Metody rekrutowania pracowników
Nowe przedsiębiorstwo wkracza na rynek i potrzebuje zbudować zespół. Na skutek zbytniej fluktuacji kadr w firmie są wakaty, które trzeba jak najszybciej zapełnić odpowiednio wykwalifikowanymi ludźmi. Powstają kolejne działy albo trzeba rozbudować już istniejące, by sprawnie realizowały nowe projekty. Okoliczności, w jakich poszukuje się rąk do pracy, jest wiele. Wszystkie przypadki łączy fakt, że rekrutacja pracowników to skomplikowany i kosztowy proces. Aby przeprowadzić go z sukcesem i zatrudnić najlepszych, trzeba wybrać odpowiednie metody, wpasowane w strategię firmy. Poniżej przedstawiamy 6 popularnych sposobów na znalezienie dobrego pracownika.
1. Wewnętrzny program stażowy dla studentów i absolwentów
Stereotypowo na młodych ludzi patrzy się jako na mniej wartościowych pracowników niż ich starsi, doświadczeni w danej branży koledzy. Z drugiej jednak strony, szkoląc zdolnego studenta, pracodawca może w krótkim czasie pozyskać nie tylko wykwalifikowanego, ale też lojalnego i zaangażowanego specjalistę, z którym podpisze umowę o pracę. Inwestycja w zarządzanie talentami w firmie przynosi profity, a program dla młodych to korzyści dla obu stron. Staże są dla przedsiębiorstwa świetną możliwością do przyciągnięcia i zatrzymania zdolnych studentów, z kolei dla stawiających pierwsze kroki w karierze są okazją do nabrania praktyki, poznania specyfiki pracy, kultury organizacyjnej. Często także przedsiębiorstwa nawiązują współpracę z uczelnią wyższą, aby pozyskać stażystów – studentów i absolwentów dokładnie wybranych kierunków.
2. Firma rekrutacyjna / agencja pracy
Jeśli w przedsiębiorstwie nie ma ani działu HR, ani osoby, która wie, jak przeprowadzić rekrutację, skorzystanie z usług firmy zewnętrznej jest najlepszym rozwiązaniem. Zmniejsza ryzyko, że nowo zatrudniona osoba nie pasuje do firmy, choć dobrze wypadła na rozmowie kwalifikacyjnej, że tuż po wdrożeniu odejdzie i trzeba będzie przeprowadzać cały proces poszukiwań ponownie.
3. Program poleceń pracowniczych
Program poleceń pracowniczych sprawia, że rekrutacja do pracy może być szybka i skuteczna. Dlaczego? Po pierwsze, osoba, która wskazuje kandydata, zna realia funkcjonowania firmy, wie, na czym polegają obowiązki, rozumie procedury i wymagania. Można powiedzieć, że sama przeprowadza selekcję CV, przysyłając na rozmowę kwalifikacyjną kogoś, kto wpasuje się w zespół. I co ważne, czuje się za to także po części odpowiedzialna. Po drugie, rekomendacja pracownika i cały system poleceń pozwala oszczędzać pracodawcy i czas, i pieniądze. Zatrudnionych zazwyczaj motywują nagrody pieniężne. Premia za polecenie pracownika jest wypłacana, jeśli nowa osoba zostanie w firmie po okresie próbnym.
4. HR w firmie
Kapitał ludzki to najcenniejsze dobro przedsiębiorstwa. Działy HR funkcjonują głównie w korporacjach – w kilkuosobowym przedsiębiorstwie taka komórka niekoniecznie jest potrzebna. HR-owcy prowadzą politykę personalną firmy. Nie tylko rekrutują, ale też planują kierunki rozwoju zatrudnionych osób, prowadzą okresową ewaluację pracy i motywują. Rekrutacja organizowana przez HR często okazuje się bardziej skuteczna niż ta zlecana podmiotom zewnętrznym. Specjalistom, którzy dobrze znają firmowe realia i na co dzień sami w nich funkcjonują, łatwiej dokonać trafnego pod każdym względem wyboru.
5. Rekrutacja wewnętrzna
To szybka metoda i sprawdzi się, gdy w firmie nie ma czasu na długotrwałe poszukiwanie, a następnie wdrażanie nowego pracownika. Co więcej, możliwość awansu jest dla zatrudnionych osób bardzo motywująca. Dodatkowo pracodawca wie, kto dysponuje kompetencjami odpowiednimi na danym stanowisku. Może więc je szybko obsadzić, właściwie nie ponosząc kosztów rekrutacji.
6. Media społecznościowe
Współcześnie to bardzo popularny kanał poszukiwania pracowników. Na portalach społecznościowych można znaleźć grupy skupione wokół tematyki niemal każdej branży – Praca w… IT/sprzedaży/mediach/social mediach/spedycji/budowlance etc. łączą poszukujących zatrudnienia z firmami chcącymi wypełnić luki kadrowe. Portale pozwalają kandydatom tworzyć rozbudowane sieci kontaktów biznesowych, a dla pracodawców są właściwie bazą specjalistów, którym można szybko przedstawić ofertę.