Iluzjoniści i magicy od lat bawią swoją publiczność przeróżnymi trikami. Królik wyciągnięty z kapelusza, znikająca i pojawiająca się w innym miejscu moneta – choć znane – wciąż tak samo zaskakują! Jeśli magia jest Ci bliska i zastanawiasz się, jak zamienić swoją pasję w biznes, sprawdź możliwość założenia sklepu iluzjonistycznego.
Własny sklep iluzjonistyczny – jak zacząć?
Jeśli iluzja, magia, różne sztuczki i triki karciane leżą w polu Twoich zainteresowań od lat, dobrze wiesz, czego potrzebują iluzjoniści, orientujesz się w rynku, to taki pomysły na biznes jest właśnie dla Ciebie.
Współcześnie przy zakładaniu sklepu pojawia się bardzo ważne pytanie: co wybrać – sklep stacjonarny czy pomysł na biznes w internecie? Odpowiadając na nie, warto dokładnie przeanalizować swoją sytuację.
Poznaj rynek, sprawdź, czy w Twojej okolicy działają tego typu sklepy, oceń, jakie masz szanse na znalezienie klientów. Przeglądając internet, łatwo zauważysz, że nie ma wielu sklepów iluzjonistycznych w Polsce. Mniejsza konkurencja to duży atut, ale miej też na uwadze, że grono klientów z założenia nie jest szczególnie szerokie. Dlatego warto dokładnie przemyśleć asortyment. Część sklepów ma w ofercie dodatkowo np. akcesoria dla animatorów imprez dla dzieci, balony, zestawy do baniek mydlanych itd. Znajdź swoją niszę!
Stacjonarny sklep dla iluzjonistów w małym mieście może nie spotkać się z dużym zainteresowaniem. O wiele bezpieczniejszym rozwiązaniem w takim przypadku wydaje się więc założenie sklepu online albo połączenie obu form. Sprzedaż wysyłkowa pozwoli Ci dotrzeć do szerokiego grona klientów. Nawet jeśli chcesz rozwijać swój biznes w większej miejscowości, musisz zainwestować w reklamę w internecie. To właśnie tam klienci poszukują miejsc, gdzie sprzedaje się magiczne rekwizyty czy gadżety iluzjonistyczne.
W wyborze formy prowadzenia działalności i ocenie czy sklep iluzjonisty może być opłacalny, pomoże Ci biznesplan. Taki dokument pozwoli uporządkować pomysły, ocenić, jakie masz szanse na rozwój firmy, kiedy zwrócą się zainwestowane fundusze. Biznesplan jest też przydatny, kiedy planujesz ubiegać się o dotacje dla firmy. Zwłaszcza jeśli jesteś osobą bezrobotną i chcesz założyć swój pierwszy biznes, masz szansę na dofinansowanie z Powiatowego Urzędu Pracy.
Jakie są koszty prowadzenia własnego sklepu?
Aby otworzyć sklep, niezbędne jest zarejestrowanie działalności gospodarczej. Możesz prowadzić jednoosobową firmę, korzystać z uproszczonej księgowości, ale zawsze własny biznes będzie oznaczał koszty – konieczność opłacania podatku, prowadzenia księgowości czy składek ZUS.
Koszty zależą też w dużej mierze od tego, czy wybierzesz sklep online czy stacjonarny. W pierwszym przypadku poniesiesz wydatki na stworzenie strony internetowej, domenę, hosting. Możesz też zacząć sprzedaż od platform zakupowych i testowo sprawdzić, jakie jest zapotrzebowanie na Twój asortyment. O sklep online należy regularnie dbać. Nie chodzi wyłącznie o kontakt z kupującymi, odpowiedzi na ich pytania i szybką wysyłkę. Aby Twoja strona wyświetlała się wysoko w wyszukiwarce, musisz zadbać o oryginalne opisy produktów, interesującą treść, powinieneś zrobić też dobre zdjęcia asortymentu. Kolejna kwestia to koszty zatowarowania oraz magazynowania. Jeśli nie chcesz ich ponosić, alternatywnym rozwiązaniem może być dropshipping. W takim modelu biznesowym kupione w Twoim sklepie rzeczy wysyłane są wprost od dostawcy. Ty sprzedajesz, ale nie magazynujesz i nie dostarczasz produktów.
Koszt prowadzenia działalności będzie zupełnie inny, jeśli zdecydujesz się wyłącznie na sklep stacjonarny. Wtedy będziesz ponosić opłaty za wynajęcie lokalu na sklep i magazyn, wyposażenie sklepu i zatowarowanie.
Jak przyciągnąć klientów do sklepu?
Fakt, że proste sztuczki magiczne może wykonywać dosłownie każdy, a nauka iluzji to niezwykle wciągające zajęcie, sprawia, że dobrze wypromowany sklep iluzjonistyczny ma szansę znaleźć sporą grupę klientów, nie tylko wśród profesjonalnych iluzjonistów. Czy tak się stanie, zależy przede wszystkim od podejścia do kwestii reklamowych.
Dobra strona internetowa, profil w mediach społecznościowych to zupełna podstawa. Jeśli chcesz, by na Twoją witrynę trafiło wielu potencjalnych klientów, zadbaj o SEO, pozycjonowanie strony w wyszukiwarce internetowej. Pozytywne efekty może przynieść publikowanie treści blogowych czy poradnikowych, wskazówek dla osób zastanawiających się, jak zostać iluzjonistą, chcących skompletować swój pierwszy zestaw magika, nauczyć się podstaw iluzji. Warto także brać udział w wydarzeniach, na których pokazywane są magiczne sztuczki i tam promować swój sklep.