Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Zakaz rozmów w czasie pracy? Kodeks pracy, dobre praktyki

Zakaz rozmów w czasie pracy? Kodeks pracy, dobre praktyki

 
Zakaz rozmów w czasie pracy? Kodeks pracy, dobre praktyki

Wyobraźmy sobie, że przełożony wiesza na drzwiach napis: „Pracowników linii produkcyjnej obowiązuje zakaz rozmów w czasie pracy” albo „W tym biurze rozmowy prywatne przez telefon w pracy nie są akceptowane”. Brzmi to nieco absurdalnie i nawet nie znając na wylot Kodeksu pracy, można mieć, słuszne zresztą, wrażenie, że tego typu ograniczenia nie są zgodne z prawem. Czego i w jakim stopniu może zabronić pracodawca? I jak rozmowy wpływają na wydajność zespołu?

 

Czy pracodawca może zakazać rozmów w czasie pracy?

 

Odpowiedź na to pytanie jest krótka: nie może i Kodeks pracy w żadnym paragrafie go do tego nie upoważnia. Każdy z pracowników ma prawo do prywatności i życia prywatnego w miejscu pracy. Przekraczając próg biura czy zakładu, nikt nie staje się „narzędziem” do wykonywania określonych zadań. Poszanowanie prawa do prywatności zatrudnionych osób jest więc obowiązkiem pracodawców. Nie można tym samym wymagać całkowitego odcięcia się od życia prywatnego, zabraniać odbierania prywatnych telefonów.

 

Może się jednak zdarzyć, że na skutek wzmożonych konwersacji wydajność pracy drastycznie spadnie. Czy w takim przypadku ewentualny zakaz rozmów w pracy miałby uzasadnienie w dbaniu o dobro czy interes firmy, w ograniczaniu strat? Odpowiedź również jest przecząca. Niemniej pracodawca ma prawo przeciwdziałać tego typu zachowaniom i wymagać, by prowadzenie rozmów nie wpływało negatywnie na wydajność czy bezpieczeństwo w firmie. Naturalne jest, że rozlicza zatrudnionych z wykonanych obowiązków i ich jakości, może więc wprowadzić skuteczniejszy system kontroli i motywować do lepszej pracy. Monitoring – o którego zainstalowaniu pracodawca musi poinformować załogę – także może ograniczyć nadużywanie prawa do prywatności w pracy.

 

Rozmowy w pracy: wpływ na wydajność

 

Rozmowy w pracy mogą zarówno podnosić wydajność, jak i znacznie ją obniżać. Wszystko zależy od ich długości, tematów, jakie poruszają pracownicy, atmosfery w zespole. Krótka wymiana zdań między jednym zadaniem a drugim pomaga oderwać się od pracy, rozluźnia i poprawia atmosferę. Trudno z kolei o koncentrację w pracy i efektywność, gdy takie pogawędki się wciąż przedłużają.

 

O czym nie rozmawiać w pracy?

 

To kwestia dobrych obyczajów, kultury osobistej. Tematy rozmów, ich potoczność, w dużej mierze zależą też od atmosfery w zespole i kultury organizacyjnej w firmie. Jeśli wszyscy są ze sobą na "ty", znają się także od prywatnej strony, łatwiej poruszać tematy osobiste. Niemniej lepiej nie przekraczać pewnych granic. Dzielenie się ze współpracownikami naszymi problemami rodzinnymi, poglądami politycznymi, informacjami z życia osobistego nie jest zakazane, ale nie w każdym gronie będzie odebrane pozytywnie. Z kolei roztrząsanie na forum rozmowy prowadzonej w cztery oczy z szefem czy omawianie niekompetencji kolegi zza biurka, gdy ten wyjdzie z pokoju, nigdy nie jest dobrym pomysłem.

 

Nie warto także plotkować. Choć plotki często rozluźniają atmosferę w pracy i służą rozrywce, łatwo można przekroczyć granicę, za którą stają się szkodliwe. Bywa, że ostatecznie zaburzają komunikację, psują relacje w zespole i wprowadzają nerwowość, z którą nieprzyjemnie się pracuje.

 

Kolejna kwestia to przeciągające się, głośne rozmowy w pracy prowadzone przez telefon ze znajomymi czy rodziną. Mogą zostać odebrane albo jako brak zaangażowania w obowiązki, albo świadectwo złej organizacji czasu. Ktoś, kto wiecznie zostaje po godzinach i narzeka, że z niczym się nie wyrabia, a jednocześnie kilka godzin pracy spędza na prowadzeniu prywatnych konwersacji, powinien pomyśleć nad wyborem jednej z metod organizacji własnego czasu. Oddzielenie pracy od życia osobistego (na tyle, na ile to możliwe) pozwala po pierwsze być wydajnym zawodowo i po drugie, zachować work-life balance.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Specjalista ds. Sprzedaży Oprogramowania

    Symfonia Sp. z o.o.   Katowice    praca hybrydowa / stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Twój zakres głównych obowiązków: kontakt z aktualnym klientem; doradztwo i sprzedaż rozwiązań i produktów Symfonii; rzetelne wprowadzanie informacji do systemu CRM; realizacja zadań wartościowych (plan sprzedaży), ilościowych (czynności) oraz jakościowych (rozmowy telefoniczne)
  • Team Leader Działu Produkcyjnego

