Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Stawka godzinowa – ile warta jest godzina pracy?

Stawka godzinowa – ile warta jest godzina pracy?

 
Stawka godzinowa – ile warta jest godzina pracy?

Wartość wynagrodzenia pracownika uzależniona jest od wielu czynników: od wielkości i majętności firmy, od miejscowości, w której firma się znajduje, od formy zatrudnienia, od wykonywanego zawodu, od stażu pracy, doświadczenia itd. Ile więc warta jest nasza godzina pracy?

 

Umowa zlecenie – stawka godzinowa

 

Dzięki ustawie z dnia 22 lipca 2016 r. o zmianie ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę oraz niektórych innych ustaw wprowadzono obowiązek zapewnienia minimalnego wynagrodzenia z tytułu umów cywilnoprawnych. Minimalna stawka godzinowa została zdefiniowana tam jako „minimalna wartość wynagrodzenia za każdą godzinę wykonania zlecenia lub świadczenia usług, przysługująca przyjmującemu zlecenie lub świadczącemu usługi”.


Co nie oznacza, że wcześniej nie było planów i zamiarów uregulowania tej kwestii. Np.  w 2013 roku Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych chciało wprowadzić godzinową płacę minimalną. Proponowało, aby nie była ona mniejsza niż 11 zł brutto – bez względu na formę zatrudnienia.

 

Najniższa stawka godzinowa w Polsce

 

Jaka stawka godzinowa obowiązuje w Polsce obecnie? Jakie czekają nas zmiany? Odpowiedź na pytania zawarta jest w poniższych aktach prawnych:


1) Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 11 września 2018 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2019 r.
najniższa stawka godzinowa od 1 stycznia 2019 wynosi 14,70 zł.


2) Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2020 r.
– od 1 stycznia 2020 roku minimalna stawka godzinowa w Polsce wyniesie 17 zł.

 

Płaca godzinowa – wady i zalety

 

Sposób wynagradzania pracowników w oparciu o wyznaczenie najniższej stawki godzinowej ma bardzo duże znaczenie w hamowaniu nadużyć pracodawców zatrudniających na podstawie umów cywilnoprawnych. Pracownicy, którzy zainteresowani są zmianą pracy lub jej pozyskaniem, wiedzą od razu, jakiej najniższej gratyfikacji mogą się spodziewać.
Z drugiej strony, wprowadzenie minimalnych stawek godzinowych doprowadza do tego, że część pracodawców decyduje się na zatrudnienie na czarno, chcąc ominąć obowiązujące przepisy prawa.


Nie zawsze też przedsiębiorstwa stać na to, by wypłacić gwarantowaną przez państwo minimalną kwotę. W związku z tym może dochodzić do zwolnień, a w najgorszym grozi nawet upadek firm.

 

Ile wynosi roboczogodzina

 

Warto jeszcze przyjrzeć się kwotom za minimalne wynagrodzeniem dla pracownika zatrudnionego w pełnym wymiarze czasu pracy. Od 1 stycznia 2019 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wynosi 2250 zł. Natomiast od początku przyszłego roku wzrośnie do kwoty 2600 zł.


Pracodawcy powinni pamiętać, że za nieprzestrzeganie limitów wyznaczonych przez ustawodawcę grożą kary.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Zastępca kierownika magazynu przypraw i opakowań

    Balcerzak Sp. z o.o.   Wróblów    praca stacjonarna
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Do Twoich głównych zadań należeć będzie: kompleksowe zarządzanie procesami magazynowymi; koordynowanie i organizacja pracy podległego zespołu; nadzór nad dokumentacją magazynową; nadzór nad przyjmowaniem ilościowym i jakościowym opakowań zgodnie ze specyfikacjami; prowadzenie stałej...
  • Specjalista ds. umów budowlanych

    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    2 godz.
    sporządzanie projektów umów na roboty budowlane; prowadzenie korespondencji z Inwestorem i podwykonawcami; wystawianie faktur; rozliczanie robót budowlanych;
  • BNP Paribas Bank Polska S.A.
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    2 godz.
    Zakres obowiązków: Zarządzanie przypisanym portfelem Klientów biznesowych (firmy na uproszczonej księgowości i pełnej do 4 mln przychodów rocznie); Kompleksowa współpraca i zindywidualizowane doradztwo oraz sprzedaż produktów dla firm (w tym również Wspólnoty i AGRO); Aktywne...
  • BNP Paribas Bank Polska S.A.
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    2 godz.
    Opis stanowiska: Udział w projektach związanych z tworzeniem i usprawnieniem procesu kredytowego jako przedstawiciel ryzyka kredytowego; Uczestnictwo w pracach związanych z automatyzacją procesów; Praca z różnorodnymi danymi; Uczestnictwo w analizie i monitorowaniu portfela kredytowego MSP;...
  • BNP Paribas Bank Polska S.A.
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    2 godz.
    Zakres obowiązków: Kompleksowa, bezpośrednia współpraca z Klientami Banku; Budowanie długotrwałych relacji oraz aktywne pozyskiwanie nowych Klientów; Rozpoznawanie i realizowanie potrzeb Klientów poprzez proponowanie zindywidualizowanych rozwiązań; Zapewnienie Klientom doskonałej...
  • Doradczyni / Doradca Klientów Detalicznych (z obsługą kasową)

