Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Work life-integration: cyfrowy nomada czy okupant biur – kim jesteś? Raport Praca.pl i Experience Institute

Work life-integration: cyfrowy nomada czy okupant biur – kim jesteś? Raport Praca.pl i Experience Institute

 
Work life-integration: cyfrowy nomada czy okupant biur – kim jesteś? Raport Praca.pl i Experience Institute

Polski rynek pracy zmienia się na naszych oczach. Jednym z najważniejszych jego aspektów jest możliwość pracy w trybie home office – hybrydowo lub całkowicie (tzw. full remote). Osoby, które nie mają możliwości pracy zdalnej lub są zmuszane do powrotu do biur, często deklarują chęć zmiany pracy, nawet mimo wieloletniego stażu u danego pracodawcy. Praca zdalna to już nie przywilej ani benefit – stała się integralną częścią pewnego stylu życia. W ramach tego sposobu na życie pracownik chce mieć prawo do dysponowania swoim czasem, pracą, wypoczynkiem i rozwojem w sposób swobodny i zgodny z własnym rytmem i potrzebami. Praca zdalna uświadomiła mu, że istnieje możliwość integracji pracy ze sferą osobistą (work-life integration) – dlatego nie zechce z niej łatwo zrezygnować. 

 

Spis treści

Nowy raport Praca.pl i Experience Institute 2024

 

Praca.pl i Experience Institute przygotowały dla Was raport pt. Ewolucja pracy zdalnej. Analiza zmian, wyzwań i korzyści w nowej rzeczywistości zawodowej. Z przyjemnością przekazujemy Wam wyczerpującą analizę polskiego rynku pracy, z której dowiecie się między innymi:

 

  • czy Polacy są coraz bardziej zadowoleni ze swojego życia zawodowego?
  • jak duży odsetek pracowników czuje się zaangażowanych w swoją pracę?
  • co sprawia, że jesteśmy bardziej zadowoleni z miejsca pracy?
  • czy pracownicy zdalni są bardziej efektywni i zadowoleni z kariery?

 

W tej edycji raportu położyliśmy szczególny nacisk na koncepcję work-life integration w kontekście pracy zdalnej.

 

Work-life integration – co to?

 

Czasami wydaje się, że o pracy zdalnej przejmującej polski rynek pracy od czasów pandemii (2020 r.) powiedziano już niemal wszystko. Wpływ home office nie tylko na funkcjonowanie firm oraz gospodarkę, ale i społeczeństwo, kształtujące się w jego obrębie postawy wobec świata zawodowego i prywatnego, wciąż jest jednak niedoceniany i wymaga wielu dokładnych badań – socjologicznych, kulturoznawczych, psychologicznych. 

 

  • Work-life integration vs. work-life balance

 

Powoli staje się jasne, że współczesny uczestnik polskiego rynku pracy jest o wiele bardziej świadomy – niż jeszcze dekadę temu – że ma prawo do szczęścia. W obrębie tego, co można uznawać za szczęście, mieszczą się różne rzeczy, niemniej nieodłącznym jego elementem jest poczucie spójności pomiędzy różnymi sferami swojego życia. Być może nie chodzi już po prostu o brak zgrzytów powodujących napięcie, ale o bardziej holistyczne podejście do swojej roli jako indywidualnej jednostki, ze wszystkimi swoimi talentami, predyspozycjami, zainteresowaniami, będącej jednocześnie uczestnikiem rynku pracy. Koncepcja work-life balance (równowaga między życiem prywatnym i zawodowym) może nie być już adekwatnym opisem stanu, jaki chcemy osiągnąć. Zamiast dzielić swoje życie na prywatne i zawodowe, niejako przeciwstawiając je sobie i próbując balansować między nimi jak na rozpiętej linie, z której łatwo spaść – zaczynamy dostrzegać możliwość integracji:podziały były sztuczne, my zaś chcemy się czuć dobrze i w zgodzie ze sobą wszędzie, i pracując, i rozwijając się, i wypoczywając, i spełniając się w wielu różnych rolach. 

 

 

 

  • Dobrostan w pracy

 

Często mówi się o pokoleniu Z jako wyznaczającym nowe standardy, niemniej nowe postawy nie są zauważalne wyłącznie wśród przedstawicieli młodego pokolenia. Wszyscy uczestnicy rynku pracy w ostatnich latach brali udział w trudnych doświadczeniach, począwszy od wspomnianej pandemii, przez kryzys gospodarczy, po inflację, błyskawiczny rozwój technologiczny budzący obawy o pracę, czy wreszcie zagrożenia wojenne i napięcia polityczne, by wymienić tylko kilka znaczących czynników.

