Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Work-life balance i home office – jak zachować równowagę?

Work-life balance i home office – jak zachować równowagę?

 
Work-life balance i home office – jak zachować równowagę?

Work-life balance to znana od lat koncepcja zarządzania czasem, w taki sposób, by rozgraniczyć życie zawodowe od prywatnego i osiągnąć między nimi zdrowy balans. Wyważenie nie polega tu bynajmniej na wyznaczeniu równej, sztywnej liczby godzin na pracę i odpoczynek, a odnalezieniu takiego rozwiązania, które pozwala czuć się spełnionym zawodowo i jednocześnie zadowolonym z innych sfer życia. Określenie tych proporcji to jednak sprawa indywidualna, nie da się ich narzucić.

 

Gdy pracujemy w siedzibie firmy czy nawet w terenie, łatwiej oddzielić obszary naszego życia – po wyjściu z pracy wyciszyć służbowy telefon, nie otwierać skrzynki mailowej po godzinach. Przenosząc aktywność zawodową do własnego mieszkania, można jednak zauważyć, że przestaje to być proste. Zwłaszcza gdy prywatny komputer stał się również narzędziem do pracy, a zamiast przy biurku w open spasie siadamy w piżamie na wygodnej kanapie. Jak odnaleźć life balance w trybie home office? Od czego zacząć, by oddzielić pracę od odpoczynku i innych aktywności? Przedstawiamy kilka podstawowych wskazówek.

 

Przygotuj stanowisko pracy

 

Nie każdy może sobie pozwolić na wygospodarowanie biurka ze sprzętem niezbędnym do pracy w domu w osobnym pokoju, do którego w ustalonym czasie nie będą zaglądać inni domownicy. Niemniej, warto poszukać w mieszkaniu przestrzeni, która zapewni ciszę i wygodę pracy. Ważna jest też ergonomia – dobre oświetlenie, wygodne krzesło. Praca na komputerze przez cały dzień w pozycji leżącej albo na kanapie z laptopem ułożonym na kolanach może szybko doprowadzić do bólu odcinka szyjnego kręgosłupa, drętwienia nóg, bólu głowy. Jeśli mamy taką możliwość, dobrze jest przygotować stałe miejsce pracy, przy stole czy innym blacie, na którym znajdą się jedynie rzeczy służące wykonywaniu obowiązków. Dobrze oczywiście zachowywać względny biurowy porządek, by czuć, że to nie do końca część domowej przestrzeni, ale miejsce do pracy.

 

Stałe godziny pracy

 

Praca zdalna siłą rzeczy jest kontrolowana inaczej niż w biurze. Małe znaczenie mają same godziny wykonywania obowiązków, a przełożony rozlicza podwładnych z efektów ich pracy, a nie czasu, jaki na nią poświęcili. Dlatego pojawia się pokusa rozkładania zadań na najdogodniejsze pory, robienia długiej przerwy na przygotowanie dwudaniowego obiadu, spacer z psem, drzemkę i powrotu do zadań w późnych godzinach wieczornych. Po kilku takich dniach możemy jednak odnieść wrażenie, że pracujemy ciągle. Warto postarać się rozgraniczyć godziny na pracę od czasu na obowiązki domowe i odpoczynek. Pomóc może rozpisanie poszczególnych czynności i trzymanie się tego planu. Łatwiej wtedy także mierzyć efekty pracy, kontrolować postęp i odpoczywać bez wyrzutów sumienia, że trzeba jeszcze zajrzeć do raportu czy odpowiedzieć na maile.

 

Przerwy w pracy

 

Zgodnie z BHP po każdej godzinie pracy pracownikowi przysługuje 5 minut przerwy. Tej zasady warto przestrzegać i w domu. Momenty oderwania się od obowiązków są cenne i potrzebne, ale nie powinny przedłużać się poza zaplanowany harmonogram. Przeciągająca się przerwa na posiłek w pracy spowoduje, że trudno będzie ponownie zasiąść do komputera.

