Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Przeprosiny w pracy – jak to zrobić? Jak nie przepraszać?

Przeprosiny w pracy – jak to zrobić? Jak nie przepraszać?

 
Przeprosiny w pracy – jak to zrobić? Jak nie przepraszać?

Popełniliśmy błąd w pracy, który uderzył w cały zespół. Powiedzieliśmy lub zrobiliśmy coś, co zraniło uczucia współpracownika. Zdajemy sobie sprawę, że powinniśmy przeprosić, nie wiemy tylko, jak to zrobić. Oto kilka wskazówek na temat tego, jak powinny wyglądać przeprosiny w środowisku pracy.

 

Dlaczego warto przepraszać w miejscu pracy?

 

Zacznijmy od tego, dlaczego właściwie przepraszać w pracy. Przeprosiny są po to, by dać znać drugiej osobie / osobom, że żałujemy swojego zachowania i zależy nam na naprawieniu szkody. To często także przyznanie się do błędu, pokazanie drugiej stronie, że jesteśmy gotowi wziąć odpowiedzialność za swój czyn / słowa. Rozmowa w cztery oczy lub oficjalne przeprosiny przed współpracownikami – mają naprawić nasze relacje z osobą, z którą jesteśmy w konflikcie, ale także oczyścić atmosferę w pracy.

 

Ponadto, czasami od tego, czy potrafimy zdobyć się na opanowanie emocji, przyznać się do porażki i wyrazić skruchę – zależy nasza dalsza kariera w danej firmie! Arogancja, unikanie odpowiedzialności, niedostrzeganie własnych błędów są zazwyczaj bardzo źle widziane. Pracownik, który nie umie przepraszać, raczej nie zjedna sobie współpracowników ani nie zyska przychylności przełożonych.

 

Kiedy należy przeprosić członków zespołu lub szefa?

 

Przepraszać warto zawsze wtedy, gdy popełniliśmy błąd, który zaszkodził innym – niezależnie od tego, czy pomyłka/nieodpowiednie zachowanie było intencjonalne czy wynikało np. z naszej niewiedzy. Bezwzględnie należą się także przeprosiny za głupie zachowanie, np. żarty, w których nie bierze się pod uwagę uczuć drugiej strony, nieprzemyślane słowa.

 

Przeprosić warto także wtedy, gdy pokłóciliśmy się ze współpracownikiem lub nawet z szefem. Przyczyny konfliktów w pracy mogą być różne – zarówno zawodowe, jak i prywatne. W czasie kłótni często padają słowa podyktowane emocjami, które nigdy nie powinny wybrzmieć w sytuacji zawodowej. Nawet jeśli jesteśmy przekonani, że to my mamy rację – warto przeprosić za zbyt silną reakcję, obraźliwe epitety czy inne niewłaściwe wyrażenia, jakie padły z naszej strony w czasie kłótni. Przeprosiny są pierwszym krokiem do poprawienia relacji ze współpracownikami.

 

Pamiętajmy, że koledzy i koleżanki w pracy to osoby, z jakimi spędzamy większą część dnia. Warto więc zadbać o to, by atmosfera w pracy była przyjazna, nauczyć się nie chować urazy, przepraszać i wybaczać.

 

A jednak przeprosiny nie zawsze są dobrym pomysłem. Powstrzymajmy się od nich, kiedy wiemy, że byłyby nieszczere, bo faktycznie wcale nie żałujemy tego, co zrobiliśmy. Współpracownicy natychmiast wyczują fałsz, co jeszcze pogorszy sytuację. Lepiej dajmy sobie więcej czasu na zastanowienie, czy faktycznie byliśmy stuprocentowo fair wobec osoby, z którą jesteśmy w konflikcie.

 

Jak przeprosić współpracowników i szefa?

 

Przeprosiny powinny być odpowiednie do okoliczności. Jeśli popełniliśmy duży błąd, którego konsekwencje są poważne – wówczas oficjalne wyrażenie skruchy przy świadkach jest jak najbardziej na miejscu. Wybierzmy właściwe miejsce i czas, np. poranne spotkanie zespołu. Być może warto wysłać e-mail do wszystkich pracowników firmy z oficjalnymi przeprosinami.

