Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Work-life balance i home office – jak zachować równowagę?

Work-life balance i home office – jak zachować równowagę?

 
Work-life balance i home office – jak zachować równowagę?

Work-life balance to znana od lat koncepcja zarządzania czasem, w taki sposób, by rozgraniczyć życie zawodowe od prywatnego i osiągnąć między nimi zdrowy balans. Wyważenie nie polega tu bynajmniej na wyznaczeniu równej, sztywnej liczby godzin na pracę i odpoczynek, a odnalezieniu takiego rozwiązania, które pozwala czuć się spełnionym zawodowo i jednocześnie zadowolonym z innych sfer życia. Określenie tych proporcji to jednak sprawa indywidualna, nie da się ich narzucić.

 

Gdy pracujemy w siedzibie firmy czy nawet w terenie, łatwiej oddzielić obszary naszego życia – po wyjściu z pracy wyciszyć służbowy telefon, nie otwierać skrzynki mailowej po godzinach. Przenosząc aktywność zawodową do własnego mieszkania, można jednak zauważyć, że przestaje to być proste. Zwłaszcza gdy prywatny komputer stał się również narzędziem do pracy, a zamiast przy biurku w open spasie siadamy w piżamie na wygodnej kanapie. Jak odnaleźć life balance w trybie home office? Od czego zacząć, by oddzielić pracę od odpoczynku i innych aktywności? Przedstawiamy kilka podstawowych wskazówek.

 

Przygotuj stanowisko pracy

 

Nie każdy może sobie pozwolić na wygospodarowanie biurka ze sprzętem niezbędnym do pracy w domu w osobnym pokoju, do którego w ustalonym czasie nie będą zaglądać inni domownicy. Niemniej, warto poszukać w mieszkaniu przestrzeni, która zapewni ciszę i wygodę pracy. Ważna jest też ergonomia – dobre oświetlenie, wygodne krzesło. Praca na komputerze przez cały dzień w pozycji leżącej albo na kanapie z laptopem ułożonym na kolanach może szybko doprowadzić do bólu odcinka szyjnego kręgosłupa, drętwienia nóg, bólu głowy. Jeśli mamy taką możliwość, dobrze jest przygotować stałe miejsce pracy, przy stole czy innym blacie, na którym znajdą się jedynie rzeczy służące wykonywaniu obowiązków. Dobrze oczywiście zachowywać względny biurowy porządek, by czuć, że to nie do końca część domowej przestrzeni, ale miejsce do pracy.

 

Stałe godziny pracy

 

Praca zdalna siłą rzeczy jest kontrolowana inaczej niż w biurze. Małe znaczenie mają same godziny wykonywania obowiązków, a przełożony rozlicza podwładnych z efektów ich pracy, a nie czasu, jaki na nią poświęcili. Dlatego pojawia się pokusa rozkładania zadań na najdogodniejsze pory, robienia długiej przerwy na przygotowanie dwudaniowego obiadu, spacer z psem, drzemkę i powrotu do zadań w późnych godzinach wieczornych. Po kilku takich dniach możemy jednak odnieść wrażenie, że pracujemy ciągle. Warto postarać się rozgraniczyć godziny na pracę od czasu na obowiązki domowe i odpoczynek. Pomóc może rozpisanie poszczególnych czynności i trzymanie się tego planu. Łatwiej wtedy także mierzyć efekty pracy, kontrolować postęp i odpoczywać bez wyrzutów sumienia, że trzeba jeszcze zajrzeć do raportu czy odpowiedzieć na maile.

 

Przerwy w pracy

 

Zgodnie z BHP po każdej godzinie pracy pracownikowi przysługuje 5 minut przerwy. Tej zasady warto przestrzegać i w domu. Momenty oderwania się od obowiązków są cenne i potrzebne, ale nie powinny przedłużać się poza zaplanowany harmonogram. Przeciągająca się przerwa na posiłek w pracy spowoduje, że trudno będzie ponownie zasiąść do komputera.

 

Kontakt ze współpracownikami

 

Praca zdalna sprawia, że komunikacja w firmie zupełnie się zmienia i często dość luźne biurowe relacje przeniesione do wirtualnej rzeczywistości ograniczają się do załatwiania pilnych spraw za pośrednictwem czatów czy maili. Z jednej strony dobrze jest zadbać, by relacje nie osłabły, z drugiej jednak warto pamiętać o selekcji informacji, które w pracy zdalnej przez internet do nas docierają.

