Po długim okresie wyczekiwania wreszcie jest – zasłużony wypoczynek. Wspaniała pogoda, malownicze miejsca, bliscy w komplecie lub przeciwnie, upragniony czas dla siebie. Słowem – wszystko, czego można pragnąć, by oderwać myśli od spraw zawodowych i na kilka dni, a może nawet tygodni zapomnieć o pracy. I kiedy wreszcie udało nam się zrelaksować, dzwoni szef. Czy musimy odebrać telefon służbowy na urlopie?
Telefon z pracy na urlopie
Przepisy są jasne – podczas urlopu telefon służbowy może zostać w domu. Pracodawca nie ma prawa wymagać od pracownika odbierania połączeń z pracy. Dotyczy to również tych wykonywanych na numer prywatny.
Szef nie może też wyciągać żadnych konsekwencji służbowych wobec pracowników, którzy nie odbierają takich telefonów podczas urlopu. Mimo to wielu z nas jest przekonanych o tym, że przełożony oczekuje, iż pracownik pozostający na urlopie odbierze telefon czy odpisze na maila. A nawet ci, którzy nie odczuwają takiej presji ze strony firmy, często sprawdzają służbową pocztę lub są pod telefonem – dlatego, że chcą być na bieżąco.
Telefon od szefa na urlopie
Jeżeli nie chcemy, by sprawy służbowe zaprzątały nam głowę podczas wypoczynku, oczywiście najlepiej będzie zadeklarować to szefowi i współpracownikom jeszcze przed urlopem. Nie zawsze taka deklaracja spotka się ze zrozumieniem przełożonego, który może zadeklarować, że chce być z nami w kontakcie również podczas wypoczynku. Jednak to wcale nie oznacza, że jesteśmy zobligowani do odbierania służbowych telefonów.
Warto jednak pamiętać, że prawo dopuszcza sytuacje, w których przełożony mimo wszystko może się z nami skontaktować w czasie wypoczynku. Kiedy tak jest?
Kto musi być w kontakcie podczas urlopu?
Mowa o sytuacji, w której pracodawca chce odwołać pracownika z urlopu ze względu na wyjątkowe okoliczności, których nie dało się przewidzieć wcześniej. Okolicznością wymagającą obecności pracownika w miejscu pracy i dającą pracodawcy możliwość odwołania pracownika z urlopu jest np. awaria w zakładzie pracy czy choroba osoby, która go zastępuje.
Jeżeli pracodawca kontaktuje się z podwładnym w innych sprawach i nie jest to kontakt incydentalny, takie telefony można uznać za świadczenie przez pracownika pracy. W takiej sytuacji pracownik może wnioskować do pracodawcy o uznanie dnia czy dni, podczas których wielokrotnie odbierał telefony od przełożonego czy odpowiadał na jego e-maile – za przepracowane. W związku z tym pracownik może wystąpić z roszczeniem wypłaty wynagrodzenia za pracę czy też udzielenia urlopu wypoczynkowego w innym terminie.