 

Kontakt ze współpracownikami

 

Praca zdalna sprawia, że komunikacja w firmie zupełnie się zmienia i często dość luźne biurowe relacje przeniesione do wirtualnej rzeczywistości ograniczają się do załatwiania pilnych spraw za pośrednictwem czatów czy maili. Z jednej strony dobrze jest zadbać, by relacje nie osłabły, z drugiej jednak warto pamiętać o selekcji informacji, które w pracy zdalnej przez internet do nas docierają.

 

Odpoczynek po pracy

 

Praca zdalna z domu i odpoczynek po pracy zdalnej w domu – to trudne połączenie, ale możliwe. Najważniejsze, by wygospodarować czas, w którym nie zaprzątamy sobie głowy zawodowymi sprawami i oddajemy temu, co lubimy. Dla osoby bardzo aktywnej przejście w tryb domowy może być trudne, ale warto zadbać o work-life balance, także pracując zdalne.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Brygadzista / Monter sieci zewnętrznej wodno - kanalizacyjnej

    Max Bau Sp. z o.o.   Niemcy   
    pracownik fizyczny / kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat   50,00 - 70,00 zł brutto/godz.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    15 godz.
    Opis stanowiska: Zatrudnimy do naszych budów na terenie Niemiec wykwalifikowanych brygadzistów, monterów sieci zewnętrznej wod.-kan.
  • Pracownik ds. fakturowania i rozliczeń w firmie transportowej

    AZONIK sp. z o.o.   Białystok    praca stacjonarna
    młodszy specjalista (junior)  umowa o pracę  pełny etat   4 300 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    16 godz.
    Twój zakres obowiązków: Wystawianie faktur: Wdrażanie procesu wystawiania faktur oraz dbanie o ich terminową i poprawną emisję. Uzgadnianie i weryfikacja danych: Dokładna weryfikacja i porównywanie danych, zarówno finansowych, jak i operacyjnych, w celu zapewnienia zgodności i...
  • Kierownik Zespołu Magazynowego Branża Automotive

    Adecco Personalsdienstleistungen GmbH   Niemcy, Soltau   
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    17 godz.
    Zadania: Organizacja oraz nadzór zadań w podległym zespole magazynowym; Zapewnienie prawidłowej dokumentacji obrotu towarowego w magazynie; Optymalizacji procesów magazynowych; Dbanie o dobrą atmosferę w zespole; Wymagania: Komunikatywna znajomość języka niemieckiego; Gotowość do...
  • Executive Assistant / Asystent Zarządu

    Adecco Personalsdienstleistungen GmbH   Niemcy, Monachium   
    asystent  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    17 godz.
    Wymagania: Doskonałe umiejętności komunikacyjne w mowie i piśmie; Biegła znajomość języka angielskiego (C1) Bardzo dobra znajomość języka niemieckiego (B2) Bardzo dobra znajomość programów pakietu MS Office (Outlook, PowerPoint, Word, Excel) Gotowość do przeprowadzki do Niemiec;
  • Product Governance Analyst

    Aon   Kraków    praca hybrydowa
    specjalista mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    17 godz.
    How this opportunity is different The product governance team has undergone some exciting new changes which means that we are in the process of embedding the new framework and systems into our team. These processes will help Aon to cater for the varied range of products and services under our remit...
  • Spawacz konstrukcji stalowych MAG / MIG lub WIG

    Ideale Jobs GmbH   Niemcy   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat   14 000 - 18 600 zł brutto/mies.  rekrutacja online
    17 godz.
    Zakres obowiązków: Praca przy spawaniu technikami MAG lub MIG według ustalonego planu. Przygotowanie materiałów do spawania, w tym cięcie, czyszczenie i szlifowanie. Składanie i montaż konstrukcji metalowych.