 

Nie dziwi zatem, że w sytuacji wzmożonych napięć na różnych płaszczyznach i zmniejszenia poczucia bezpieczeństwa i pewności jutra coraz szerzej słychać głosy mówiące o odejściu od postrzegania pracy jako najważniejszej sfery życia i zaniechania dążeń do sukcesu – na rzecz poczucia dobrostanu (tzw. wellbeing), którego chcemy doświadczać zarówno w domu, jak i w pracy. Dobrostan to także zaniechanie praktyk i unikanie sytuacji, które przeszkadzają w osiągnięciu wewnętrznej spójności, są uważane za bezsensowne, bezproduktywne czy szkodliwe. Nużące dojazdy do biura zamiast efektywnej i znacznie swobodniejszej pracy z domu, bezproduktywne spotkania zamiast wartościowej interakcji z innymi, tzw. wyścig szczurów i kult pracy z pewnością w ocenie wielu mogą podpadać pod te kategorie.

 

Work-life integration razem z naciskiem na dobrostan nie oznaczają wcale mniejszych ambicji zawodowych u pracowników. Wręcz przeciwnie – brak dysonansu między różnymi sferami życia, rezygnacja z daremnych działań i postawienie na większą bezpośredniość w kontaktach z innymi związane są z poczuciem bezpieczeństwa i swobody, te zaś współgrają z zaangażowaniem i kreatywnością.

 

 

Work-life integration – typy pracowników

 

Jak osiągnąć integrację między życiem zawodowym i prywatnym? Można się domyślać, że nie ma uniwersalnej odpowiedzi na to pytanie, gdyż ludzie prezentują różne postawy, kierują się różnymi wartościami, mają różne cele. Można jednak mówić o kilku najczęstszych postawach i strategiach związanych z osiąganiem harmonii na linii praca-dom. Dlatego jednym z celów, jakie w Praca.pl postawiliśmy sobie razem z Experience Institute w czasie przygotowywania najnowszego raportu, było wskazanie czterech typowych postaw pracowników zdalnych. Każdy z typów reprezentuje zarazem nieco inną strategię osiągania work life integration. Różni się ich podejście do:

 

  • pracy zdalnej, 
  • harmonogramu: organizacji pracy i godzin pracy,
  • równowagi między życiem zawodowym i osobistym.

 

Badanie pozwoliło wyróżnić 4 typy pracowników zdalnych: Cyfrowych Nomadów, Poszukujących, Dostosowujących się i Tradycjonalistów. Trzy z nich są efektywne w pracy zdalnej. Za nieefektywną można uznać jedynie grupę Tradycjonalistów. Są oni jednak zarazem najbardziej niechętni home office i najrzadziej korzystają z pracy zdalnej. Jednocześnie Tradycjonaliści najczęściej zabierają pracę z biura do domu.

 

Raport Praca.pl i Experience Institute - work life integration

 Którym pracownikiem zdalnym jesteś?

 

  • Cyfrowi Nomadzi

 

Cyfrowi nomadzi to osoby działające na wysokich obrotach, bardzo zadowolone ze zdalnego modelu pracy. Są najskuteczniejsi w integracji pracy zdalnej z życiem prywatnym oraz bardzo zadowoleni z elastyczności, jakie daje home-office.

 

Kim są fani pracy zdalnej? To przede wszystkim osoby młode (starsze Zetki oraz Millenialsi):

 

  • 43% z nich jest w wieku 35-44 lata, 
  • 32% z nich jest w przedziale wiekowym 25-34 lata.

 

Cyfrowi Nomadzi są dobrze zaznajomieni z nowymi technologiami oraz elastycznymi formami pracy. Ich cechą charakterystyczną jest wysoki poziom satysfakcji z pracy. Są zadowoleni z harmonogramu pracy, ze swojej efektywności na home-office, z wykorzystywanych narzędzi  dostępnych form komunikacji ze współpracownikami. W ich przypadku czynności wykonywane w domowym zaciszu zajmuję mniej czasu niż gdyby musieli je wykonywać z biura. Są nie tylko zadowoleni, ale i stuprocentowo zaangażowani oraz skuteczni: nie pracują w nadgodzinach, w weekendy czy na wakacjach.

