Czym zajmuje się marketing?
Encyklopedyczna definicja (Internetowa Encyklopedia PWN) wyjaśnia, że marketing to: „działania zmierzające do określenia możliwości sprzedaży produktu, uwzględniające istniejące lub potencjalne potrzeby nabywców w krótkim lub długim okresie i związane z tym możliwości dystrybucji, reklamy, planowania produkcji, badań rynku”.
Polityka marketingowa oddziałuje na rynek i kształtuje go. Jest też podstawą planowania strategii przedsiębiorstwa – na promocję jakiego produktu firma się nastawia, jaki rynek chce zdobyć, do jakich klientów trafić itp.
Mając już określone cele, specjaliści podejmują odpowiednie kroki, by je osiągnąć – prowadzą badania, ustalają potrzeby konsumentów i ceny produktów, projektują kampanie reklamowe, wybierają kanały dystrybucji itd. Te decyzje określają, jakie rodzaje marketingu będą stosowane – a wybór jest naprawdę szeroki:
- digital marketing,
- marketing bezpośredni,
- marketing sensoryczny,
- marketing wirusowy,
- marketing partyzancki,
- marketing SMS,
- marketing afiliacyjny itd. – można zdecydować się na jedną formę lub połączyć je ze sobą, docierając do większego grona konsumentów.
Rodzaje marketingu internetowego
W związku z tym, że internet to jedno z głównych narzędzi komunikacji, przyjrzyjmy się czym jest marketing internetowy i jakie są jego rodzaje. Składają się na niego między innymi:
• content marketing – przyciąganie użytkowników atrakcyjną treścią na stronie internetowej; • marketing e-mail – docieranie do klientów za pomocą poczty elektronicznej;
• reklama graficzna (tzw. reklama display) – przyjmuje formę banerów, bloków tekstowo-graficznych po bokach stron, w środku treści itd.;
• marketing social media – promocja na portalach społecznościowych, angażujący użytkowników;
• marketing w wyszukiwarkach internetowych – za pomocą pozycjonowania, a także płatnych reklam Google Ads oraz wiele innych.
Skuteczna reklama: czym się charakteryzuje?
Żadna z tych form nie okaże się skuteczna, jeżeli nie będzie odpowiednio przemyślana i dostosowana do zamierzonego celu. Jakie są cechy dobrej reklamy? O czym należy pamiętać, przygotowując kampanię?
Dobra reklama to taka, która trafi do odpowiedniego konsumenta. Należy więc zwrócić uwagę na zasięg kampanii oraz rodzaj przekazu. W zależności od obranej strategii specjalista do spraw sprzedaży może postawić na np. bilbordy w popularnych miejscach, w obiektach związanych z branżą czy pod hasłami kluczowymi pod którymi pozycjonujemy stronę. Należy skupić się na takim kanale i formie, które mają szansę precyzyjnie trafić do określonego typu klienta. Nie ma sensu tracić czasu ani pieniędzy na reklamę kierowaną do osób, które nie mają nic wspólnego z proponowanym przez firmę produktem.
Bardzo ważne są aspekty wizualne reklam – między innymi krótki, chwytliwy tekst zapadający w pamięć, kolorystyka związana z logiem firmowym lub wywołująca konkretne emocje (np. niebieski – spokój, uprzejmość i uczciwość; czerwień – odwaga, spontaniczność, pasja itd.). Reklama powinna być przyjemna dla oka, wywoływać pozytywne wrażenie.