Strategia firmy - co to jest?
Pojęcie strategi dawniej utożsamiano ze sztuką wojenną. Dziś, niejednokrotnie retorykę dotyczącą walk i podbojów przenosi się do gospodarki. Strategia firmy jest planem, którego głównymi czynnikami są cele i zasoby. Przedsiębiorstwo wyznacza sobie konkretne założenia i określa drogę do ich osiągnięcia.
Liczne definicje strategii są wzbogacane informacjami o czas jej realizacji, etapy budowania, poszczególne elementy (np. wizja i misja firmy, cele) oraz rodzaje (np. marketingowa, finansowa).
Cele strategiczne firmy
Jakie cele można wyznaczyć, planując strategię przedsiębiorstwa? Należy skupić się na tym, co dana organizacja chce osiągnąć i w jakim czasie. Trzeba również przeanalizować dostępne zasoby, konieczne do realizacji zadań. Poniżej przykładowe cele strategiczne firmy:
- zdobycie pozycji lidera na obszarze województwa w ciągu roku;
- wprowadzenie nowego produktu na międzynarodowy rynek w terminie dwóch lat;
- dwukrotny wzrost tempa produkcji na przestrzeni siedmiu miesięcy;
- obniżenie kosztów produkcji w perspektywie trzech lat.
Uznaje się, że najlepiej zdecydować się na jeden lub dwa cele. Łatwiej jest skupić się na osiąganiu mniejszej liczby założeń niż działać wielotorowo.
Cechy strategii
Tutaj również nie ma jednej jasno określonej grupy wyznaczników. Można przywołać zestaw opracowany przez profesora R. Krupskiego, w którym zawierają się takie cechy jak: horyzont czasu (określany względem dochodzenia do wyznaczonych celów oraz terminu, w jakim zaczną być widoczne efekty), skupienie wysiłków, układ decyzji, wszechobecność.
Krzysztof Obłój, którego również często cytuje się przy omawianiu tematu strategii firmy, w jednej ze swoich publikacji podkreśla takie niezmienne wyznaczniki strategii jak: kluczowe wybory, zewnętrzna spójność, wewnętrzna zgodność, prostota.
Plan strategiczny firmy - co powinien zawierać
Tutaj również raczej trudno oprzeć się o jeden, powszechnie panujący wzór. Określając jednak główne wyznaczniki strategii przedsiębiorstwa i mając świadomość jej znaczenia dla rozwoju firmy, można zaobserwować kilka dominujących elementów, które powinny się w planie strategicznym zawierać.
Po pierwsze wszelkie działania dobrze jest poprzedzić dogłębną analizą zarówno własnych struktur, jak i środowiska zewnętrznego, w tym konkurencji. Ma się wtedy aktualną wiedzę o zasobach przedsiębiorstwa i orientację, ile z nich można przeznaczyć na realizację planu.
Duże znaczenie ma określenie ram czasowych. Nawet jeśli w dalszej perspektywie dojdzie do ich przesunięcia, jest to konkretne osadzenie założeń w rzeczywistości i codziennych działaniach firmy.
Kluczowym pojęciem dla określenia strategii organizacji są jej cele. Powinny być one jasno sformułowane, ale też realne, możliwe do osiągnięcia. Dobrze również określić wskaźniki, którymi będzie mierzyło się postępy (np. liczba nowych klientów na jednego pracownika obsługi klienta; liczba produktów wypuszczonych do sprzedaży na miesiąc funkcjonowania firmy).