Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Praca zdalna w pełnym wymiarze – jak poprosić o nią szefa?

Praca zdalna w pełnym wymiarze – jak poprosić o nią szefa?

 
Praca zdalna w pełnym wymiarze – jak poprosić o nią szefa?

Praca zdalna stała się powszechnym zjawiskiem w Polsce. Podpowiadamy, jak poprosić o nią szefa.

 

Ty też marzysz o wygodnej pracy z domu? A może nie masz zbyt dobrych doświadczeń, jeśli chodzi o home office? Podziel się swoją opinią i weź udział w badaniu prowadzonym przez praca.pl wraz z Experience Institute: Co, Twoim zdaniem, jest największą zaletą pracy zdalnej?

 

Spis treści

Polacy doceniają pracę zdalną

 

Praca zdalna jest obecnie jednym z najgorętszych tematów dotyczących sytuacji pracowniczej w Polsce. Jej upowszechnienie wymusiło nowelizację Kodeksu pracy, a także zmianę nastawienia do home office przez pracodawców. Nie sposób nie zauważyć, że praca zdalna stała się jednym z najbardziej pożądanych benefitów pracowniczych. Model doceniają nie tylko specjaliści IT, ale osoby wykonujące pracę przy komputerze/za pośrednictwem telefonu. Nic dziwnego – zalety pracy zdalnej można długo wymieniać, począwszy od oszczędności czasu i pieniędzy, po wygodę, mniejszy stres czy możliwość podjęcia zatrudnienia w firmie położonej poza miejscem zamieszkania. Coraz więcej przedsiębiorstw publikuje oferty pracy zdalnej oraz umożliwia obecnym pracownikom wykonywanie obowiązków w tym trybie. 

 

Dlaczego chcemy pracować zdalnie? – wstępne wyniki badania

 

W naszej ankiecie dotyczącej home office wzięło już udział blisko tysiąc respondentów, którzy wskazali na największe zalety pracy w tym trybie. Są to:

 

  • oszczędność czasu – tę odpowiedź wybrało aż 73% osób. Chodzi przede wszystkim o brak konieczności odbywania podróży do i z miejsca pracy;
  • oszczędność finansowa – zdaniem 17% respondentów istotną zaletą home office jest możliwość zaoszczędzenia pieniędzy wcześniej wydawanych np. na podróże do pracy;
  • przystosowanie miejsca pracy – to odpowiedź wskazana przez 8% badanych. Praca zdalna jest po prostu bardziej komfortowa, wiąże się też z mniejszym stresem. Wykonywanie obowiązków wygodnie we własnym domu nie obniża przy tym efektywności pracy.

 

Inne zalety home office, wskazane przez uczestników ankiety (2%), to m.in.:

 

  • możliwość połączenia życia prywatnego i zawodowego – szczególnie jeśli w grę wchodzi opieka nad dzieckiem, 

  • zmniejszenie częstotliwości korzystania ze zwolnienia lekarskiego, 

  • zwiększenie efektywności pracy – home office pozwala na większe skupienie i komfort psychiczny.

 

Nie dziwi fakt, że wiele osób rozglądających się za pracą bierze pod uwagę jedynie te oferty, w których zaznaczono możliwość pracy zdalnej lub pracy hybrydowej. Równeż osoby wykonujące dotychczas obowiązki stacjonarnie chętnie przechodzą na home office. Jak podjąć temat pracy zdalnej z przełożonym? Poniżej kilka wskazówek. 

 

Przygotuj się i bądź pewny siebie

 

Przygotowanie do rozmowy jest bardzo ważne – szczególnie wówczas, gdy podejrzewasz, że szef nie jest przychylnie nastawiony do pracy online. Postaraj się stworzyć roboczy plan rozmowy. Wybierz odpowiedni czas, kiedy przełożony zwykle jest mniej zajęty, a także miejsce, w którym można spokojnie porozmawiać – gabinet, salkę konferencyjną, ale raczej nie zatłoczoną, głośną stołówkę.

 

Niech emanuje z Ciebie pewność siebie – pokaż, że masz silne argumenty, a także, że zdajesz sobie sprawę z różnych konsekwencji wynikających z pracy zdalnej w domu. Zaprezentuj się jako profesjonalista, który zna swoje obowiązki i nie zamierza obniżyć jakości swojej pracy w home office.

 

Przedstaw zalety pracy zdalnej

 

Krótko przedstaw argumenty przemawiające za pracą zdalną w domu. Pamiętaj jednak, żeby zacząć od tych, które dotyczą firmy – a nie Twojej osobistej sytuacji. Zastanów się, jak przedsiębiorstwo i zespół mogą zyskać na Twojej pracy zdalnej. Być może dzięki niej będziesz szybciej realizować projekty, rzadziej korzystać z wolnego? Możesz powiedzieć o kwestii bezpieczeństwa (w obliczu pandemii).