Najnowsze artykuły

Rozpraszacze w pracy – jakie warto wyeliminować? Jak to zrobić?

Rozpraszacze w pracy – jakie warto wyeliminować? Jak to zrobić?

Smartfon z dostępem do internetu, a więc ulubonych social mediów i aplikacji, to jeden z największych rozpraszaczy odrywających nas od pracy. Wiele osób czuje przymus sięgania do telefonu nawet kilkadziesiąt razy w ciągu godziny. 15 lipca, w Światowy Dzień Bez Telefonu Komórkowego, zachęcamy do odłożenia na bok smartfona oraz refleksji nad największymi wrogami naszej koncentracji. 

Temperatura w miejscu pracy a BHP

Temperatura w miejscu pracy a BHP

Czy upały mogą być uzasadnieniem przerwania pracy i opuszczenia stanowiska? Czy szef ma obowiązek skrócić godziny pracy, gdy temperatura powietrza przekracza 30℃? A co z klimatyzacją, wiatrakami i zimnymi napojami – czy są one obowiązkowe? Każdego lata wracają pytania dotyczące temperatury w pracy i przepisów bhp. Wyjaśniamy, jakie są obowiązki pracodawcy, a co zależy od jego dobrej woli.

Leśniczy – opis zawodu, jak zostać, obowiązki wymagania, zarobki

Leśniczy – opis zawodu, jak zostać, obowiązki wymagania, zarobki

12 lipca to Dzień Leśnika, święto obchodzone przez leśniczych, pracowników Lasów Państwowych i innych jednostek zajmujących się opieką nad lasami. Olga Buczyńska p.o naczelnik Biura Prasowego Lasów Państwowych wyjaśnia, jak zdobyć pracę w leśnictwie. – Osoba ubiegająca się o stanowisko leśniczego musi zdać egzamin do Służby Leśnej, który potwierdzi jego / jej podstawowe kwalifikacje.

Szukanie nowej pracy – który miesiąc jest najbardziej odpowiedni?

Szukanie nowej pracy – który miesiąc jest najbardziej odpowiedni?

Czy szukanie pracy w wakacje to dobry pomysł? A może lepiej poczekać z wysyłaniem CV do jesieni? Rynek pracy cechuje pewna cykliczność, która sprawia, że w niektórych miesiącach pojawia się więcej ofert, a firmy chętniej powiększają kadrę. Podpowiadamy, kiedy jest dobry czas na szukanie zatrudnienia, a w jakim okresie możesz mieć nieco więcej trudności ze zdobyciem posady.

Jak stworzyć inkluzywne miejsce pracy? Wywiad z dr Joanną Skonieczną, Kierowniczką Programową KPH

Jak stworzyć inkluzywne miejsce pracy? Wywiad z dr Joanną Skonieczną, Kierowniczką Programową KPH

– Warto ocenić atmosferę w firmie już podczas rekrutacji. Zwrócić uwagę na to, na ile osoby rekrutujące pozostają w postawie otwartości i inkluzywności, jak formułują pytania, jak zwracają się do osoby starającej się o pracę – tłumaczy dr Joanna Skonieczna, Kierowniczka Programowa Kampanii Przeciw Homofobii. Wyjaśnia też, jak każdy z nas może stać się sojusznikiem_czką osób LGBT+ w pracy.

Jak walczyć z rutyną w pracy?

Jak walczyć z rutyną w pracy?

Codziennie idziesz do pracy tą sama drogą. I każdego dnia zaczynasz pracę z myślą, że nie czeka Cię dziś nic nowego... Rutyna jest jednym z głównych powodów wypalenia zawodowego. Z drugiej strony może dawać poczucie bezpieczeństwa i stabilności. – W różnych okresach życia potrzeba rutyny może ulec zmianie – wyjaśnia psycholog Joanna Marszalska. Kiedy zatem walczyć z rutyną i jak to robić?