Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Profilaktyczna ochrona zdrowia pracowników

Profilaktyczna ochrona zdrowia pracowników

 
Profilaktyczna ochrona zdrowia pracowników

Ochrona zdrowia - definicja

 

Według internetowej Encyklopedii PWN ochrona zdrowia to: „społeczna działalność, której celem jest zapobieganie chorobom i ich leczenie, utrzymanie rozwoju psychicznego, fizycznego i społecznego człowieka, przedłużanie życia, zapewnienie zdrowego rozwoju następnym pokoleniom”.

 

Pracodawcy muszą pamiętać o tym, że do ich obowiązków należy między innymi odprowadzanie składek na ubezpieczenie zdrowotne podwładnych. Dzięki temu zatrudnione osoby mogą korzystać z bezpłatnych usług publicznej służby zdrowia.

 

Profilaktyczna ochrona zdrowia pracowników - na czym polega

 

Każdy pracownik ma prawo do bezpiecznych i higienicznych warunków pracy. Jest to zagwarantowane przez Konstytucję Rzeczypospolitej Polskiej. Obowiązki pracodawcy w tym zakresie dotyczą między innymi odpowiedniego przygotowania stanowiska pracy oraz oraz kierowania zatrudnionych osób na badania wstępne i kontrolne (artykuł 229. Kodeksu pracy). Oprócz tego przełożony ma za zadanie poinformować zatrudnionych o możliwym ryzyku, jakie niesie ze sobą praca na danym stanowisku.

 

W przypadku zakładów, gdzie praca wykonywana jest przy pomocy różnorodnych urządzeń, pracodawca musi zadbać o ich prawidłowy stan techniczny. Pozwoli to uniknąć wypadków, które mogą narazić zdrowie lub życie osób, korzystających z danych narzędzi.

 

Dokładne wytyczne, dotyczące profilaktycznej ochrony zdrowia, można znaleźć w Kodeksie pracy, w rozdziale dziesiątym Bezpieczeństwo i higiena pracy.

 

Profilaktyczna ochrona zdrowia - BHP

 

Kolejnym obowiązkiem pracodawców jest przeprowadzenie szkoleń BHP. Każdy podwładny musi obowiązkowo wziąć udział w takim kursie. Opłaca go właściciel firmy. Oprócz tego każdy pracownik powinien otrzymać odzież i obuwie ochronne, jeśli w danym zakładzie zachodzi taka potrzeba.

 

Profilaktyczna ochrona zdrowia pracowników leży w interesie przedsiębiorców. Dzięki zachowaniu wszystkich zasad bezpieczeństwa ryzyko wystąpienia nieszczęśliwych wypadków w zakładzie znacznie się zmniejsza.

 

Warto zaznaczyć, że żaden przedsiębiorca nie może uchylić się od obowiązku ochrony zdrowia pracowników. Jeśli doszłoby do sytuacji zagrożenia życia z przyczyn niedopatrzenia któregoś z obowiązków w zakresie BHP, to pracodawca powinien spodziewać się kontroli PIP-u (Państwowa Inspekcja Pracy) oraz nałożenia sankcji finansowych.

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

Najnowsze artykuły

Osoba z autyzmem na rynku pracy – czy autyzm wyklucza z życia zawodowego?

Osoba z autyzmem na rynku pracy – czy autyzm wyklucza z życia zawodowego?

– Populacja osób neuroatypowych jest bardzo zróżnicowana – zauważa Izabela Kocyłak, trenerka pracy z Fundacji SYNAPSIS. Wiele osób aktywnych zawodowo, szczególnie z tzw. wysoko funkcjonującym autyzmem, jest nieświadomych swojego zaburzenia. Tymczasem aż 2% pracowników w Polsce i 10% w Europie to osoby w spektrum autyzmu. Jak rozpoznać autyzm i w jakich zawodach może sprawdzić się autystyk?

Szklane ściany, szklane ruchome schody. Równouprawnienie na rynku pracy to wciąż fikcja?

Szklane ściany, szklane ruchome schody. Równouprawnienie na rynku pracy to wciąż fikcja?

– Istniejące luki płacowe są wyraźnym dowodem na nierówności w traktowaniu kobiet i mężczyzn. GUS donosi o 17 proc. różnicy w wynagrodzeniach między kobietami a mężczyznami, a im wyższe stanowisko tym luka płacowa większa – zauważa dr Anna M. Górska, dyrektorka Centrum Badań Kobiet i Różnorodności w Organizacjach z Akademii Leona Koźmińskiego.

Handel na targowisku: czym jest opłata targowa?

Handel na targowisku: czym jest opłata targowa?

Wśród wielkich galerii handlowych, wielkopowierzchniowych marketów i dyskontów w krajobraz polskich miast wciąż wpisują się tradycyjne ryneczki, bazary i przydrożne stoiska, na których można kupić kwiaty, znicze, dewocjonalia, ale też owoce, warzywa, jaja, mięso czy miody. Osoby prowadzące tam handel muszą płacić opłatę targową. Ile ona wynosi w 2024 roku i kto jest z niej zwolniony?

Stress interview – co to jest? Czy miałeś najgorszą rozmowę o pracę w życiu?

Stress interview – co to jest? Czy miałeś najgorszą rozmowę o pracę w życiu?

Rozmowa o pracę zaczyna się zwyczajnie, ale po chwili rekruter zaczyna być opryskliwy i Cię prowokuje. Spotkanie zmienia się w najgorszą rekrutację w życiu. Masz takie doświadczenia? Być może zastosowano na Tobie technikę stress interview. Jak jej sprostać? – Im lepiej znasz siebie, tym lepiej przygotujesz się do czekającej Cię rozmowy – tłumaczy psycholog biznesu Agnieszka Zacher-Łanowska.

Pilot samolotu – praca, wymagania, obowiązki zawodowe, pensja

Pilot samolotu – praca, wymagania, obowiązki zawodowe, pensja

Pilot to najpopularniejszy zawód świata – badania pokazują, że tysiące ludzi na całym świecie szukają informacji o tym, jak zostać pilotem. Mamy dla Was dobrą wiadomość: Polska to jedyny kraj UE, w którym najlepsi kandydaci mogą zdobyć większość uprawnień za darmo! Jak długa jest droga to kariery pilota i czy faktycznie zdyskwalifikować może, jak się czasem słyszy, problem z zębami?

12 błędów podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Specjalistka HR wyjaśnia, czego nie robić na rozmowie o pracę

12 błędów podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Specjalistka HR wyjaśnia, czego nie robić na rozmowie o pracę

– Oprócz podstawowych błędów, takich jak brak przygotowania czy nieodpowiednia mowa ciała, istnieje wiele subtelnych kwestii, które mogą zdecydować o tym, czy otrzymasz ofertę pracy – wyjaśnia Agnieszka Ciećwierz. Specjalistka ds. HR wymienia 12 największych błędów na rozmowie o pracę, podaje przykłady i radzi, jak wybrnąć z sytuacji. Gorąco polecamy każdej osobie szukającej pracy!