    JMP Flowers Grupa Producentów Sp. z o.o.   Stężyca (pow. rycki, gm. Stężyca)    praca stacjonarna
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Twój zakres obowiązków: planowanie pracy oraz organizacji pracy na poszczególnych obszarach; nadzorowanie i koordynowanie pracy zespołu; zbieranie danych i sporządzanie raportów jakościowych, wydajnościowych; uczestnictwo w spotkaniach tygodniowych Team Liderów; praca w systemie zmianowym;
  • Finance Business Partner

    Aon   Kraków    praca hybrydowa
    specjalista mid / senior / ekspert  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    What the day will look like Be responsible for forecasting, planning and business analysis for the business unit/area of responsibility; Preparing and presenting the monthly forecast updates to Senior Management on the company’s position relative to budget/forecast; Managing the annual budgeting...
  • Monter instalacji hydraulicznych i pneumatycznych

    R11 Automation Sp. z o.o.   Niemcy, okolice Monachium   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat   13 000 - 14 498 zł brutto/mies.  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Twoje zadania: Montowanie elementów hydrauliki i pneumatyki zgodnie z planem; Instalacja rur i węży według schematu; Prace z rurami stalowymi (wyginanie, dopasowywanie) Obsługa maszyn instalacyjnych (giętarki, piły automatyczne)
  • M&A Project Analyst with Spanish

    Aon   Kraków    praca hybrydowa
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Your key responsibilities: Provide support in the compilation of diligence reports; Mining of information from electronic data rooms; Background reading and summarising on Target business activities; Review insurance policies and summarise current insurance arrangements in the pre-agreed report...
  • Coral Travel Poland Sp. z o.o.
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    4 godz.
    Poszukujemy entuzjastycznych, pozytywnie nastawionych osób lubiących podróże i różnorodność świata. Razem z nami zapewniaj ludziom wymarzone wakacje!

Najnowsze artykuły

Pracoholizm – uzależnienie czy pasja?

Pracoholizm – uzależnienie czy pasja?

Jesteś perfekcjonistą i masz trudności z delegowaniem zadań, bo „wszystko zrobisz lepiej"? Uważaj, by nie wpaść w pułapkę pracoholizmu. Przez wielu wciąż uważany za zaletę, pracoholizm niszczy zdrowie, życie osobiste dotkniętych nim osób, a w skrajnych przypadkach prowadzi nawet do śmierci z przepracowania. W Światowy Dzień Pracoholików warto zadać sobie pytanie: czy nie pracujemy za dużo?

Siedząca praca a ból pleców

Siedząca praca a ból pleców

– Długim czasem pracy w pozycji siedzącej możemy zwiększyć swoją podatność na takie choroby jak dyskopatia, hemoroidy, obniżone libido, żylaki kończyn dolnych czy nawet udar. Najczęstszą dolegliwością jest jednak ból kręgosłupa – wyjaśnia Piotr Seredziński, chiropraktyk i fizjoterapeuta. Jak zatem prawidłowo siedzieć w pracy, by uniknąć bólu, pogłębiania wad postawy i poważniejszych chorób?

Praca nad morzem – pomysł na wakacje

Praca nad morzem – pomysł na wakacje

W miesiącach letnich ofertowy boom daje się zauważyć zwłaszcza w turystyce, gastronomii, handlu detalicznym, budownictwie i rolnictwie. Nad morzem przeważają oferty z sektora HoReCa skierowane przede wszystkim do studentów, ale także osób z uprawnieniami np. ratownika czy instruktora. Sprawdź, jakie stanowiska oferowane są nad Bałtykiem oraz jak zmienia się rynek pracy latem.

Przerwa na karmienie – zasady, przepisy, wzór zaświadczenia o karmieniu

Przerwa na karmienie – zasady, przepisy, wzór zaświadczenia o karmieniu

Od 1 do 7 sierpnia obchodzimy Światowy Tydzień Karmienia Piersią. Z tej okazji przypominamy, że powrót do pracy nie oznacza, że mama musi zaprzestać karmienia dziecka piersią. Kodeks pracy gwarantuje maksymalnie dwie dodatkowe przerwy na karmienie. To, z ilu i jak długich przerw może skorzystać, zależy od wymiaru czasu pracy zatrudnionej mamy oraz liczby karmionych przez nią dzieci.

Przyjaźń w pracy – czy jest możliwa?

Przyjaźń w pracy – czy jest możliwa?

 – Niektórzy preferują relacje bardziej zdystansowane i formalne tak, by nikt nie przeszkadzał im w pracy i by nie czuć się zobowiązanym do świadczenia drobnych przysług. Inni są pod tym względem mniej rygorystyczni – tłumaczy psycholog dr Beata Rajba. Kiedy w pracy pojawia się przyjaźń i jak rozpoznać, że kolega lub koleżanka ma szczere intencje?

Emerytura olimpijska – komu przysługuje? Wysokość

Emerytura olimpijska – komu przysługuje? Wysokość

W Igrzyskach Olimpijskich w Paryżu startuje aż 210 polskich sportowców. Razem z nimi liczymy na wspaniałe wyniki i medale olimpijskie. Te ostatnie oznaczają nie tylko wieczne miejsce na kartach historii sportu, ale też pewne zabezpieczenie na przyszłość. Przypominamy, ile wynosi emerytura olimpijska w Polsce i na świecie oraz czy kolor medalu wpływa na wysokość świadczenia.