Lojalny klient to zdecydowanie nie on. Zakupy w sieci i prawa konsumenta są jego konikiem. Jeśli kupi coś, a potem znajdzie ten produkt w atrakcyjniejszej cenie, nie waha się, by odesłać droższy i nabyć tę samą rzecz taniej. Sprawdźmy, kim jest smart shopper i na czym polegają jego sprytne zakupy.
Kim jest smart shopper?
Smart shopper jest biegły w zakupach online, choć jeśli znajdzie dobre promocje i konkurencyjne ceny, odwiedza też sklepy stacjonarne. To świadomy konsument, unikający impulsywnych zakupów pod wpływem chwili. Kupuje racjonalnie, co nie znaczy, że nabywa tylko to, co niezbędne i jest minimalistą. Po prostu zawsze szuka okazji, kupuje tam, gdzie stosunek jakości do ceny prezentuje się jego zdaniem najlepiej.
Smart shopper: czym się kieruje, kupując produkt?
Smart shopper, nim kliknie w e-sklepie przycisk „zapłać”, dobrze przemyśli, czy to najlepsza oferta. Nie bierze jednak pod uwagę jedynie ceny. Na internetowych forach tematycznych, portalach społecznościowych czy wśród znajomych szuka opinii o produkcie i o sklepie – szybkiej i bezproblemowej komunikacji z obsługą klienta, krótkim czasie wysyłki, wygodnym doręczeniu, serwisie, reklamacjach itd. Sprawdza, porównuje i jest gotów poświęcić sporo czasu, żeby wybrać dobrze i zrobić przemyślane zakupy.
Z reguły taki konsument rozpoznaje pseudookazje – zniżki, które tylko pozornie się opłacają. W swoich działaniach nie zawsze kieruje się chęcią zaoszczędzenia pieniędzy. Może także decydować się na rzadkie, mądre zakupy (także rzeczy z drugiej ręki) w imię ekologii, czy kupować tylko produkty wysokiej jakości, wytwarzane lokalnie albo w Europie. Świadomość konsumencka smart shoppera dojrzewa dzięki internetowi. Platformy sprzedażowe, porównywarki cen i rankingi produktów ogromnie ułatwiają podejmowanie przemyślanych decyzji zakupowych.
Wpływ smart shoppera na sprzedaż
Taki klient w sklepie to duże wyzwanie dla przedsiębiorców. Chcąc zaspokoić jego potrzeby zakupowe, firmy muszą inwestować w e-commerce i marketing internetowy. Bez dobrego wizerunku w sieci, pozytywnych opinii o sklepie i produktach trudno będzie zachęcić wymagającego konsumenta do skorzystania z oferty.
Ogromne znaczenie ma w tym przypadku także marketing mobilny. Smart shopper, nawet jeśli wybiera się na zakupy w sklepie stacjonarnym, z reguły nie funkcjonuje w trybie offline. Telefon komórkowy z podłączeniem do internetu jest stale w zasięgu ręki klienta, a to świetna okazja, by zapaść w jego pamięć dzięki spersonalizowanym komunikatom i szybkiej interakcji.