 

Odpoczynek po pracy

 

Praca zdalna z domu i odpoczynek po pracy zdalnej w domu – to trudne połączenie, ale możliwe. Najważniejsze, by wygospodarować czas, w którym nie zaprzątamy sobie głowy zawodowymi sprawami i oddajemy temu, co lubimy. Dla osoby bardzo aktywnej przejście w tryb domowy może być trudne, ale warto zadbać o work-life balance, także pracując zdalne.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Architekt

    Climatic Sp. z o.o. Sp. k.   Ostrowiec Świętokrzyski    praca stacjonarna
    starszy specjalista (senior) / kierownik/koordynator  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat
    4 godz.
    Zakres obowiązków: Tworzenie projektów i modelowanie budynków w technologii BIM; Koordynacja międzybranżowa; Tworzenie dokumentacji projektowej: budowlanej, przetargowej i wykonawczej w zgodności z normami i przepisami budowlanymi w oparciu o harmonogram i budżet; Weryfikacja i optymalizacja...
  • Projektant Instalacji Sanitarnych / Inżynier

    Climatic Sp. z o.o. Sp. k.   Ostrowiec Świętokrzyski    praca stacjonarna
    starszy specjalista (senior)  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat
    4 godz.
    Zakres obowiązków: Praca w zespole projektowym, w którym wykorzystywane jest nowoczesne oprogramowanie 3D; Projektowanie instalacji w nieszablonowych budynkach (m.in. budynki szpitali, farmacji, wojska, policji, centra przetwarzania danych itd.); Branie udziału w pracy projektowej pod okiem...
  • Climatic Sp. z o.o. Sp. k.
    starszy specjalista (senior)  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat
    4 godz.
    Zakres obowiązków: Praca w zespole projektowym, w którym wykorzystywane jest nowoczesne oprogramowanie 3D; Projektowanie instalacji w nieszablonowych budynkach (m.in. budynki szpitali, farmacji, wojska, policji, centra przetwarzania danych itd.); Branie udziału w pracy projektowej pod okiem...
  • Specjalista ds. Klienta Biznesowego – Pojazdy Użytkowe

    ADF AUTO Spółka z o.o.   Wrocław, ul. Karkonoska 45    praca stacjonarna   za 2 dni wygasa
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    4 godz.
    Co będziesz robić? Sprzedawać lekkie pojazdy użytkowe i wspierać Klienta na każdym etapie zakupu; Inicjować i rozwijać kontakty biznesowe; Przygotowywać profesjonalne oferty oraz prowadzić negocjacje handlowe; Zarządzać dokumentacją sprzedażową i aktualizować system CRM; Realizować cele sprzedażowe.
  • Operator Linii Sortowniczej

    REMONDIS Sp. z o.o.   Warszawa    praca stacjonarna   za 3 dni wygasa
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat
    7 godz.
    Zakres obowiązków: Obsługa linii sortowniczej oraz załadunek pojazdów, Nadzór nad sprzętem – dbałość o urządzenia i maszyny, Utrzymanie porządku, czystości i dyscypliny pracy, Nadzór nad przestrzeganiem zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.
  • Młodszy Specjalista ds. Podatków

    Symfonia Sp. z o.o.   Warszawa, al. Jerozolimskie 132    praca hybrydowa
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online
    7 godz.
    Zakres obowiązków: Przygotowywanie oraz weryfikacja informacji niezbędnych do sporządzania deklaracji podatkowych (VAT, CIT, WHT). Aktywny udział w procesie sporządzania oraz korygowania deklaracji podatkowych, głównie VAT, CIT i WHT. Zbieranie danych i przygotowywanie odpowiedzi dla...

Najnowsze artykuły

Rekrutacja C-level – jakie strategie warto zastosować w rekrutacji na wysokie stanowiska?

Rekrutacja C-level – jakie strategie warto zastosować w rekrutacji na wysokie stanowiska?

