Aspirując na stanowiska kierownicze, należy przygotować się na rozbudowaną ścieżkę awansu. Firmy przeprowadzają różnorodne procedury, by znaleźć najlepszych kandydatów.
Jak zostać kierownikiem?
Z reguły są to osoby typowane z istniejącego już zespołu. Znają się na procedurach stosowanych w firmie, są niejako wrośnięci w jej strukturę, strategię rozwoju. Jednak oprócz doświadczenia w danej branży, powinni także posiadać cechy dobrego kierownika. Sumienność, motywacja do działania, sprawiedliwa ocena, zdolności negocjacyjne – to tylko niektóre z nich.
Jeśli kandydat chce objąć w przyszłości stanowisko kierownicze, powinien postarać się, by podczas wykonywania obowiązków łatwiej było dostrzec jego umiejętności w zarządzaniu zespołem. Zaangażowanie w pracę, wychodzenie z różnymi ciekawymi inicjatywami, wsparcie dla pozostałych pracowników – istnieje sposobność, żeby wykazywać się na bardzo wielu polach. Czasem już przy rekrutacji kandydat może zaznaczyć, że interesuje go rozwój w kierunkach koordynowania pracy większej liczby osób.
Rekrutacja na kierownika – jak przebiega?
Bywa tak, że rekrutacja na kierownika zaczyna się o wiele wcześniej, niż pracodawca to ogłosi. Być może dotychczas w firmie nie było potrzebne takie stanowisko, dopiero z czasem zaistniała konieczność wyodrębnienia osoby sprawującej kierowniczą rolę w zespole. Wtedy właśnie mogą przydać się wcześniejsze doświadczenia i osiągnięcia zdobywane przez szeregowych pracowników w strukturach przedsiębiorstwa.
Inaczej natomiast sytuacja się ma, gdy pojawia się ogłoszenie, a kandydują także osoby z zewnątrz. Konkurencja jest większa, niezbędne jest wykazanie w dokumentach aplikacyjnych odpowiednich umiejętności, doświadczenia.
Pracodawca, który chce zatrudniać, powinien zastanowić się, czy poszczególne etapy rekrutacji powinni przeprowadzić specjaliści z działu HR, czy może lepiej jest poszukać zewnętrznych firm, specjalizujących się w poszukiwaniu kandydatów. Ze względu na rangę przedsiębiorstwa kierownik, koordynator, manager – mogą być ściągani z różnych zakątków świata. Rekruterzy szczegółowo analizują ich dotychczasową karierę, by znaleźć kandydata odpowiadającego danej firmie, a jednocześnie, by przedsiębiorstwo spełniało oczekiwania osób zainteresowanych taką współpracą.
Rozmowa kwalifikacyjna na kierownika: pytania i odpowiedzi
Rozmowa kwalifikacyjna na managera wygląda nieco inaczej niż w wypadku testowania kandydatów na stanowiska szeregowe. Rekruterzy muszą sprawdzić, jak przyszły kierownik poradzi sobie z sytuacjami związanymi z zarządzaniem zespołem.
Pytania sprawdzające to na przykład:
- w jaki sposób zdyscyplinować pracownika,
- w jaki sposób rozwiązać sytuację konfliktową między kilkoma osobami z zespołu,
- jak odmówić komuś podwyżki lub awansu,
- jak zmotywować zespół do trudnego zadania.
Pytania mają zweryfikować zdolności przywódcze, umiejętność dbania o dobro pracowników i rozwój przedsiębiorstwa.