Kto z nas nie korzystał choć raz z usług tanich przesyłek kurierskich? Wraz ze wzrostem internetowej sprzedaży produktów popularność firm kurierskich rośnie i wszystko wskazuje na to, że ten trend się utrzyma.
Nowa firma kurierska – formalności
Jak otworzyć firmę kurierską? Nie jest to nadmiernie skomplikowana procedura. Przede wszystkim należy zarejestrować działalność gospodarczą. Jej dopuszczalne formy to:
• jednoosobowa działalność gospodarcza,
• spółka cywilna,
• spółka jawna,
• spółka komandytowa,
• spółka komandytowo-akcyjna,
• spółka z ograniczoną odpowiedzialnością,
• spółka akcyjna.
Rejestracja w CEIDG lub KRS-ie wystarczy, jeśli właściciel ma zamiar świadczyć jedynie usługi przewozowe (regulowane przez ustawę Prawo przewozowe). Jeżeli natomiast chce
prowadzić działalność oferującą tzw. usługi pocztowe, wówczas zachodzi konieczność uzyskania wpisu do Rejestru Operatorów Pocztowych. Zgodnie z ustawą Prawo pocztowe, za usługi pocztowe uważa się zarobkowe:
• „realizowane łącznie lub rozdzielnie przyjmowanie, sortowanie, doręczanie przesyłek pocztowych oraz druków bezadresowych;
• przemieszczanie przesyłek pocztowych oraz druków bezadresowych, jeżeli jest wykonywane łącznie z przynajmniej jedną spośród ww. czynności;
• przesyłanie przesyłek pocztowych przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej, jeżeli na etapie przyjmowania, przemieszczania lub doręczania przekazu informacyjnego przyjmują one fizyczną formę przesyłki listowej;
• prowadzenie punktów wymiany umożliwiających przyjmowanie i wymianę korespondencji między podmiotami korzystającymi z obsługi tych punktów;
• realizowanie przekazów pocztowych”.
Wpis taki nie jest konieczny dla firm oferujących usługi pocztowe w ramach umowy agencyjnej zawartej z operatorem pocztowym, a także wtedy gdy „działalność pocztowa wykonywana przez podwykonawcę w imieniu operatora pocztowego na podstawie umowy zawartej w formie pisemnej” (art. 6 ustawy Prawo pocztowe).
Firmy kurierskie w Polsce – czy to się opłaca?
Zanim zdecydujemy się na uruchomienie firmy kurierskiej, warto zastanowić się, czy na rynku jest miejsce na kolejne tego typu przedsiębiorstwo. Jeśli nasze ceny nie okażą się konkurencyjne, przebić się może być dość trudno, gdyż firmy korzystające z usług kuriera (np. sklepy) chętniej wybierają sprawdzone przedsiębiorstwa pocztowe, dające gwarancję, że ich towary trafią na czas do konsumenta. Z kolei bazowanie jedynie na kliencie indywidualnym może być nieopłacalne – coraz mniej osób przesyła listy i płaci rachunki tradycyjną drogą pocztową – chętniej robimy to przez internet.
Dlatego przed rozpoczęciem działalności tak ważny jest dobry biznesplan, uwzględniający ponoszone koszty (transportu, przechowywania paczek, stałych opłat, wynagrodzenia dla pracowników, składek i podatków etc.), poziom ryzyka i spodziewane zyski.