Wielu Polaków marzy o tym, by mieć swój dom lub mieszkanie. Gromadzą oszczędności, biorą kredyty, żeby wprowadzić się do własnych czterech kątów. Oferty na rynku są bardzo zróżnicowane – od dopiero powstających budynków, poprzez bardzo ciekawy rynek wtórny. Nieodłącznym elementem zakupu lokum jest jego wyposażenie. Klientów zyskują więc nie tylko właściciele mieszkań, ale też firmy budowlane, fachowcy. Czy w związku z takimi tendencjami na rynku sklep meblowy to dobry pomysł na firmę?
Salon meblowy – strategia rozwoju, budowanie marki
Na rynku można wyróżnić dwa główne nurty – sklepy sieciowe, oferujące w kraju i na świecie podobne komplety mebli oraz firmy zajmujące się tworzeniem wyposażenia meblowego na nowo, pod wymiar do indywidualnych potrzeb klienta. Obie strategie działania determinują kształtowanie się poszczególnych biznesów związanych z prowadzeniem salonów meblowych. Można zajmować się dystrybucją produktów firm słynących z produkcji mebli lub, jeżeli naszą pasją jest stolarstwo, promować własne, unikatowe wyroby.
Niezależnie od tego, jaką formę wybierzemy, trzeba skupić się na dwóch ważnych aspektach. Jakość mebli, materiałów, z których są one zrobione, to podstawa. Szafy przesuwne, meble łazienkowe, meble kuchenne na wymiar, szafy narożne –wszystkie te elementy wymagają nie lada pracy w przygotowaniu i zamontowaniu, klienci kupując je zakładają więc, że to inwestycja na kilka lat. Dlatego też materiały powinny charakteryzować się trwałością, odpornością – na zabrudzenia, wilgoć itp.
Kolejnym istotnym aspektem jest szybka i bezpieczna dostawa mebli do domu klienta. Opcja z montażem lub bez, w zależności od potrzeb, może również przysporzyć wielu klientów. Szczególnie ważną opcją jest usługa wniesienia mebli do mieszkania (czasem firmy decydują się jedynie na podwiezienie mebli wyłącznie pod blok, wniesienie do mieszkania zostawiając po stronie klienta).
Sklep z meblami – jak założyć?
Sklep z meblami to interesujący pomysł na własny biznes, ale też bardzo duże przedsięwzięcie. Jeżeli ktoś ma trudności z wkroczeniem na rynek, powinien zainteresować się franczyzą. Gotowe know how, opracowane strategie marketingowe, podpięcie się pod znaną markę – to powinno ułatwić start w tego typu działalności.
Jeżeli naszym, lub kogoś nam bliskiego, wyuczonym zawodem jest stolarz, warto zacząć od małej, lokalnej działalności. Zaopatrując najpierw najbliżej mieszkających klientów, stopniowo będzie można poszerzać rynki zbytu.
Ciekawą alternatywą jest także sklep meblowy z antykami, meblami powystawowymi – będącymi unikatami na rynku. Taka działalność będzie wymagała silnego nacisku na promocję, skierowaną do właściwej grupy docelowej, ale może okazać się interesującą propozycją dla osób znających się na dawnych stylach, parających się renowacją itp.
Każdorazowo oczywiście, jeżeli spełnia się wymogi, należy założyć działalność gospodarczą. Trzeba dopełnić wszelkich formalności, by móc legalnie zająć się sprzedażą.
Salon meblowy: wybór lokalizacji, zatrudnienie pracowników
Prowadząc lokalny salon meblowy, niezbędne jest wybranie odpowiedniego miejsca – ze względu na łatwy dostęp dla klientów, ale także na wielkość powierzchni. By poszczególne produkty były dobrze wyeksponowane, konieczna jest duża przestrzeń.
Oczywiście, jeśli ktoś chce prowadzić mały biznes rodzinny, nie będą potrzebne tak duże hale – jednak mimo wszystko trzeba mieć na względzie komfort klientów, który powinien towarzyszyć oglądaniu poszczególnych mebli.
Ważnym aspektem tego typu działalności jest dobór odpowiedniego personelu. Tutaj nie wystarczy osoba, która będzie wyłącznie kontrolowała płatności i udzielała podstawowych informacji. W sklepie meblowym należy zatrudnić pracownika obeznanego w tematyce meblowej, aranżacji wnętrz, potrafiącego doradzić w kwestiach stylu, kolorystyki, użytkowania.
Salon meblowy – koszt założenia działalności
Przy otwieraniu sklepu meblowego należy liczyć się z wysokimi kosztami startowymi. Początkowo trzeba włożyć od ok. 100 tys. zł do nawet 1 mln złotych. Dużo zależy od lokalizacji, wielkości sklepu, tego, czy nawiążemy współpracę z kilkoma dostawcami, czy sami poprowadzimy usługi stolarskie i produkcję mebli.
Należy dobrze zainwestować w kampanię reklamową, aby przebić się przez działającą już na rynku konkurencję. Ze względu na to, jaką strategię obierzemy – czy próbę zdobycia rynku lokalnego, czy ogólnopolskiego, adekwatnie należy szacować zyski. Ze zwróceniem uwagi na to, do jakiego typu klientów kierujemy produkty, czy prezentujemy towar luksusowy o wysokich kosztach produkcji i dystrybucji, czy może meble bardziej uniwersalne, dopasowane do większej grupy konsumentów.