Prawo pracy ściśle określa jakie są prawa i obowiązki pracodawcy oraz pracownika. Są one zawarte w artykułach 94. i 97. Kodeksu Pracy. W przypadku niedopełnienia przez pracodawcę któregoś z obowiązków, pracownik może rozwiązać umowę w trybie natychmiastowym oraz może domagać się odszkodowania w wysokości pensji za okres wypowiedzenia. Jeżeli natomiast pracownik uchyla się od wykonywania swoich obowiązków, pracodawca ma prawo do zwolnienia podwładnego. Każdy pracodawca powinien śledzić zmiany w prawie pracy, które mogą zwiększać zakres ich obowiazków.
Obowiązki pracodawcy
Według Kodeksu Pracy obowiązki pracodawcy wobec pracownika to między innymi:
• terminowe wypłacanie określonego w umowie wynagrodzenia,
• szanowanie pracownika,
• zapewnienie opieki medycznej na swój koszt (w tym zawarte są badania wstępne, okresowe i kontrolne),
• informowanie pracownika o obowiązkach i organizacji pracy,
• przeciwdziałanie dyskryminacji,
• umożliwianie pracownikowi podnoszenie kwalifikacji zawodowych.
Prawa pracodawcy
Najważniejszym prawem każdego pracodawcy jest możliwość wyboru najbardziej odpowiedniego na dane stanowisko podwładnego, a także określenie wysokości wynagrodzenia. Pracodawca może od przyszłego pracownika wymagać podania danych osobowych, takich jak: imię, nazwisko, numer PESEL, miejsce zamieszkania i zameldowania, imiona rodziców, data urodzenia. Jeżeli umowa została już podpisana, to pracodawca ma prawo wymagać od pracownika rzetelnego i kompetentnego wykonywania wszystkich obowiązków, które zostały zawarte w umowie i przedstawione pracownikowi. W przypadku niedopełnienia tych obowiązków pracodawca ma prawo rozwiązać umowę bez zachowania okresu wypowiedzenia.
Kodeks pracy – obowiązki pracodawcy
Kodeks Pracy podaje także jakie są obowiązki pracodawcy wobec pracownika w kwestii bezpieczeństwa i higieny pracy. Są to między innymi przeprowadzenie podstawowych szkoleń dotyczących BHP, zapewnienie odzieży i obuwia ochronnego (jeżeli wymaga tego specyfika pracy), wykonanie pierwszej pomocy w razie wypadków. Pracodawca musi też zadbać o wyposażenie powszechnie dostępnej apteczki mieszczącej się w zakładzie pracy. Pracodawca ma też pewne obowiązki w stosunku do pracowników delegowanych.
Zatrudnienie pracownika – obowiązki pracodawcy
W przypadku zatrudnienia nowej osoby, pracodawca jest zobligowany do zgłoszenia tego faktu do ZUSu. Pracodawca musi podać pełen zakres obowiązków pracownikowi oraz przedstawić wysokość wynagrodzenia. Ważne jest także, aby nowo zatrudniony pracownik miał możliwość wykonania najpotrzebniejszych badań wstępnych (na koszt pracodawcy). Pracodawca musi także przeprowadzić specjalne szkolenie z zakresy BHP.