Logo jest znakiem rozpoznawczym każdego przedsiębiorstwa. Kiedy warto je zmienić?
Redesign logo: definicja
Logo to podstawowy element identyfikacji wizualnej firmy. Redesign logo jest określeniem pochodzenia angielskiego – oznacza wprowadzenie pewnych drobnych zmian w logo. Poprawki te mogą polegać na przykład na:
- wybraniu innej kolorystyki (najczęściej zbliżonej do pierwotnej),
- uproszczeniu,
- dodaniu pewnych elementów,
- innym sposobie przedstawienia tego samego logo (np. logo dwuwymiarowe zamienić na trójwymiarowe, dodać element animacji etc.).
Redesign logo: przykłady
Zmiany w szacie graficznej logo mogą być kosmetyczne lub znaczące. Ponieważ logo stanowi ważny element w budowaniu tożsamości marki, przedsiębiorcom najczęściej zależy na tym, by zachować myśl przewodnią, a więc kształt, cechy charakterystyczne starego logo.
Przykładem stosunkowo dużej ingerencji w kształt logo, przy jednoczesnym zachowaniu idei, która za nim stała, jest zmiana wprowadzona przez Pocztę Polską. Na starym projekcie graficznym widoczna była dość wiernie odwzorowana trąbka. Nowe logo uprościło elementy graficzne. Zbliżony pozostał kształt i kolorystyka. O ile jednak wcześniej mieliśmy do czynienia ze szczegółowym rysunkiem instrumentu, teraz jest to pewnego rodzaju symbol.
Redesign logo: zalety
Zmiana logo przedsiębiorstwa zawsze wiąże się z pewnym ryzykiem. Chodzi przecież o to, żeby na stałe zapisało się w pamięci konsumentów. Są jednak sytuacje, w których odświeżenie logo może pozytywnie wpłynąć na wizerunek firmy. Może być tak na przykład:
- gdy przedsiębiorstwo znacząco zmienia charakter działalności i chce to zasygnalizować,
- kiedy firma stara się odciąć od wcześniejszego, negatywnego postrzegania na rynku i niejako rozpocząć budowanie wizerunku od nowa,
- kiedy logo wygląda na przestarzałe w stosunku do obecnie obowiązujących trendów i standardów,
- ze względów estetycznych – gdy stare logo po prostu nie było atrakcyjne, nie sprawdziło się.
Dobre logo cechuje uniwersalność. Odpowiednio się prezentuje na gadżetach firmowych, pomaga w budowaniu wizerunku firmy w internecie, spełnia swoje funkcje w materiałach wideo. Obecnie przedsiębiorstwa najchętniej korzystają z bardzo prostych, schematycznych kształtów. Takie logo zwykle łatwo daje się zapamiętać, bez trudu można je wydrukować czy nawet narysować odręcznie. Jednak tworzenie logo to sprawa złożona – bierze się pod uwagę nie tylko walory estetyczne, ale i aspekty psychologiczne (np. pozytywne skojarzenia, archetypy) i te dotyczące przekazu, polityki marketingowej oraz filozofii firmy.