Transport mebli, rzeczy osobistych, sprzętu RTV i AGD, roślin, a nawet zwierząt, wynajem wózków, sprzedaż kartonów do przeprowadzki, taśm klejących i innych akcesoriów, czy choćby pomoc w pakowaniu… Przewóz rzeczy to nie wszystko, oferta firmy przewozowej ukierunkowanej na przeprowadzki może być bardzo szeroka. Jak zabrać się do założenia działalności gospodarczej i czy taki pomysł na biznes ma szansę powodzenia?
Firma przeprowadzkowa – jak zarejestrować?
Firma przeprowadzkowa prowadzi działalność polegającą na transporcie towarów, a ta jest w Polsce regulowana prawnie.
Dlatego przyszły przedsiębiorca musi przede wszystkim zadbać o zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego. Może je uzyskać przedsiębiorca, który (art. 3. Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1071/2009 z dnia 21. października 2009 r.):
• ma rzeczywistą i stałą siedzibę w Polsce lub innym kraju UE,
• cieszy się dobrą reputacją,
• ma odpowiednią zdolność finansową,
• ma wymagane kompetencje zawodowe.
Co więcej, zgodnie z rozporządzeniem, „państwa członkowskie mogą nałożyć dodatkowe proporcjonalne i niedyskryminujące wymogi, które przedsiębiorcy muszą spełniać, aby wykonywać zawód przewoźnika drogowego”.
Wymagań formalnych jest sporo. Kwestie dotyczące tzw. dobrej reputacji (czyli bycia niekaranym za określone przestępstwa oraz wykroczenia za naruszenie przepisów z zakresu transportu drogowego) określa Ustawa o transporcie drogowym (Dz.U. 2001 nr 125 poz. 1371). Wymagana zdolność finansowa przewoźnika wynosi 9000 euro na pierwszy pojazd i 5000 euro na każdy kolejny.
Warto jednak pamiętać, że mikroprzedsiębiorca, który sam nie ma uprawnień przewoźnika, może wyznaczyć osobę zarządzającą transportem w jego imieniu, która takie uprawnienia posiada i podpisać z nią umowę.
Po skompletowaniu dokumentów wniosek o przyznanie uprawnień przewoźnika można wysłać przez internet, pocztą tradycyjną lub przekazać osobiście w starostwie powiatowym. Szczegółowe informacje na ten temat podaje Serwis informacyjno-usługowy dla przedsiębiorcy pod hasłem: Zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego.
Ile czasu trwa zarejestrowanie firmy?
Należy wybrać formę prawną, sposób opodatkowania i zarejestrować działalność. Firma przeprowadzkowa może mieć dowolną formę prawną poza spółką partnerską. W czasie rejestracji w CEIDG (lub w KRS w przypadku spółki osobowej i kapitałowej) należy podać PKD odpowiedni w zależności od zakresu działalności, np.:
• 49.42.Z – Działalność usługowa związana z przeprowadzkami,
• 49.41.Z – Transport drogowy towarów,
• 52.21.Z – Działalność usługowa wspomagająca transport lądowy.
Firmę można zarejestrować przez internet. Jeśli rejestracja ma nastąpić w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, co jest najczęstsze przy otwieraniu firmy przeprowadzkowej, wystarczy na stronie internetowej tej instytucji wybrać zakładkę Złóż wniosek. Warto pamiętać, że data rozpoczęcia działalności gospodarczej może być inna od daty złożenia wniosku (przyszła lub wsteczna). Do złożenia wniosku o wpis do CEIDG potrzebny jest Profil Zaufany lub podpis elektroniczny.
Firmę można zarejestrować również, składając dokumenty w urzędzie, telefonicznie lub listownie. Wpis do CEIDG pojawia się nie później niż następnego dnia roboczego po wpłynięciu poprawnego wniosku.
Firma przeprowadzkowa – opłacalność biznesu
Rozkręcenie firmy przeprowadzkowej wiąże się ze sporym ryzykiem, przedsiębiorca musi bowiem zainwestować w duże samochody, zatrudnić odpowiedni personel, dysponować lokalem. Biznes ma szansę się zwrócić, jeśli działalność jest rozwijana w mieście, w którym prowadzone są inwestycje deweloperskie i można się spodziewać przepływu mieszkańców. Działalność firmy może być sprofilowana pod względem różnych grup klientów np. rodzin, firm, studentów.
Jak reklamować firmę?
Choć reklama umieszczana na samochodach przewozowych to absolutne minimum, obecnie trudno wyobrazić sobie powodzenie tego typu biznesu bez dobrej promocji również w internecie. Na stronie przedsiębiorstwa powinna znaleźć się:
• aktualna oferta,
• cennik lub przykładowe ceny,
• informacje o dostępnych samochodach,
• godziny pracy,
• formularz kontaktowy.
Dobrze jest również postawić na profil w mediach społecznościowych oraz stronach umożliwiających ocenę usługi, gdyż wiele osób podczas wyboru sugeruje się ocenami i opiniami innych klientów.