W najogólniejszym podziale sektory gospodarki dzieli się na rolnictwo, przemysł i usługi. Zgłębiając temat, dojdziemy m.in. do przemysłów kreatywnych, w których mieści się zarówno projektowanie ubrań, tworzenie reklam, muzyki czy oprogramowania komputerowego jak i projektowanie wnętrz. Czym charakteryzuje się sektor kreatywny?
Sektor kreatywny: definicja
Pojęcie to weszło do użycia stosunkowo niedawno – w latach 90. ubiegłego wieku. Zaczęto wtedy dostrzegać coraz większy potencjał kultury w biznesie, a Wielkiej Brytanii powołano Creative Industries Taskforce (Zespół ds. Przemysłów Kreatywnych), który zajął się tą tematyką.
Sektor kreatywny – lub inaczej – przemysł kreatywny składa się z przedsiębiorstw, które w swoich działaniach łączą szeroko pojętą kulturę i sztukę z technologią oraz przedsiębiorczością. Podstawą działań w takich firmach są indywidualna kreatywność i talent pracowników, ale też innowacyjność, które mają potencjał gospodarczy – przynoszą zysk, generują miejsca pracy, przyczyniają się do rozwoju własności intelektualnej.
Sektor kreatywny: przykłady branż
Wspomniany wyżej brytyjski Zespół ds. Przemysłów Kreatywnych wyodrębnił 13 kategorii, które można określić jako branże kreatywne. Są to:
- reklama,
- film i wideo,
- radio i telewizja,
- gry komputerowe i wideo,
- oprogramowanie,
- muzyka,
- sztuki performatywne,
- architektura,
- rynek wydawniczy,
- rynek sztuki i antyków,
- rzemiosło,
- projektowanie mody,
- wzornictwo.
Warto zaznaczyć, że za sprawą innowacyjności, nierozerwalnie związanej z tworzeniem, sektor kreatywny nieustannie ewoluuje, powstają nowe branże.
Sektor kreatywny: cechy
Jak widać, sektor kreatywny obejmuje dość odległe od siebie branże gospodarki, które mimo swojej różnorodności mają wiele wspólnych cech. Łączy je interdyscyplinarność projektów. Przykładowo w produkcję gry komputerowej zaangażowany jest sztab różnych specjalistów, reprezentujących odległe kreatywne zawody, od scenarzystów, rysowników, grafików, fotografów, po programistów, testerów, ale też marketingowców i innych.
Dzieła powstające w tym sektorze zawsze mają oryginalny charakter, muszą być dobrej jakości i trafiać dokładnie w gust odbiorców. Twórcy prześcigają się w coraz bardziej zaawansowanych produkcjach, dlatego też branże charakteryzuje ciągła presja czasu. Produkty, które są wytwarzane przez branżę kreatywną, mają spełniać rynkowe cele, przynosić korzyści ekonomiczne – ze sprzedaży i na podstawie praw własności intelektualnej.