Nieprzypadkowo bałagan w biurze rośnie wtedy, kiedy niezałatwione sprawy i niedomknięte projekty piętrzą się z dnia na dzień, nie ma czasu właściwie na nic, a już na pewno nie ma go na sprzątanie biurka. Tracisz kontrolę nad swoim miejscem pracy? Kubki niedopitej od kilku dni kawy, stos dokumentów i zupełnie zbędne akcesoria powoli opanowują przestrzeń? Sprawdź, dlaczego warto powiedzieć „stop” i zaprowadzić porządek. Dobrym ku temu pretekstem może być Dzień Sprzątania Biurka.
Kiedy jest Dzień Sprzątania Biurka?
Nietypowe święto przypada zawsze na początku roku, w 2020 r. – 8 stycznia. Wybór nie jest przypadkowy. To czas postanowień. Po świątecznej przerwie wracamy do pracy z nową energią, dlatego (zwłaszcza jeśli z końcem ubiegłego roku domknęliśmy ważne sprawy), warto zaprowadzić porządek na biurku, zanim wpadniemy w wir służbowych obowiązków.
Jak utrzymać porządek na biurku?
Choć niektórym osobom twórczy chaos pomaga w pracy i dobrze działa na kreatywność, to z reguły w bałaganie trudniej się skupić. Na wstępie warto jednak zaznaczyć, że każdy powinien subiektywnie ocenić, czy stan jego biurka mu odpowiada i sprzyja efektywnej pracy. Czy to, co znajduje się w zasięgu wzroku, pomaga, czy może przeszkadza. To samo biurko pedantyczna osoba uzna za niedopuszczalnie zabałaganione, a inna za przyjazną przestrzeń.
Organizacja stanowiska pracy wiele mówi o osobie, która z niego korzysta. Biurko jest w pewnym sensie naszą wizytówką. Bałagan może sugerować, że nie mamy kontroli nad tym, co się dzieje, że jesteśmy rozkojarzeni.
Kolejna kwestia, którą na temat porządku i organizacji pokoju warto poruszyć, to RODO i polityka czystego biurka. Każdy pracownik ma obowiązek ochrony danych osobowych. Niedopuszczalne jest więc przechowywanie umów z klientami czy baz danych w miejscu, do którego dostęp mają osoby trzecie. Pracownik powinien mieć otwarte jedynie te dokumenty, z których aktualnie korzysta. Dotyczy to zarówno papierowych wersji, jak i ich elektronicznych odpowiedników.
Jakie akcesoria na biurko pomogą wprowadzić i utrzymać porządek?
- Organizer na dokumenty – czyli pojemnik z szufladami, ułatwia posegregowanie tematycznie wydruków. Łatwiej będzie je także za jakiś czas odnaleźć.
- Organizer biurowy – pomieści długopisy, zszywacze, nożyczki, wizytówki, karteczki samoprzylepne i inne drobiazgi.
- Półki nad biurkiem – to świetne miejsce na dokumenty i akcesoria, z których nie korzystamy codziennie, a które powinny być w zasięgu ręki.
- Podkładka na biurko z kalendarzem – to alternatywa dla ponaklejanych na monitor i wszystko w zasięgu wzroku karteczek z notatkami.
- Organizacja kabli będzie łatwiejsza dzięki specjalnym organizerom, np. przyklejanym na brzegu biurka.