Stabilne zatrudnienie w rzetelnej, solidnej firmie - to zapewne marzenie każdego, kto przegląda oferty pracy. Czy prawdopodobieństwo trafienia na dobrego pracodawcę jest podobne do tego, że wygramy milion na loterii? Niekoniecznie. Jeśli wiemy, na co zwracać uwagę, zwiększamy nasze szanse na wymarzoną pracę. Poniżej 5 wskazówek,które mogą okazać się przydatne, kiedy poszukujemy wiarygodnej i rzetelnej firmy.
Wiarygodna firma - certyfikaty wskażą najlepszych?
Co potwierdza, że mamy do czynienia z solidną firmą? Opinie na temat pracodawców można wyrobić sobie np. na podstawie certyfikatów i przyznawanych przedsiębiorcom odznaczeń. A wachlarz dostępnych wyróżnień jest naprawdę szeroki. Wiele firm korzysta z tych możliwości i umacnia dzięki nim swój wizerunek.
Najpopularniejsze rankingi są dobrym źródłem wiedzy o firmie i warto sprawdzić, czy nasz potencjalny pracodawca figuruje na jednej z takich list. Należy jednak wiedzieć, że nie każde logo, mające udowadniać, że przedsiębiorca prowadzi solidny biznes, ma realną wartość.
Często proces weryfikacji przed udzieleniem wyróżnienia jest bardzo powierzchowny i zdarza się, że samo uiszczenie stosownej opłaty i brak wpisu do Krajowego Rejestru Długów wystarczą, aby móc sygnować działalność certyfikatem. Solidną firmę poznamy więc nie tylko po dyplomie.
Dokładnie przeanalizuj treść ogłoszenia o pracę
Już weryfikacja ogłoszeń pozwoli nam wstępnie odrzucić nierzetelne firmy. Jeśli opis zadań na stanowisku jest bardzo ogólny, wymagania to jedynie „zaangażowanie i entuzjazm”, a lista benefitów oraz widełki zarobków znacznie odbiegają od propozycji w innych ogłoszeniach - powinna zapalić nam się czerwona lampka. Brak danych kontaktowych firmy także można traktować jako wskazówkę, że pracodawca nie ma do końca uczciwych zamiarów.
Bądź czujny podczas rozmowy rekrutacyjnej
Sposób, w jaki rekruter prowadzi rozmowę, miejsce spotkania, atmosfera w biurze - to wszystko cenne wskazówki w poszukiwaniu solidnego pracodawcy. Jeśli obserwujemy napiętą atmosferę, a nasz rozmówca spieszy się, unika tematu wynagrodzenia, wypytuje o sytuację rodzinną i sprawdza dokładnie naszą dyspozycyjność oraz chęć do pracy w dni ustawowo wolne, zapewne podobnie nerwowo będzie każdego dnia w pracy.
Sprawdź, jakie są wizja i misja firmy
Profesjonalizm, spójność i konsekwencja w budowaniu wizerunku - to wyróżnia solidne firmy. Przemyślane działanie, akcje wzmacniające pozycję firmy na rynku, udział w targach i giełdach pracy mogą być dla nas wskazówką, że przedsiębiorstwo wie, czym jest employer branding i świadomie z tej wiedzy korzysta. Takie działania nie mogą być przypadkowe. Jeśli szukamy zatrudnienia, dokładnie sprawdźmy wszystkie możliwe do zweryfikowania aspekty działalności potencjalnego pracodawcy. Nikt nie chce poświęcać życia dla bezdusznej korporacji nastawionej jedynie na zysk.
Czy to solidna firma? Opinie będą bardzo pomocne
Przed pójściem na rozmowę kwalifikacyjną powinniśmy sprawdzić, czym zajmuje się przedsiębiorstwo, jakie ma wymagania wobec kandydatów na dane stanowisko. Warto zbadać także to, jak firma kreuje swój wizerunek w Internecie i jak jest odbierana wśród klientów oraz osób, które były bądź są w niej zatrudnione.
Co może nam wskazać, że dany przedsiębiorca dba o swój zespół? Opinie na forach internetowych i firmowe profile w mediach społecznościowych stanowią cenne źródło wiedzy. Pamiętajmy jednak, że wpisy mogą być stronnicze, a anonimowość wypowiedzi w Internecie ośmiela ludzi do skrajnie negatywnych opinii. U dobrego pracodawcy nie będą one jednak przeważać.
Sprawdźmy także, czy firma prowadzi jakieś działania integracyjne, czy zespół można uznać za zgrany, czy ludzi łączą pozapracowe relacje i najważniejsze: czy przedsiębiorstwo jest wypłacalne.