Coś, co można zrobić w godzinę, ty rozwlekasz na trzy? Na początku pracy marnujesz czas, którego zresztą wiecznie ci brakuje i robisz wszystko na ostatnią chwilę? Uważasz, że zarządzanie czasem pracy polega na tym, by jak najszybciej wykonać jak najwięcej. Jeśli odpowiedź na choćby jedno z tych pytań brzmi: „tak”, sprawdź, na czym polega technika Pomodoro.
Co to jest technika Pomodoro?
Zarządzanie czasem ma niebagatelny wpływ na efektywność pracy. Osoby, które cenią sobie proste rozwiązania, chcą wzmocnić swoją koncentrację i nie tracić cennych minut na niepotrzebne aktywności, mogą skorzystać z bardzo prostego pomysłu. W technice Pomodoro timer odmierza czas realizacji zadań oraz przerwy. Spisane na początku dnia obowiązki, punkt po punkcie są realizowane, a produktywność pracownika wzrasta.
Na czym polega Pomodoro?
Niektóre techniki zarządzania czasem wymagają sporego przygotowania. Nie należy do nich Pomodoro. Aby ją wdrożyć, wystarczy mieć coś do pisania oraz coś, co odmierza czas i po 25 minutach powiadomi nas o końcu sesji. Zaczynamy od spisania listy zadań. Dobrze to zrobić zaraz po przyjściu do pracy, najtrudniejsze punkty wpisując na początek – kiedy się z nimi rozprawimy, będzie już z górki. Skomplikowane projekty warto podzielić na mniejsze części – takie, które można zamknąć w ciągu 25 minut, ale nic nie stoi na przeszkodzie, by zadanie realizować dłużej. Z kolei krótkie zadania można połączyć w większą całość. Na początku może to przysporzyć nieco kłopotu, ale z czasem na pewno nabierzemy wprawy.
Gdy mamy listę, w zasadzie jesteśmy gotowi do pracy. Będzie ona podzielona na 25-minutowe sesje zwane pomodoro. Po każdej z nich obowiązkowo robimy sobie 5 minut przerwy, a po czwartym pomodoro – 15 minut. Najważniejsza i jednocześnie najtrudniejsza kwestia to unikanie rozpraszaczy. Odruchowo, gdy tylko otrzymamy e-mail – odczytujemy go, nawet jeśli planujemy odpisać później. Powiadomienie o wiadomości SMS? Ktoś dobija się do nas w mediach społecznościowych? Kolega ma dla nas niezwykle interesującą plotkę? Nie trzeba wiele, aby oderwać się od pracy. Autor tej metody zarządzania czasem, Francesco Cirillo, jej sukces uzależnia właśnie od unikania wszystkiego, co odrywa nas od pracy.
25 minut to dość krótki odcinek czasu i większość z nas, zmieniając nawyki, mogłaby pozwolić sobie na całkowite skupienie na zadaniu. Nie jest to oczywiście proste i trzeba przyznać, że Pomodoro nie jest dla każdego.
Dla kogo polecana jest technika Pomodoro?
Ta technika sprawdzi się, jeśli potrzebujesz sposobu, by nauczyć się koncentrować na zadaniu i unikać rozpraszaczy. Mogą z niej śmiało korzystać osoby, które zajmują się realizacją kreatywnych projektów. Nie sprawdzi się natomiast dla pracowników, których zadania wymagają ciągłego kontaktu np. z klientami i szybkiego reagowania na pojawiające się problemy.