 

Kiedy kaliber naszej winy jest mniejszy, zazwyczaj wystarczy rozmowa w cztery oczy – lub przy świadkach, zależnie od okoliczności – z osobą, z jaką jesteśmy w konflikcie lub z szefem, wobec którego dopuściliśmy się jakiejś winy.

 

Jak przepraszać? Pamiętajmy o:

 

  • szczerości – przepraszajmy, gdy naprawdę czujemy, że powinniśmy, popełniliśmy błąd itp.,
  • nieodwlekaniu przeprosin zbyt długo,
  • wyczuciu – wybierzmy właściwe miejsce i czas,
  • dobraniu odpowiednich słów – przeprosiny powinny być wyrażone wprost, dlatego takie słowa, jak: przepraszam/ popełniłem błąd/ chcę naprawić błąd/ jest mi przykro/ poczuwam się do odpowiedzialności – są jak najbardziej na miejscu. Z drugiej strony wylewna skrucha, kiedy nasza wina jest niewielka, może być odebrana jako ironia! Kierujmy się więc wyczuciem i dostosujmy wypowiedź do okoliczności. Unikajmy też pasywno-agresywnych zwrotów typu: jeśli poczuliście się urażeni, to przepraszam. Są ukrytą one próbą wywołania poczucia winy u pokrzywdzonej osoby i z pewnością nie rozwiążą konfliktu.

 

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Specjalista ds. Planowania i Obsługi Transportu

    REMONDIS Sp. z o.o.   Bydgoszcz, ul. Inwalidów 45    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Co będzie należało do Twoich obowiązków? Przygotowanie trasówek oraz kompletowanie zleceń przewozowych; Kontrola floty pojazdów w czasie rzeczywistym (GPS) Kontakt z klientami i rejestrowanie zamówień w systemie; Obsługa wewnętrznej platformy informatycznej; Sprawdzanie kart pracy,...
  • Pracownik magazynu z artykułami ogrodniczymi i budowlanymi

    Flexcraft Polska Sp. z o.o.   Holandia, Oirschot   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę tymczasową  tymczasowa/dodatkowa  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    2 godz.
    Obowiązki: Pracownicy będą pracować w różnych działach magazynu. Prace na tej hali są związane w głównej mierze z rozładunkiem asortymentu ogrodniczego oraz budowlanego z kontenerów oraz sztaplowaniem go na palety, a także przygotowywaniem do dalszych prac magazynowych. Pierwszego dnia...
  • Kierowca Autobusu

    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    6 godz.
    Aby uzyskać więcej informacji, odwiedź naszą polską stronę internetową: https://www.vgbreitenbach.pl Prowadzenie autobusu na liniach, ze sprzedażą biletów. Zakres obowiązków: Przewóz osób na trasach miejskich i podmiejskich na terenie Niemiec. Sprzedaż biletów. Kontrola pojazdu przed...
  • Prototype Technician

    Aptiv   Gdańsk    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  pełny etat
    6 godz.
    Your role: You will be responsible for all matters related to the global organization and Gdansk plant support for prototypes (assembly equipment & processes issues). In particular you will be responsible for: Supporting process engineers in the development of prototype process equipment. Performing...
  • Kierowca kat. C+E

    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat   8 000 - 10 000 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    7 godz.
    Zadania: Realizacja przewozów międzynarodowych zgodnie z harmonogramem; Dbanie o powierzony pojazd i terminowość dostaw; Przestrzeganie obowiązujących przepisów dotyczących czasu pracy kierowcy;
  • Account Manager

    Portal Praca.pl   Warszawa, Ursynów, Al. KEN 18 (przy metrze Kabaty)    praca zdalna
    specjalista mid / senior  umowa o pracę  pełny etat   5 500 - 7 000 zł brutto/mies.  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    10 godz.
    GŁÓWNE ZADANIA: Monitorowanie klientów pod kątem aktywności rekrutacyjnych, Pozyskiwanie nowych klientów oraz rozwijanie relacji ze stałymi klientami - badanie potrzeb, proponowanie rozwiązań, monitoring współpracy, Aktywności sprzedażowe: przygotowywanie ofert, prowadzenie negocjacji,...

