc dziś na wagę złota. Czy warto zainwestować w ten biznes?
Przetwarzanie odpadów w Polsce
Z nagromadzonymi śmieciami radzimy sobie na dwa sposoby: odzysk (włączając w to recykling) oraz unieszkodliwianie. Pierwszy sposób to wszelkie czynności polegające na ponownym wykorzystaniu odpadów – w całości lub w części, drugi natomiast to odpowiednie składowanie lub spalanie.
Można prowadzić firmę oferującą kilka form przetwarzania odpadów lub skupić się na jednym z etapów np. wywóz śmieci, segregacja, recykling plastiku.
Podstawowym aktem prawnym regulującym zasady gospodarowania odpadami jest ustawa o odpadach z dnia 14 grudnia 2012. Dodatkowo w temacie prowadzenia działalności ważny jest Kodeks spółek handlowych oraz Prawo przedsiębiorców. Warto także zapoznać się z ustawami o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym oraz o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej.
Są to podstawy. Przy wyborze już konkretnego profilu działalności należy zapoznać się z dokładną listą dokumentów. W związku z tym że ekologa i ochrona środowiska jest obecnie tematem głęboko analizowanym i modyfikowanym prawnie – z pewnością znajdziemy niezbędne informacje na rządowych stronach dla przedsiębiorców.
Podstawowe wymagania, jakie musi spełniać zakład przetwarzania odpadów
Segregacja odpadów, spalanie śmieci i inne czynności mogą mieć znaczący wpływ na otoczenie, w którym znajduje się zakład przetwarzania śmieci. Dlatego do prowadzenia takiej działalności potrzebne są zezwolenia, zgody służb np. straży pożarnej oraz decyzje środowiskowe. Konieczna jest również ewidencja wszelkich aktywności związanych już z samą działalnością.
Zezwolenie na przetwarzanie odpadów – gdzie i jak uzyskać?
Urząd, do którego należy złożyć wnioski i dokumenty w celu uzyskania zezwolenia na przetwarzanie odpadów, należy wybrać ze względu na planowane miejsce przetwarzania odpadów. Można zrobić to:
- w urzędzie marszałkowskim (w szczególnych przypadkach przetwarzania odpadów),
- w starostwie powiatowym,
- u regionalnego dyrektora ochrony środowiska,
- urzędach dzielnicowych m.st. Warszawy.
Opłata skarbowa za zezwolenie wynosi 616 zł. Poszczególne etapy w drodze o otrzymanie zezwolenia opisane są na stronie biznes.gov.pl. To kolejno:
1. Złożenie wniosku o wydanie zezwolenia (wraz z listą koniecznych dokumentów).
2. Weryfikacja wniosku przez urząd.
3. Wnioskowanie przez urząd o przeprowadzenie kontroli.
4. Wydanie przedsiębiorcy postanowienia w sprawie formy i wysokości zabezpieczenia roszczeń.
5. Wydanie zezwolenia.
Kto jest zwolniony z uzyskania zezwolenie na przetwarzanie odpadów?
Prawo zwlawnia niektóre osoby i podmioty z bowiązku uzyskania zezwolenia. To m.in.:
• osoby fizyczne lub jednostki organizacyjne niebędące przedsiębiorcami, wykorzystujące odpady na potrzeby własne,
• podmioty zobowiązane do uzyskania pozwolenia zintegrowanego, które obejmuje przetwarzanie odpadów,
• podmioty, które posiadają pozwolenie na wytwarzanie odpadów (obejmujące zbieranie lub przetwarzanie odpadów),
• władający nieruchomością, który zbiera odpady komunalne, wytwarzane na terenie tej nieruchomości (źródło:www.biznes.gov.pl).
Kara za przetwarzanie odpadów bez zezwolenia
Mimo że procedury wymagają czasu i energii, to nie warto próbować uchylać się od ich dopełnienia. Kara administracyjna za prowadzenie działalności związanej z przetwarzaniem odpadów bez zezwolenia wynosi od 10 000 do 1 000 000 zł.