Znajomość przynajmniej jednego języka obcego to w obecnych czasach jeden z podstawowych wymogów stawianych przed pracownikami bardzo wielu branż. Polacy masowo uczą się angielskiego czy niemieckiego, ale coraz częściej stawiają też na języki orientalne i dalekowschodnie – arabski, chiński lub japoński. Otworzenie własnej szkoły językowej może być zatem dobrym pomysłem na rozkręcenie dochodowego biznesu. Jak się do tego zabrać?
Szkoła językowa – jak założyć?
Przede wszystkim podczas zakładania prywatnej szkoły językowej przedsiębiorca nie musi spełniać norm stawianych przed placówkami dydaktycznymi zgodnie z prawem oświatowym. Szkoła taka może funkcjonować na zasadach ogólnych. Wystarczy zatem założenie działalności gospodarczej. Może być to na przykład jednoosobowa firma (gdy założyciel sam chce prowadzić kurs językowy). Przedsiębiorstwo należy zarejestrować w CEIGD, podając właściwy kod PKD, na przykład PKD 85.59.A Nauka języków obcych oraz inne, w zależności od zakresu działalności.
Przedsiębiorca może – ale nie musi – zgłosić prywatną szkołę językową do wykazu prowadzonego przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
O czym jeszcze trzeba pamiętać w przypadku takiego pomysłu na biznes? Przede wszystkim nauka języków nie musi odbywać się stacjonarnie – coraz bardziej popularne są kursy prowadzone online. W przypadku tradycyjnej szkoły należy zadbać o odpowiedni sprzęt i wyposażenie.
Nauka języka to zwykle żmudny proces. Dlatego osoby decydujące się na kursy językowe chcą mieć pewność, że ich pieniądze nie pójdą na marne, a wykwalifikowany nauczyciel pomoże im w krótkim czasie poczynić postępy. Dlatego podczas zakładania zarówno szkoły językowej dla dzieci, jak i dla dorosłych, kluczowe jest zapewnienie właściwej kadry.
Przedsiębiorca mający kompetencje językowe oczywiście sam może nauczać. W innym wypadku, przed zatrudnieniem pracowników powinien dokładnie sprawdzić ich kwalifikacje – np. certyfikaty językowe.
Koszty prowadzenia własnej działalności gospodarczej
Przed założeniem szkoły należy sporządzić rzetelny biznesplan. Początkowe koszty działalności staną się znacznie mniejsze, jeśli kursy będą prowadzone online (odejdą wydatki związane z pozyskaniem i użytkowaniem lokalu). W wielu przypadkach dobrym pomysłem jest też zaczęcie od jednoosobowej firmy i rozszerzenie działalności, gdy szkoła zyska popularność i zacznie przynosić większe dochody.
Jak pozyskać klientów?
„Nauka angielskiego”. „Angielski dla początkujących”. „Szybka nauka angielskiego” – chyba każdy widział tysiące podobnych ogłoszeń w internecie czy na plakatach i ulotkach. Przedsiębiorca powinien wyciągnąć z tego wniosek – jeśli chce przebić się na rynku, na którym panuje tak duża konkurencja, oferowanie lekcji angielskiego to może być zbyt mało. Im szersza oferta językowa, tym więcej potencjalnych klientów.
Jeśli jednak kurs angielskiego to wszystko, co może zaoferować początkujący przedsiębiorca, warto zadbać o różnorodność oferty w inny sposób. Dobrym pomysłem może być stworzenie programów skierowanych do konkretnych grup odbiorców (a więc uwzględniających nie tylko przedziały wiekowe). Może to być oczywiście angielski biznesowy, ale sprofilowany pod kątem zawodów popularnych w danej okolicy – dla pracowników medycznych, z branży budowlanej, logistyczno-transportowej.
Do szkół prywatnych przyciągają też nowoczesne metody nauczania, np. z wykorzystaniem nowych technologii czy różnych mediów.
Bardzo ważną kwestią jest odpowiednia reklama – sprawdzi się tutaj zarówno marketing szeptany i budowanie sieci kontaktów, jak i dobra reklama w internecie (profil w mediach społecznościowych to obecnie standard).