Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Praca z cudzoziemcami – o czym warto wiedzieć?

Praca z cudzoziemcami – o czym warto wiedzieć?

 
Praca z cudzoziemcami – o czym warto wiedzieć?

Imigracja do Polski

 

Obecny rynek pracy zobowiązuje pracodawców do nieustannego poszukiwania odpowiedniego personelu. W przypadku, kiedy wielu rodaków wyjeżdża w celach zarobkowych za granicę, polskie firmy mogą skierować się w stronę napływających do kraju imigrantów.

 

Jak czytamy w „Informacji o działalności Urzędu do Spraw Cudzoziemców” za okres od 1 do 30 czerwca 2019 r.:

 

„Liczba wniosków z obszaru legalizacji pobytu złożonych w I półroczu 2019 r. przekroczyła już 122 tys. Porównując trzy ostatnie półrocza, widać równomierny wzrost osób zainteresowanych legalizacją pobytu o 5-7% (2018: I półrocze – 107 tys., II półrocze 113 tys., 2019: 122 tys.). W dalszym ciągu największym powodzeniem cieszyło się zezwolenie na pobyt czasowy (92%), następnie zezwolenie na pobyt stały (7%) oraz zezwolenie na pobyt rezydenta długoterminowego UE (1%). Grupą najbardziej zainteresowaną legalizacją pobytu pozostali obywatele Ukrainy, złożyli 68% ogółu wniosków. W dalszej kolejności wnioski wpłynęły od obywateli Gruzji i Białorusi (po 5%), Indii (3%) oraz Rosji (2%). 78% wniosków na pobyt czasowy złożono w związku z planowanym podjęciem aktywności zawodowej, 9% w związku z łączeniem rodzin”.

 

Jak zalegalizować pobyt cudzoziemca w Polsce

 

Zatrudnianie cudzoziemców w Polsce wymaga od nich dopełnienia wszelkich niezbędnych formalności.

 

Zezwolenie na pobyt i sposób jego uzyskania jest uzależniony od charakteru i długości wizyty (chyba, że nie jest ono wymagane np. jak w przypadku obywateli państw UE – pełna lista osób nieobjętych obowiązkiem zezwolenia znajduje się między innymi na stronie Wortalu Publicznych Służb Zatrudnienia). Cudzoziemcy w Polsce mogą więc ubiegać się między innymi o niebieską kartę, zezwolenie na pracę sezonową, zezwolenie na pracę i pobyt, na pobyt czasowy do pracy osoby oddelegowanej przez zagranicznego przedsiębiorcę.

 

Zasady zatrudniania cudzoziemców

 

Podstawową zasadą więc, by zatrudnienie cudzoziemca było legalne, jest dopełnienie formalności dotyczących przebywania obcokrajowca na terenie Polski oraz uzyskanie zezwolenia (jeżeli przyszły pracownik nie podlega ujętym w przepisach zwolnieniach).

 

O taki dokument musi ubiegać się przyszły pracodawca. Wniosek wraz z niezbędnymi dokumentami, właściwymi do wybranego typu zezwolenia powinien dostarczyć wojewodzie, właściwemu ze względu na siedzibę lub miejsce zamieszkania osoby chcącej zatrudnić cudzoziemca.


Zatrudnienie obcokrajowca może odbyć się na podstawie:

- zezwolenia typu A – dotyczącego zatrudniania cudzoziemca, mającego wykonywać pracę na terytorium Polski na podstawie umowy z podmiotem, którego siedziba, miejsce zamieszkania, zakład, oddział lub inna forma działalności zorganizowanej znajduje się na terenie Polski,
- zezwolenia typu B – wydawanego dla cudzoziemca, który pełni funkcję w zarządzie osoby prawnej znajdującej się w rejestrze przedsiębiorców, pełni funkcję w zarządzie osoby prawnej, która jest spółką kapitałową organizacji, który prowadzi sprawy spółki komandytowo-akcyjnej lub komandytowej jako prokurent lub komplementariusz (jeżeli przez 12 kolejnych miesięcy pełni ową funkcję ponad 6 miesięcy),
- zezwolenia typu C – dotyczącego cudzoziemca delegowanego do pracy w Polsce na więcej niż 30 dni w roku, pracującego w firmie zagranicznej,
- zezwolenia typu D – odnoszącego się do zatrudniania cudzoziemca, który został oddelegowany tymczasowo do pracy w Polsce, a zatrudniony jest w zagranicznej firmie, niemającej w Polsce filii lub oddziału,
- zezwolenia typu E – dotyczącego obcokrajowca oddelegowanego do pracy w Polsce na więcej niż 30 dni w przeciągu kolejnych miesięcy,
- zezwolenia typu S – dotyczącego zatrudnienia do pracy sezonowej.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Młodszy Opiekun Klienta z językiem hiszpańskim