 

Argumentem, który może trafić do szefa, jest też wspomnienie o popularności home office. Praca zdalna to nowoczesne rozwiązanie i prędzej czy później każda firma, w której kadra wykonuje pracę biurową, będzie musiała wziąć ją pod uwagę.

 

Oczywiście wspomnij także o tym, że dla Ciebie home office będzie bardzo ważnym benefitem np. z uwagi na sytuację rodzinną, długie dojazdy do pracy czy inne okoliczności. Daj pracodawcy znać, że nie zawiedziesz jego zaufania.

 

Przekonaj szefa, że to nie wpłynie na Twoją produktywność

 

Wielu pracodawców boi się, że kiedy stracą bezpośrednią kontrolę nad podwładnymi – ci będą się po prostu lenić. Dlatego w czasie rozmowy podkreśl, że praca zdalna nie tylko nie wpłynie negatywnie na Twoją produktywność, ale wręcz ją poprawi. Wiele osób łatwiej koncentruje się w domu niż w biurze, wykonuje zadania szybciej.

 

Powiedz też, w jaki sposób Twoja praca będzie raportowana – i dzięki czemu przełożony będzie miał nad nią ścisłą kontrolę. Jeśli w firmie do tej pory nie ma platformy do komunikacji zdalnej, możesz zaproponować jakiś program, oczywiście najlepiej darmowy.

 

Rozwiej obawy o mniejszy kontakt ze współpracownikami

 

Brak kontaktu ze współpracownikami prowadzi do rozluźnienia więzi z firmą, odejść z pracy. Jak w takiej sytuacji budować ducha zespołu? Jest to częsta obawa pracodawców, którzy nie chcą zgodzić się na home office.

Przedstaw kontrargumenty, np.:

 

  • zaproponuj cykliczne wizyty w firmie,
  • powiedz, że na Twoim stanowisku i tak wykonujesz pracę indywidualnie, współpracownicy nie pomagają Ci w pracy – jesteś natomiast otwarty na spotkania i wyjazdy integracyjne,
  • daj znać, że będziesz w stałym kontakcie ze współpracownikami online i telefonicznie, w razie potrzeby zorganizujesz wideokonferencje itp.
  • podkreśl, że rzadsze kontakty też mają swoją zaletę – pozwalają zachować społeczny dystans w okresie zagrożenia chorobami zakaźnymi.

 

Przygotuj się na różne pytania szefa

 

W czasie szczerej rozmowy z szefem mogą paść różne pytania. Przełożony może chcieć wiedzieć, dlaczego zależy Ci tak bardzo na pracy online. Nie masz obowiązku opowiadania szefowi o swojej sytuacji osobistej, możesz jednak ogólnie powiedzieć, że zależy Ci na home office np. z uwagi na sprawy rodzinne czy kwestię dojazdów.

 

Pamiętaj, by być opanowanym, nawet jeśli przełożony wciąż jest zdecydowanie niechętny pracy zdalnej. W takiej sytuacji możesz zaproponować model hybrydowy – np. część tygodnia lub choćby kilka dni w miesiącu w trybie home office.


Czytaj też: 5 miejsc do pracy zdalnej poza domem.

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Junior Customer Service Specialist - Insurance, Health & Benefits

    Aon Polska Services Sp. z o. o.   Warszawa    praca hybrydowa
    młodszy specjalista (junior)  umowa o pracę  pełny etat
    11 godz.
    Jak będzie wyglądał Twój dzień? Telefoniczna i mailowa obsługa klienta w obszarze ubezpieczeń (zgodna ze standardami wynikającymi z zapisów umów generalnych, agencyjnych, umów o współpracy oraz wewnętrznymi procedurami). Współpraca z innymi zespołami oraz towarzystwami...
  • Senior Data Visualization Analyst - Enterprise Analytics

    Aon   Kraków    praca zdalna / hybrydowa
    specjalista mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    12 godz.
    What the day will look like Data Visualization: Develop and maintain PowerBi dashboards and reports. Collaborate with team members to understand their requirements. Data Analysis: Analyze financial data from various records, perform variance analysis and share insights with team. Client Data...
  • Client Service Coordinator

    Aon   Kraków    praca hybrydowa
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat
    12 godz.
    What the day will look like In short days can be very different in this role and varied depending on your clients. You can be on calls talking to clients about challenges and how to help them solve problems, you can be working with your client team to look at improvements internally and or...
  • Broker ubezpieczeniowy – Departament Klienta Strategicznego