 

Czytaj także: Jakim typem pracownika jesteś? Sprawdź najnowszy raport Praca.pl i Experience Institute

 

  • Poszukujący

 

Poszukujący również chcą pracować zdalnie, ale często są hamowani przez firmę, która nie pozwala im przejść na tryb pracy full-remote. W efekcie wielu z nich pracuje hybrydowo. Poszukującym, w przeciwieństwie do Cyfrowych Nomadów, brakuje im też kompetencji związanych z organizacją własnej pracy. Jest to grupa, która chętnie korzysta z home-office, ale może mieć pewne trudności w zachowaniu zdrowej harmonii pomiędzy życiem osobistym i prywatnym. W domu pracują szybciej niż w biurze, nie zajmują się pracą ani w weekendy, ani na wakacjach, ani w ramach nadgodzin. Wciąż jednak miewają kłopot z ustaleniem odpowiedniego harmonogramu pracy, nie oceniają też bardzo wysoko dostępnych narzędzi i czują, że można byłoby usprawnić komunikację w firmie. W efekcie ich satysfakcja z pracy jest dość niska.

 

  • Dostosowujący się

 

To zróżnicowana grupa, której członkowie mają ambiwalentny stosunek do home-office. Najczęściej przyjmują bierną postawę w pracy. Zgadzają się na wszystko i starają się poradzić sobie w takich warunkach, jakie narzuca im organizacja. Jednak jeśli mają możliwość pracy zdalnej (a najczęściej pracy hybrydowej), większość chętnie z niej korzysta. Także ta grupa wykonuje zadania służbowe szybciej z domu niż z siedziby firmy. Mają kłopoty z rozdzieleniem życia zawodowego i prywatnego: bardzo często pracują w nadgodzinach, zabierają pracę do domu, kończą projekty w weekendy i na wakacjach. Są raczej zaangażowani w pracę, ale ich satysfakcja z życia zawodowego jest niska.

 

  • Tradycjonaliści

 

Tradycjonaliści to okupanci biur, anty-fani pracy w domu. Do tej grupy należą osoby w różnym wieku, niemniej najwięcej jest 55-latków lub osób starszych. Najrzadziej do tej grupy należą z kolei 25-34-latkowie. Jeśli nie muszą, nie chcą pracować zdalnie, dlatego home-office zdarza im się okazjonalnie. Pracują głównie w firmach, które nie nadążają za przemianą cyfrową, a więc np. rzadko oferują możliwość pracy zdalnej czy nie mają wypracowanych kanałów komunikacji między pracownikami. Tradycjonalistom czynności wykonywane zdalnie zajmują tyle samo albo więcej czasu niż te wykonywane z siedziby firmy. Są w pracy zdalnej nieefektywni, zdarzają im się nadgodziny, zabieranie pracy do domu czy praca w weekendy. Raczej nie zaglądają do obowiązków służbowych w czasie urlopu. Są to pracownicy raczej zaangażowani, których satysfakcja z pracy jest na średnim poziomie.

 

Warto pamiętać, że w przedsiębiorstwach mogą współistnieć różne typy pracowników, a zarządzanie osobami prezentującymi różnorodne strategie działania, postawy i potrzeby to spore wyzwanie dla pracowników obszaru HR. Work-life integration to koncepcja, która pomaga zrozumieć, jak obowiązki zawodowe wpisują się w szerszą strategię działania w życiu prywatnym i zawodowym oraz jakie mają znaczenie dla zdrowia psychicznego, realizowania swoich pasji oraz satysfakcji z pracy.

 

 

Czytaj takżeKreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

 

Work-life integration – najczęściej zadawane pytania:

 

  • Work-life integration – jak zachować równowagę?

 

Zachowanie równowagi między życiem zawodowym a prywatnym, czy wręcz zintegrowanie tych dwóch sfer życia w kontekście pracy w trybie home-office, nie musi być trudne. Kluczem do sukcesu jest dobra organizacja pracy, a także wyraźne wydzielenie przestrzeni oraz czasu do pracy. Z drugiej strony warto zadbać o właściwy odpoczynek oraz rozwój zainteresowań w ramach czasu wolnego. 

 

  • Work-life integration – jak ten trend wygląda w Polsce?

