By uchronić się przed COVID-19, ograniczyliśmy do minimum kontakty z innymi ludźmi, wizyty w sklepach, aktywności na zewnątrz. Dużym ryzykiem mogłaby być również wizyta w przychodni. Dlatego też upowszechniła się telemedycyna, a wraz z nią teleporady. Mogą z nich korzystać zarówno pacjenci, którzy są objęci kwarantanną lub podejrzewają, że przechodzą COVID-19, jak i wszyscy inni potrzebujący konsultacji. Lekarz po przeprowadzeniu wywiadu ma prawo wystawić receptę, a także zwolnienie lekarskie na telefon. Jak przebiega taka teleporada? Jak się do niej przygotować?
Zwolnienie lekarskie na telefon: jak uzyskać?
Teleporady oferują zarówno publiczne placówki podstawowej opieki zdrowotnej, jak i prywatne gabinety czy sieci medyczne. Skontaktować się z lekarzem można przez telefon bądź internet.
Teleporada NFZ jest bezpłatna. By skorzystać z niej w ramach ubezpieczenia zdrowotnego, wystarczy zadzwonić do placówki POZ. Jeśli ta, do której jesteśmy zapisani, nie oferuje takiej możliwości, należy skontaktować się z inną przychodnią w województwie. Pełna lista placówek udzielających teleporad została opublikowana przez NFZ.
Po przeprowadzeniu dokładnego wywiadu medycznego lekarz może przedstawić zalecenia, wypisać e-receptę, a także wystawić e-zwolnienie. E-ZLA trafia automatycznie do systemu, a informacja do pracodawcy i ZUS-u. Pacjent nie musi zatem podejmować żadnych dodatkowych kroków poza powiadomieniem pracodawcy, że otrzymał zwolnienie lekarskie z pracy (co można zrobić SMS-em, czy mailowo).
Konsultacja telefoniczna z lekarzem: jak się przygotować?
Teleporada medyczna ma zastąpić standardową wizytę w przychodni. Ponieważ lekarz nie ma możliwości przeprowadzenia badania, a zalecenia wydaje na podstawie wywiadu z pacjentem, ten powinien się do rozmowy dobrze przygotować. W jaki sposób?
- Przede wszystkim warto wcześniej spisać pełną listę objawów, które odczuwamy. Jeśli mamy gorączkę, podajmy, jak wysoką i od kiedy. Gdy boli nas głowa, postarajmy się określić, jakie jest nasilenie bólu i jego miejsce. Im dokładniej opiszemy lekarzowi dolegliwości, tym dajemy mu większą szansę na postawienie trafnej diagnozy i dobór odpowiednich medykamentów. Jeżeli lekarz uzna, że stan naszego zdrowia wymaga badania, zostaniemy skierowani na wizytę w przychodnibądź otrzymamy sugestię kontaktu ze stacją sanitarno-epidemiologiczną.
- Jeśli celem telekonsultacji jest wypisanie recepty na leki, które przyjmujemy od długiego czasu, również zapiszmy ich nazwy i dawki, tak, aby o niczym nie zapomnieć.
- Zadbajmy też o aspekty techniczne. Sprawdźmy, czy telefon jest naładowany i zasięg sieci pozwala prowadzić niezakłóconą rozmowę. Wybierzmy także w miarę możliwości ciche miejsce, które ułatwi nam skupienie. Rozmowa w sklepie czy podczas spaceru będzie mało komfortowa i stresująca.