Chcesz wykonywać zawód kierowcy? Branża transportowa notuje deficyt pracowników, zatem masz duże szanse na znalezienie satysfakcjonującej pracy. Kogo szukają pracodawcy? Etat znajdzie nie tylko kierowca tira.
Jest zapotrzebowanie na:
• kierowców autobusów - w całej Polsce, przy czym duże braki kadrowe występują przede wszystkim w zachodniej i południowej części kraju;
• kierowców samochodów osobowych – pracowników brakuje głównie w Poznaniu i powiecie poznańskim;
• kierowców samochodów ciężarowych i ciągników siodłowych – bardzo duży deficyt kadry w całym kraju (największy w woj. dolnośląskim);
• zaopatrzeniowców i dostawców – braki dotyczą głównie Wielkopolski (szczególnie powiatu poznańskiego i Dolnego Śląska.
Należy pamiętać, że by wykonywać każdy z tych zawodów potrzebne są nieco inne uprawnienia – przede wszystkim prawo jazdy właściwej kategorii, a w niektórych przypadkach Karta Kierowcy, kurs na przewóz rzeczy, obsługi cystern, uprawnienia ADR (do transportu substancji niebezpiecznych) itd.
Elementy umowy kierowcy
- Co powinna zawierać umowa
Zawodowy kierowca, który podpisuje z firmą umowę o pracę, musi zwrócić uwagę na kilka kwestii. Przede wszystkim Kodeks pracy nie przewiduje oddzielnego typu umowy dla kierowców. Specjalnego kształtu umowy nie przewiduje również Ustawa o czasie pracy kierowców.
Dlatego w przypadku każdego ze stanowisk należy przede wszystkim pamiętać o tym, że umowa musi zawierać informacje na temat:
• rodzaju stosunku pracy (na czas nieokreślony, określony, próbny),
• pracodawcy i pracownika,
• stanowiska (nazwa, zakres obowiązków),
• wynagrodzenia (zasadniczego, premii, dodatków itd.),
• wymiaru czasu pracy,
• daty i miejsca zawarcia umowy,
• daty rozpoczęcia pracy.
- Czego nie powinna zawierać umowa?
W przypadku kierowców istotne są dwie kwestie – miejsce oraz czas pracy.
Miejscem wykonywania pracy kierowcy jest cały obszar, na którym ten wykonuje obowiązki. Nieprawidłowe więc jest podanie jako miejsca pracy kierowcy siedziby firmy. Z drugiej strony ogólnikowe „terytorium Polski oraz Czech” również nie będzie zgodne ze stanem faktycznym. Zgodnie z art. 2. pkt 4. Ustawy o czasie pracy kierowcy:
„Stanowisko pracy kierowcy:
a) siedzibę pracodawcy, na rzecz którego kierowca wykonuje swoje obowiązki, oraz inne miejsce prowadzenia działalności przez pracodawcę, w szczególności filie, przedstawicielstwa i oddziały,
b) pojazd, który kierowca prowadzi,
c) każde inne miejsce, w którym kierowca wykonuje czynności związane z wykonywanymi przewozami drogowymi”.
Jeśli chodzi o czas pracy kierowcy, wystarczy, że w umowie zostanie zawarta informacja o podstawowym wymiarze godzin – bez ewentualnych nadgodzin, mimo że te często zdarzają się w tym zawodzie. Jeśli kierowca zostaje zatrudniony na niepełen etat, umowa musi zawierać informację o dopuszczalnej liczbie godzin pracy ponad ustalony wymiar czasu pracy (zgodnie z art. 151. § 5.).
Warto też pamiętać, że: „W stosunku do pracowników wykonujących stale pracę poza zakładem pracy wynagrodzenie wraz z dodatkiem [za pracę w godzinach nadliczbowych – przyp. red.], może być zastąpione ryczałtem, którego wysokość powinna odpowiadać przewidywanemu wymiarowi pracy w godzinach nadliczbowych”, (art. 151.1. § 4. Kodeksu pracy).
W umowie o pracę nie mogą się znaleźć informacje sprzeczne z przepisami dotyczącymi dopuszczalnego wymiaru godzin, jakie kierowca spędza w pracy. Oznacza to, że pracodawca nie może arbitralnie ustalić i uwzględnić w umowie, że pracownik będzie świadczył pracę w wymiarze podstawowym przez ponad 8 godzin na dobę i przeciętnie 40 godzin w przeciętnie pięciodniowym tygodniu pracy (w przyjętym okresie rozliczeniowym nieprzekraczającym 4 miesięcy). Niemniej, kierowca może pracować przez ponad 8 godzin (i nie będzie to uznane za nadgodziny), gdy ma miejsce wydłużenie wymiaru czasu pracy do 12 godzin na dobę w ramach równoważnego systemu czasu pracy.
Przypomnijmy, że zgodnie z art. 6. 1. Ustawy o czasie pracy kierowcy:
„1. Czasem pracy kierowcy jest czas od rozpoczęcia do zakończenia
pracy, która obejmuje wszystkie czynności związane z wykonywaniem przewozu
drogowego, w szczególności:
1) prowadzenie pojazdu;
2) załadowywanie i rozładowywanie oraz nadzór nad załadunkiem
i wyładunkiem;
3) nadzór oraz pomoc osobom wsiadającym i wysiadającym;
4) czynności spedycyjne;
5) obsługę codzienną pojazdów i przyczep;
6) inne prace podejmowane w celu wykonania zadania służbowego lub
zapewnienia bezpieczeństwa osób, pojazdu i rzeczy;
7) niezbędne formalności administracyjne;
8) utrzymanie pojazdu w czystości”.
Co więcej, jest nim również okres, w którym kierowca znajduje się na stanowisku pracy i jest w gotowości do podjęcia obowiązków (np. czekając na załadunek/ rozładunek), a także 15-minutowa przerwa należąca się kierowcom pracującym w wymiarze co najmniej 6 godzin na dobę.