    Aon Polska Sp. z o. o.   Warszawa    praca hybrydowa
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    12 godz.
    Jak będzie wyglądał Twój dzień? Zarządzanie dedykowanym portfelem Klientów oraz jego rozwój. Budowanie i utrzymywanie relacji z decydentami oraz zespołem współpracującym ze strony Klienta. Analiza potrzeb ubezpieczeniowych Klienta. Proaktywne proponowanie Klientowi innowacyjnych...
  • US Client Service Delivery Administrator

    Aon   Kraków    praca hybrydowa
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    13 godz.
    What the day will look like: Upon collection and reconciliation of insurance documentation, identifying and resolving inconsistencies. Making analytical recommendations and interpretations of received data. Ensuring data accuracy from vendors. Working closely with internal teams to deliver excellent...
  • Financial Analyst

    Aon   Kraków    praca hybrydowa
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    13 godz.
    What the day will look like Month End - supporting the month end close process from Controllership and FP&A perspective (including bank and other accounts reconciliations). Preparing journal entries that reflect the business transactions in the ledgers of the company. Managing assigned treasury and...

Najnowsze artykuły

Sanitariusz szpitalny – wymagania, obowiązki, kurs sanitariusza, zarobki

Sanitariusz szpitalny – wymagania, obowiązki, kurs sanitariusza, zarobki

Sanitariusz nie musi mieć wykształcenia medycznego, niemniej pomocne może być uzyskanie kwalifikacji w zakresie świadczenia usług opiekuńczych osobie chorej i niesamodzielnej (MS.04). Jaką szkołę lub kurs najlepiej ukończyć, czego wymaga się od kandydatów oraz czym na co dzień zajmuje się sanitariusz w szpitalu? Poznaj jeden z najbardziej poszukiwanych zawodów w Polsce.

Rynek pracy 2025 – jakie zmiany czekają nas w nowym roku?

Rynek pracy 2025 – jakie zmiany czekają nas w nowym roku?

– Praca przyszłości będzie hybrydowa, zdalna lub oparta na projektach, a efektywność będzie mierzona nie tylko wynikami, ale i zdolnością współpracy i adaptacji. Nie oznacza to jednak, że technologia całkiem zdominuje rynek pracy. Przeciwnie, to właśnie ludzka kreatywność i empatia będą wyróżniać pracowników w dobie automatyzacji – przewiduje specjalistka ds. rekrutacji Agnieszka Ciećwierz.

Automotywacja, czyli jak motywować siebie samego

Automotywacja, czyli jak motywować siebie samego

Jak przetrwać w pracy do 16:00, gdy masz już wszystkiego dość, a na zegarze nie ma nawet 9:00? Mobilizowanie samego siebie, szczególne w tzw. Blue Monday, czyli najbardziej depresyjny poniedziałek w roku, może wydawać się wyjątkowo trudne. Jednak zamiast poddawać się ponuremu nastrojowi, proponujemy podejść do zadania metodycznie. Sprawdź, jak wykorzystać mechanizmy automotywacji.

Od 27 stycznia 2025 r. można wnioskować o bon na laptop. Nowelizacja rozporządzenia Ministra Cyfryzacji

Od 27 stycznia 2025 r. można wnioskować o bon na laptop. Nowelizacja rozporządzenia Ministra Cyfryzacji

Pracownicy placówek edukacyjnych mogą uzyskać dofinansowanie do laptopów. Do tej pory programem Laptop dla Nauczyciela objęte były 4 grupy pracowników. Od 27 stycznia 2025 roku o pieniądze na sprzęt może starać się kolejna grupa osób zatrudnionych w szkołach. Na złożenie dokumentów jest jednak niewiele czasu. Wyjaśniamy, kto może dostać laptop za darmo i jaka jest wysokość dofinansowania.

Zwolnienia grupowe – zasady, regulamin, odprawa, ustawa

Zwolnienia grupowe – zasady, regulamin, odprawa, ustawa

Pod koniec ubiegłego roku do urzędów wpłynęło 18,8 tys. informacji o planowanych zwolnieniach grupowych. Taki zamiar w 2025 roku ogłosiły duże firmy m.in. z branży motoryzacyjnej, hutniczej i energetycznej. – Pracownicy nie mogą dowiadywać się o tym z rozmów w korytarzach, a tym bardziej z zewnętrznych źródeł informacji – podkreśla specjalista rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek.

Jak napisać CV? Rodzaje CV

Jak napisać CV? Rodzaje CV

– Nawet bardzo profesjonalnie napisane CV nie zostanie tak samo wysoko ocenione przez wszystkich rekruterów, bo każdy ma swoje przekonania i upodobania, także odnośnie stylu pisania i prezentowania informacji zawodowych – zauważa doradczyni zawodowa Anna Nowicka. Są jednak pewne elementy, które podnoszą atrakcyjność aplikacji i zwiększają szansę, że nie zostanie odrzucona przez program ATS.