 

Wraz z popularyzacją pracy zdalnej, zaczęły kształtować się postawy i strategie mające na celu odnalezienie harmonii między życiem prywatnym i zawodowym, realizowanym w domowym zaciszu. Na polskim rynku pracy można zidentyfikować cztery podstawowe typy pracowników realizujących strategię work-life integration: Poszukujący, Cyfrowi Nomadzi, Dstosowujący się oraz Tradycjonaliści.

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

Najnowsze artykuły

Praca po europeistyce – perspektywy, zarobki, oferty pracy

Praca po europeistyce – perspektywy, zarobki, oferty pracy

Europeistyka kojarzy się z kulturoznawstwem, w rzeczywistości są to studia interdyscyplinarne stworzone z myślą o osobach, które interesują zagadnienia związane z aktualną sceną polityczną Europy, współpracą regionalną w ramach partnerstwa z krajami UE czy wykorzystaniem unijnych funduszy. W Dzień Europy pytamy: jaka praca czeka obecnie na absolwentów europeistyki? Czy warto ją sudiować?

Zasada „5 to 9 before 9 to 5”. Jak Zetki produktywnie wykorzystują poranek?

Zasada „5 to 9 before 9 to 5”. Jak Zetki produktywnie wykorzystują poranek?

– Wielu managerów i właścicieli firm rano ma czas, by pomyśleć strategicznie. Poranne godziny, gdy nikt nie pisze, nie dzwoni, są idealne na planowanie i podejmowanie decyzji. Zetki nie mają jeszcze tylu zawodowych obowiązków, ale intuicyjnie robią coś bardzo mądrego, dbają o swój dobrostan zanim zacznie się presja dnia. To niezwykle zdrowe podejście – zauważa coach biznesu Wiktor Tokarski.

Czy to już czas na zmianę pracy? Doradca zawodowy wyjaśnia, jak mądrze wykorzystywać swoje kwalifikacje

Czy to już czas na zmianę pracy? Doradca zawodowy wyjaśnia, jak mądrze wykorzystywać swoje kwalifikacje

– Statystycznie człowiek spędza w pracy 8 godzin dziennie, trudno udawać przez tak długi czas entuzjazm do jej wykonywania. Praca powinna nam sprawiać przyjemność i choć to slogan, to obala faworyzowany mit ciężkiej pracy – tłumaczy doradczyni zawodowa Magdalena Gabruś. Jak zatem rozwijać własny potencjał na obejmowanym stanowisku? Skąd wiedzieć, że już najwyższy czas na zmianę pracy?

Ratownik medyczny w wojsku – praca, zarobki

Ratownik medyczny w wojsku – praca, zarobki

– Ratownik medyczny w Siłach Zbrojnych RP pełni kluczową rolę w zabezpieczeniu medycznym zarówno w warunkach pokojowych, jak i podczas operacji wojskowych – tłumaczy ppor. Krystian Dwórznik, Szef Sekcji Promocji i Współpracy z Wojskowego Centrum Rekrutacji w Płocku. Oto jak wygląda praca wojskowego ratownika medycznego oraz jak krok po kroku przejść rekrutację na to stanowisko.

Świąteczna przerwa – jak się zmotywować do pracy po powrocie?

Świąteczna przerwa – jak się zmotywować do pracy po powrocie?

Majówka pozwoliła nam zapomnieć o obowiązkach i stresie zawodowym. Jednak powrót do codzienności po długim weekendzie czy dłuższym urlopie bywa naprawdę trudny. Socjolog i psychoterapeutka Beata Danielska podpowiada, według jakiego klucza możemy dzielić zadania po powrocie do pracy, żeby zapewnić sobie „miękkie lądowanie" i nie dać się przytłoczyć nagromadzonymi obowiązkami.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?

Zgoda na Pliki Cookies

Wykorzystujemy Pliki Cookies w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania Serwisu. Stosujemy Pliki Cookies w celach statystycznych i marketingowych, w szczególności w zakresie dopasowania treści reklamowych do Twoich preferencji.

Każda wyrażona zgoda może być przez Ciebie wycofana w dowolnym momencie. Więcej informacji dotyczących plików Cookies oraz przetwarzania danych osobowych w plikach Cookies znajduje się w naszej Polityce Prywatności.

Administratorem Serwisu i Twoich danych osobowych jest „Praca.pl” spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie, ul. Bolesława Prusa 2, 00-493 Warszawa, KRS 0000290935, NIP 7010095135, REGON: 141169379