Określenie wirtualna rzeczywistość (VR) odnosi się do wykorzystania technologii komputerowej w celu kreowania świata cyfrowego, jako trójwymiarowego, imitującego świat realny.
Zalety wirtualnej rzeczywistości
Ta nowa technologia jest w kręgu zainteresowań wielu firm technologicznych. Przede wszystkim to kolejny etap w dostarczaniu użytkownikom rozrywki, ma także zastosowanie w edukacji, coraz bardziej popularna jest też wirtualna rzeczywistość w biznesie.
W czym tkwi przewaga wirtualnej rzeczywistości nad doznaniami płynącymi ze świata rzeczywistego? To przede wszystkim:
- nowe doświadczenia – zakładając okulary wirtualne przenosimy się w miejsca z pozoru niedostępne. Można zanurkować w głębiny, eksplorować kosmos, podróżować w dowolne miejsca. Jednocześnie zamiast badać to co istnieje, użytkownik tej technologi ma także niebywałą okazję stać się częścią świata gier – fantasy, science fiction, itd.
- nowoczesna prezentacja produktu – jak zareklamować hotel? Umieścić klienta na chwilę w jednym z najlepszych pokoi. Jak sprzedać nowy model samochodu? Posadzić zainteresowanego za kierownicą. Kreowanie rzeczywistości za pomocą komputera może okazać się tańszym, a jednocześnie bardziej efektywnym sposobem prezentacji produktu;
- zwiększa przyswajalność informacji – okulary wirtualnej rzeczywistości, mimo że dopasowane do zmysłu wzroku, pobudzają wiele wrażeń i emocji użytkownika zatopionego w wykreowany przez komputer świat;
- zwiększa zaangażowanie odbiorcy – wprowadzenie danej osoby w świat wirtualny zwiększa jej zaangażowanie w późniejsze działania. Użytkownik nie jest tylko biernym obserwatorem, ale stroną aktywną w poznawaniu prezentowanego produktu.
Wady wirtualnej rzeczywistości
Mimo niezaprzeczalnych profitów, jakie niesie wirtualny świat, nie jest on wolny od wad. I to szczególnie, jeśli chodzi o samych konsumentów:
- uzależnienie od VR – zachwyt nad wirtualną rzeczywistością może doprowadzić do stanu, w którym dana osoba nie będzie potrafiła powrócić do świata realnego. Uzależnienie od gier powoduje między innymi napady agresji, wahania nastrojów, depresję;
- problemy w komunikacji interpersonalnej – osoby zbyt często przenoszące się w świat cyfrowy zatracają umiejętność komunikowania się z przyjaciółmi, znajomymi czy rodziną. Problemy interpersonalne polegają nie tylko na braku czasu do pogłębiania prawdziwych relacji, ale także na przerzucaniu emocji – np. agresji, impulsywności, nadpobudliwości – z postaci występujących w grach, na te, które towarzyszą nam w życiu codziennym;
- problemy zdrowotne – technologia wirtualnej rzeczywistości u niektórych wywołuje objawy choroby lokomocyjnej. Mdłości, bóle i zawroty głowy, mogą pojawiać się już zaraz po założeniu okularów.