Joga jest indyjskim systemem filozoficznym połączonym z ćwiczeniami fizycznymi, który rozprzestrzenił się na całym świecie. Wielbiciele tej praktyki podkreślają jej pozytywny wpływ na zdrowie i samopoczucie. Jak pogodzić pasję z pracą i otworzyć szkołę jogi? Podpowiadamy, na co zwrócić uwagę.
Jak założyć szkołę jogi?
Przede wszystkim trzeba zadbać o tę mniej „duchową”, przyziemną stronę założenia działalności gospodarczej. Należy zarejestrować firmę, wybierając PKD 85.51.Z – Pozaszkolne formy edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych. Jest to podklasa obejmująca między innymi placówki nauczania wschodnich stuk walki czy jogi.
Początkujący przedsiębiorca powinien napisać biznesplan, który uwzględnia wydatki związane z uruchomieniem szkoły, a także ryzyko i spodziewane dochody. Do kosztów na start należą przede wszystkim:
• wynajem lub kupno lokalu z odpowiednio dużą salą do ćwiczeń, miejscem na szatnie i pomieszczenia higieniczno-sanitarne, recepcję,
• remont lub przystosowanie lokalu,
• zakup odpowiedniego sprzętu i przyrządów,
• reklama firmy w internecie, szyld, ulotki etc.,
• ewentualne zatrudnienie instruktora,
• zatrudnienie firmy sprzątającej,
• stałe koszty (czynsz, energia, woda, wywóz śmieci).
Należy pamiętać, że placówka musi spełniać określone normy lokalowe i sanitarne – warto skorzystać z pomocy rządowego Serwisu informacyjno-usługowego dla przedsiębiorcy, który wyszczególnia Warunki budowlane i sanitarne dla klubu fitness (i pokrewnych placówek). Zakupiony sprzęt powinien posiadać certyfikaty bezpieczeństwa. Na szczęście ćwiczenia jogi nie wymagają zbyt wielu przyrządów pomocniczych. Najważniejsze z nich to:
• mata do jogi,
• krzesła,
• kostki,
• koce,
• ręczniki,
• pasy,
• wałki,
• woreczki.
Kto może otworzyć szkołę jogi?
Przedsiębiorca otwierający szkołę jogi nie musi sam być nauczycielem, powinien jednak zadbać o odpowiedni personel do takiej placówki. Obecnie w Polsce i na świecie działa bardzo wiele stowarzyszeń zrzeszających instruktorów różnych tradycji jogi (np. amerykańskie Yoga Alliance). Ważne, by nauczyciel jogi mógł udokumentować odbycie odpowiedniego kursu przygotowującego go do pracy w tym charakterze.
Jak pozyskać klienta?
Przede wszystkim warto zadbać o różnorodność oferty. Dla współczesnego klienta podstawowy kurs jogi dla początkujących to może być zdecydowanie za mało. Szkół jest tak wiele, że znacznie większą szansę powodzenia mają te, które wezmą pod uwagę specyficzne grupy docelowe i ich potrzeby.
W okolicy znajdują się biurowce? Zaproponuj w swojej szkole jogę na kręgosłup, pozycje jogi dla webmasterów, jogę relaksacyjną dla CEO, ćwiczenia jogi dla pracowników korporacji. Jest to okolica, w której mieszka wiele rodzin z dziećmi? Może dobrym pomysłem będzie joga hormonalna, joga w ciąży, podstawy jogi dla młodych rodziców. Odpowiednią ofertę warto przygotować również dla studentów czy seniorów.