Najnowsze artykuły

Praca po europeistyce – perspektywy, zarobki, oferty pracy

Praca po europeistyce – perspektywy, zarobki, oferty pracy

Europeistyka kojarzy się z kulturoznawstwem, w rzeczywistości są to studia interdyscyplinarne stworzone z myślą o osobach, które interesują zagadnienia związane z aktualną sceną polityczną Europy, współpracą regionalną w ramach partnerstwa z krajami UE czy wykorzystaniem unijnych funduszy. W Dzień Europy pytamy: jaka praca czeka obecnie na absolwentów europeistyki? Czy warto ją sudiować?

Zasada „5 to 9 before 9 to 5”. Jak Zetki produktywnie wykorzystują poranek?

Zasada „5 to 9 before 9 to 5”. Jak Zetki produktywnie wykorzystują poranek?

– Wielu managerów i właścicieli firm rano ma czas, by pomyśleć strategicznie. Poranne godziny, gdy nikt nie pisze, nie dzwoni, są idealne na planowanie i podejmowanie decyzji. Zetki nie mają jeszcze tylu zawodowych obowiązków, ale intuicyjnie robią coś bardzo mądrego, dbają o swój dobrostan zanim zacznie się presja dnia. To niezwykle zdrowe podejście – zauważa coach biznesu Wiktor Tokarski.

Czy to już czas na zmianę pracy? Doradca zawodowy wyjaśnia, jak mądrze wykorzystywać swoje kwalifikacje

Czy to już czas na zmianę pracy? Doradca zawodowy wyjaśnia, jak mądrze wykorzystywać swoje kwalifikacje

– Statystycznie człowiek spędza w pracy 8 godzin dziennie, trudno udawać przez tak długi czas entuzjazm do jej wykonywania. Praca powinna nam sprawiać przyjemność i choć to slogan, to obala faworyzowany mit ciężkiej pracy – tłumaczy doradczyni zawodowa Magdalena Gabruś. Jak zatem rozwijać własny potencjał na obejmowanym stanowisku? Skąd wiedzieć, że już najwyższy czas na zmianę pracy?

Ratownik medyczny w wojsku – praca, zarobki

Ratownik medyczny w wojsku – praca, zarobki

– Ratownik medyczny w Siłach Zbrojnych RP pełni kluczową rolę w zabezpieczeniu medycznym zarówno w warunkach pokojowych, jak i podczas operacji wojskowych – tłumaczy ppor. Krystian Dwórznik, Szef Sekcji Promocji i Współpracy z Wojskowego Centrum Rekrutacji w Płocku. Oto jak wygląda praca wojskowego ratownika medycznego oraz jak krok po kroku przejść rekrutację na to stanowisko.

Świąteczna przerwa – jak się zmotywować do pracy po powrocie?

Świąteczna przerwa – jak się zmotywować do pracy po powrocie?

Majówka pozwoliła nam zapomnieć o obowiązkach i stresie zawodowym. Jednak powrót do codzienności po długim weekendzie czy dłuższym urlopie bywa naprawdę trudny. Socjolog i psychoterapeutka Beata Danielska podpowiada, według jakiego klucza możemy dzielić zadania po powrocie do pracy, żeby zapewnić sobie „miękkie lądowanie" i nie dać się przytłoczyć nagromadzonymi obowiązkami.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?

Zgoda na Pliki Cookies

Wykorzystujemy Pliki Cookies w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania Serwisu. Stosujemy Pliki Cookies w celach statystycznych i marketingowych, w szczególności w zakresie dopasowania treści reklamowych do Twoich preferencji.

Każda wyrażona zgoda może być przez Ciebie wycofana w dowolnym momencie. Więcej informacji dotyczących plików Cookies oraz przetwarzania danych osobowych w plikach Cookies znajduje się w naszej Polityce Prywatności.

Administratorem Serwisu i Twoich danych osobowych jest „Praca.pl” spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie, ul. Bolesława Prusa 2, 00-493 Warszawa, KRS 0000290935, NIP 7010095135, REGON: 141169379