Kiedy dana osoba chce zakończyć współpracę z zatrudniającym ją przedsiębiorstwem, bardzo często zależy jej na otrzymaniu listu referencyjnego. Przykłady wystawienia takiego dokumentu wybiegają jednak zdecydowanie dalej, poza relację przełożony - pracownik. Rekomendacje dla firmy wystawiane przez przedsiębiorców, przedstawicieli cenionych instytucji są niezwykle pożądane, szczególnie wśród organizacji dopiero wkraczających na rynek.
Referencje dla firmy - dlaczego są potrzebne?
Ważna dla pozytywnego funkcjonowania firmy jest wiarygodność. Buduje się ją latami, zdobywając zaufanie kolejnych klientów. Jak zacząć ich do siebie przekonywać? I czy możliwe jest, by przyspieszyć ten proces?
Nie każda firma jest w stanie przetrwać początkowy okres wkraczania na rynek i przekonać do siebie wystarczającą liczbę nowych konsumentów. Tutaj właśnie przydadzą się referencje dla firmy od innych organizacji.
Znana i ceniona instytucja, która właśnie skorzystała z usług przedsiębiorstwa może je zarekomendować. Daje tym samym coś w rodzaju dowodu zaufania. Poparcie przez autorytet to dla młodej firmy ogromne wsparcie w zdobywaniu nowych klientów.
Patrząc z perspektywy organizacji otrzymującej referencje, przykładowe korzyści, jakie może osiągnąć, to: rozpoznawalność wśród klientów przedsiębiorstwa wystawiającego list polecający; reklama produktów bądź usług (często opisywanych w rekomendacjach); wyróżnienie wśród konkurencji; informacja na temat wartości i umiejętności, którymi kieruje się firma, (np. dokładność, uprzejmość, terminowość); to także dowód dla innych potencjalnych klientów, że firma dobrze prosperuje i jest w stanie dostarczyć produkty i usługi na odpowiednim poziomie.
Jak wyglądają przykładowe referencje dla firm? Oto kilka propozycji treści polecającej: „Współpracujemy z firmą transportową XYZ od kilku lat, paczki zawsze docierały na czas, kurierzy wykazywali najwyższą dbałość o bezpieczeństwo zawartości. Obsługa klienta przebiegała bardzo sprawnie. Dodatkowym ułatwieniem współpracy jest intuicyjna strona internetowa, która przedstawia pełen wachlarz możliwości firmy XYZ”.
„Podczas organizacji nowego oddziału skorzystaliśmy z pomocy biura architektonicznego ZYX. Wszyscy pracownicy zaangażowani w projekt w pełni zastosowali się do wytycznych. Efekt końcowy odpowiadał wszelkim oczekiwaniom. Innowacyjne pomysły pozwoliły zorganizować przestrzeń nie tylko funkcjonalną, ale też przyjazną dla personelu.”
Rekomendacja dla firmy - jak eksponować?
Aby list referencyjny dla firmy był skuteczny, należy go odpowiednio wyeksponować. Wyróżnić można dwie główne metody. Pierwsza to specjalna zakładka na stronie internetowej. Nowi klienci przeglądający oferty danego przedsiębiorstwa mają szansę zapoznać się z osobami/instytucjami, które wcześniej już z usług korzystały.
Drugą opcją jest umieszczenie oprawionych rekomendacji w gablocie lub na ścianach w siedzibie firmy, punktu obsługi klientów, w biurze. Wizytatorzy przychodzący na spotkania z przedstawicielami przedsiębiorstwa będą mogli przejrzeć opinie poprzednich zleceniodawców. Wzór listu referencyjnego najczęściej obejmuje arkusz A4, wykonany jest na specjalnym papierze, opatrzonym logo firmy polecającej. Jeśli ktoś nie ma czasu zapoznać się szczegółowo z treścią dokumentu, z pewnością dzięki znakom firmowym, zwróci uwagę na to, kto wcześniej korzystał z usług i był z nich zadowolony.