– Rekrutacja na stanowiska C-level (CEO, CFO, COO, CTO, CMO) to jedno z najważniejszych zadań strategicznych dla każdej organizacji. Błędna decyzja rekrutacyjna na tym poziomie może skutkować stratami finansowymi oraz utratą zaufania ze strony pracowników, inwestorów czy klientów – tłumaczy specjalistka ds. rekrutacji Agnieszka Ciećwierz. Jak mądrze wybrać managera albo CEO swojej firmy?

Praca po europeistyce – perspektywy, zarobki, oferty pracy

Praca po europeistyce – perspektywy, zarobki, oferty pracy

Europeistyka kojarzy się z kulturoznawstwem, w rzeczywistości są to studia interdyscyplinarne stworzone z myślą o osobach, które interesują zagadnienia związane z aktualną sceną polityczną Europy, współpracą regionalną w ramach partnerstwa z krajami UE czy wykorzystaniem unijnych funduszy. W Dzień Europy pytamy: jaka praca czeka obecnie na absolwentów europeistyki? Czy warto ją sudiować?

Zasada „5 to 9 before 9 to 5”. Jak Zetki produktywnie wykorzystują poranek?

Zasada „5 to 9 before 9 to 5”. Jak Zetki produktywnie wykorzystują poranek?

– Wielu managerów i właścicieli firm rano ma czas, by pomyśleć strategicznie. Poranne godziny, gdy nikt nie pisze, nie dzwoni, są idealne na planowanie i podejmowanie decyzji. Zetki nie mają jeszcze tylu zawodowych obowiązków, ale intuicyjnie robią coś bardzo mądrego, dbają o swój dobrostan zanim zacznie się presja dnia. To niezwykle zdrowe podejście – zauważa coach biznesu Wiktor Tokarski.

Czy to już czas na zmianę pracy? Doradca zawodowy wyjaśnia, jak mądrze wykorzystywać swoje kwalifikacje

Czy to już czas na zmianę pracy? Doradca zawodowy wyjaśnia, jak mądrze wykorzystywać swoje kwalifikacje

– Statystycznie człowiek spędza w pracy 8 godzin dziennie, trudno udawać przez tak długi czas entuzjazm do jej wykonywania. Praca powinna nam sprawiać przyjemność i choć to slogan, to obala faworyzowany mit ciężkiej pracy – tłumaczy doradczyni zawodowa Magdalena Gabruś. Jak zatem rozwijać własny potencjał na obejmowanym stanowisku? Skąd wiedzieć, że już najwyższy czas na zmianę pracy?

Ratownik medyczny w wojsku – praca, zarobki

Ratownik medyczny w wojsku – praca, zarobki

– Ratownik medyczny w Siłach Zbrojnych RP pełni kluczową rolę w zabezpieczeniu medycznym zarówno w warunkach pokojowych, jak i podczas operacji wojskowych – tłumaczy ppor. Krystian Dwórznik, Szef Sekcji Promocji i Współpracy z Wojskowego Centrum Rekrutacji w Płocku. Oto jak wygląda praca wojskowego ratownika medycznego oraz jak krok po kroku przejść rekrutację na to stanowisko.

Świąteczna przerwa – jak się zmotywować do pracy po powrocie?

Świąteczna przerwa – jak się zmotywować do pracy po powrocie?

Majówka pozwoliła nam zapomnieć o obowiązkach i stresie zawodowym. Jednak powrót do codzienności po długim weekendzie czy dłuższym urlopie bywa naprawdę trudny. Socjolog i psychoterapeutka Beata Danielska podpowiada, według jakiego klucza możemy dzielić zadania po powrocie do pracy, żeby zapewnić sobie „miękkie lądowanie" i nie dać się przytłoczyć nagromadzonymi obowiązkami.

Zgoda na Pliki Cookies

Wykorzystujemy Pliki Cookies w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania Serwisu. Stosujemy Pliki Cookies w celach statystycznych i marketingowych, w szczególności w zakresie dopasowania treści reklamowych do Twoich preferencji.

Każda wyrażona zgoda może być przez Ciebie wycofana w dowolnym momencie. Więcej informacji dotyczących plików Cookies oraz przetwarzania danych osobowych w plikach Cookies znajduje się w naszej Polityce Prywatności.

Administratorem Serwisu i Twoich danych osobowych jest „Praca.pl” spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie, ul. Bolesława Prusa 2, 00-493 Warszawa, KRS 0000290935, NIP 7010095135, REGON: 141169379