Telefon służbowy jest najpopularniejszym benefitem pozapłacowym, a w wielu branżach stanowi wręcz podstawowe wyposażenie stanowiska pracy. Kiedy można go otrzymać? Czy istnieje możliwość korzystania z telefonu służbowego do celów prywatnych?
Telefon służbowy: dla kogo?
Polskie prawo pracy nie reguluje kwestii telefonów służbowych. Warunki korzystania z nich powinny być zatem określone przez zakład pracy. By uniknąć nieporozumień, dobrą praktyka jest ustalenie zasad dotyczących wykorzystywania telefonu na piśmie – w umowie o pracę, regulaminie pracy bądź oddzielnym dokumencie. Mogą się tam znaleźć na przykład zapisy dotyczące:
• procedury składania wniosku o telefon służbowy,
• odpowiedzi na pytanie, czy telefon służbowy dla pracownika może być wykorzystywany do celów prywatnych,
• procedury związanej z serwisowaniem/wymianą telefonu,
• zasad zdawania sprzętu w przypadku ustania stosunku pracy.
Wniosek o telefon służbowy – uzasadnienie, jak złożyć
Kiedy mamy prawo domagać się od firmy telefonu służbowego? Co prawda nie ma zapisu mówiącego, że pracodawca musi dać nam telefon, jednak zgodnie z Kodeksem pracy powinien zapewnić pracownikowi warunki oraz sprzęt niezbędny do realizacji zadań służbowych. Są stanowiska, w których korzystanie z telefonu służbowego jest nieodzowne, na przykład w zawodach dziennikarza, handlowca, dostawcy i kuriera.
Telefon służbowy jest wręcz koniecznością na stanowiskach kierowniczych. Warto tu przypomnieć, że zgodnie z prawem pracy przedsiębiorca może wykonać do kadry zarządzającej firmą telefon służbowy po godzinach pracy, a obowiązki wypełniane wówczas przez kierowników nie są traktowane jak nadgodziny.
Wniosek o telefon służbowy ma również uzasadnienie w przypadku pracy zdalnej. Zatrudniony musi mieć możliwość kontaktowania się z firmą, a praca w domu czy wypełnianie obowiązków podczas podróży znacznie to utrudnia. Odpowiadanie na maile może być niewystarczające – znacznie szybciej jest zadzwonić.
Czy warto mieć telefon służbowy? Zalety i wady
Możliwość korzystania z telefonu służbowego do celów prywatnych to ceniony dodatek do pensji, stosowany w wielu branżach. Przykładowo, zgodnie z Ogólnopolskim Badaniem Wynagrodzeń, dzwonić prywatnie z telefonu służbowego może:
• 43% handlowców,
• 35% dziennikarzy
• 58% dyrektor zarządzających,
• 27% asystentek zarządu,
• 55% dyrektorów ds. marketingu,
• 52% kierowników budowy.
Jest to benefit, który ceni sobie wielu pracowników, ze względu przede wszystkim na wymiar finansowy. Telefon od pracodawcy zwykle nie ma limitów rozmów. Pracownik nie ponosi żadnych kosztów związanych z jego użytkowaniem.
Z drugiej strony telefon służbowy może być powodem konfliktów między podwładnym a przełożonym, na przykład wówczas, gdy nie zostanie jasno ustalone, w jakim celu można korzystać ze sprzętu. Ponadto zdarza się, że szef oczekuje, iż pracownik będzie odbierał np. telefon służbowy na urlopie. Ważne jest zatem jasne przedstawienie obowiązujących zasad. Pamiętajmy też, że (poza odrębnymi przepisami dotyczącymi kadry kierowniczej) nie ma obowiązku odbierania telefonów z pracy po godzinach.