    BNP Paribas Bank Polska S.A.   Gdynia    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    2 godz.
    Zakres obowiązków: Kompleksowa, bezpośrednia współpraca z Klientami Banku; Budowanie długotrwałych relacji oraz aktywne pozyskiwanie nowych Klientów; Rozpoznawanie i realizowanie potrzeb Klientów poprzez proponowanie zindywidualizowanych rozwiązań; Zapewnienie Klientom doskonałej...

Najnowsze artykuły

Szklane ściany, szklane ruchome schody. Równouprawnienie na rynku pracy to wciąż fikcja?

Szklane ściany, szklane ruchome schody. Równouprawnienie na rynku pracy to wciąż fikcja?

7 listopada wypada Światowy Dzień Feminizmu. Dlaczego to tak ważne święto? – Mimo poprawy sytuacji kobiety nadal borykają się ze stereotypami, mają dodatkową nieodpłatną pracę w domu, soptykają się z seksizmem w pracy, są rzadziej zapraszane jako ekspertki – zauważa dr Anna M. Górska, dyrektorka Centrum Badań Kobiet i Różnorodności w Organizacjach z Akademii Leona Koźmińskiego.

Osoba z autyzmem na rynku pracy – czy autyzm wyklucza z życia zawodowego?

Osoba z autyzmem na rynku pracy – czy autyzm wyklucza z życia zawodowego?

– Populacja osób neuroatypowych jest bardzo zróżnicowana – zauważa Izabela Kocyłak, trenerka pracy z Fundacji SYNAPSIS. Wiele osób aktywnych zawodowo, szczególnie z tzw. wysoko funkcjonującym autyzmem, jest nieświadomych swojego zaburzenia. Tymczasem aż 2% pracowników w Polsce i 10% w Europie to osoby w spektrum autyzmu. Jak rozpoznać autyzm i w jakich zawodach może sprawdzić się autystyk?

Handel na targowisku: czym jest opłata targowa?

Handel na targowisku: czym jest opłata targowa?

Wśród wielkich galerii handlowych, wielkopowierzchniowych marketów i dyskontów w krajobraz polskich miast wciąż wpisują się tradycyjne ryneczki, bazary i przydrożne stoiska, na których można kupić kwiaty, znicze, dewocjonalia, ale też owoce, warzywa, jaja, mięso czy miody. Osoby prowadzące tam handel muszą płacić opłatę targową. Ile ona wynosi w 2024 roku i kto jest z niej zwolniony?

Stress interview – co to jest? Czy miałeś najgorszą rozmowę o pracę w życiu?

Stress interview – co to jest? Czy miałeś najgorszą rozmowę o pracę w życiu?

Rozmowa o pracę zaczyna się zwyczajnie, ale po chwili rekruter zaczyna być opryskliwy i Cię prowokuje. Spotkanie zmienia się w najgorszą rekrutację w życiu. Masz takie doświadczenia? Być może zastosowano na Tobie technikę stress interview. Jak jej sprostać? – Im lepiej znasz siebie, tym lepiej przygotujesz się do czekającej Cię rozmowy – tłumaczy psycholog biznesu Agnieszka Zacher-Łanowska.

Pilot samolotu – praca, wymagania, obowiązki zawodowe, pensja

Pilot samolotu – praca, wymagania, obowiązki zawodowe, pensja

Pilot to najpopularniejszy zawód świata – badania pokazują, że tysiące ludzi na całym świecie szukają informacji o tym, jak zostać pilotem. Mamy dla Was dobrą wiadomość: Polska to jedyny kraj UE, w którym najlepsi kandydaci mogą zdobyć większość uprawnień za darmo! Jak długa jest droga to kariery pilota i czy faktycznie zdyskwalifikować może, jak się czasem słyszy, problem z zębami?

12 błędów podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Specjalistka HR wyjaśnia, czego nie robić na rozmowie o pracę

12 błędów podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Specjalistka HR wyjaśnia, czego nie robić na rozmowie o pracę

– Oprócz podstawowych błędów, takich jak brak przygotowania czy nieodpowiednia mowa ciała, istnieje wiele subtelnych kwestii, które mogą zdecydować o tym, czy otrzymasz ofertę pracy – wyjaśnia Agnieszka Ciećwierz. Specjalistka ds. HR wymienia 12 największych błędów na rozmowie o pracę, podaje przykłady i radzi, jak wybrnąć z sytuacji. Gorąco polecamy każdej osobie szukającej pracy!