    Lava Group S.C   Warszawa, Ursynów, przy stacji Metro Stokłosy    praca stacjonarna
    młodszy specjalista (junior)  umowa o pracę  pełny etat   7 500 - 8 500 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    9 godz.
    Bezpośredni kontakt z klientem B2B w języku hiszpańskim i angielskim; Przygotowywanie ofert i zamówień; Udział w wyjazdach i targach; Aktywne wyszukiwanie i pozyskiwanie klientów B2B; Współpraca z innymi działami firmy; Realizacja planów sprzedażowych;
  • Młodszy specjalista / Młodsza specjalistka ds. obsługi klienta z językiem niemieckim

    Lava Group S.C   Warszawa, Ursynów, przy stacji Metro Stokłosy    praca stacjonarna
    młodszy specjalista (junior)  umowa o pracę  pełny etat   6 000 - 6 500 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 dni
    Obsługa zamówień i przygotowywanie ofert handlowych; Współpraca z partnerami zagranicznymi; Budowanie baz i ich weryfikacja; Aktywne pozyskiwanie klientów B2B Realizacja planów sprzedażowych;
  • Młodszy specjalista / Młodsza specjalistka ds. obsługi klienta z językiem francuskim

    Lava Group S.C   Warszawa, Ursynów, przy stacji Metro Stokłosy    praca stacjonarna
    młodszy specjalista (junior)  umowa o pracę  pełny etat   6 000 - 6 500 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 dni
    Obsługa zamówień i przygotowywanie ofert handlowych; Współpraca z partnerami zagranicznymi; Budowanie baz i ich weryfikacja; Aktywne pozyskiwanie klientów B2B Realizacja planów sprzedażowych;
  • Młodszy Opiekun Klienta z językiem niemieckim

    Lava Group S.C   Warszawa, Ursynów, przy stacji Metro Stokłosy    praca stacjonarna
    młodszy specjalista (junior)  umowa o pracę  pełny etat   7 500 - 8 500 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 dni
    bezpośredni kontakt z klientem B2B w języku niemieckim przygotowywanie ofert i zamówień; udział w wyjazdach i targach; aktywne wyszukiwanie i pozyskiwanie klientów B2B; współpraca z innymi działami firmy; realizacja planów sprzedażowych;
  • Młodszy Opiekun Klienta z językiem francuskim

    Lava Group S.C   Warszawa, Ursynów, przy stacji Metro Stokłosy    praca stacjonarna
    młodszy specjalista (junior)  umowa o pracę  pełny etat   7 500 - 8 500 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 dni
    bezpośredni kontakt z klientem B2B w języku francuskim; przygotowywanie ofert i zamówień; udział w wyjazdach i targach; aktywne wyszukiwanie i pozyskiwanie klientów B2B; współpraca z innymi działami firmy; realizacja planów sprzedażowych;
  • Komenda Wojewódzka Policji w Gdańsku
    umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 dni
    Zakres obowiązków Wykonywanie ustawowych zadań realizowanych przez Policję;

Najnowsze artykuły

Osoba z autyzmem na rynku pracy – czy autyzm wyklucza z życia zawodowego?

Osoba z autyzmem na rynku pracy – czy autyzm wyklucza z życia zawodowego?

– Populacja osób neuroatypowych jest bardzo zróżnicowana – zauważa Izabela Kocyłak, trenerka pracy z Fundacji SYNAPSIS. Wiele osób aktywnych zawodowo, szczególnie z tzw. wysoko funkcjonującym autyzmem, jest nieświadomych swojego zaburzenia. Tymczasem aż 2% pracowników w Polsce i 10% w Europie to osoby w spektrum autyzmu. Jak rozpoznać autyzm i w jakich zawodach może sprawdzić się autystyk?

Szklane ściany, szklane ruchome schody. Równouprawnienie na rynku pracy to wciąż fikcja?

Szklane ściany, szklane ruchome schody. Równouprawnienie na rynku pracy to wciąż fikcja?

– Istniejące luki płacowe są wyraźnym dowodem na nierówności w traktowaniu kobiet i mężczyzn. GUS donosi o 17 proc. różnicy w wynagrodzeniach między kobietami a mężczyznami, a im wyższe stanowisko tym luka płacowa większa – zauważa dr Anna M. Górska, dyrektorka Centrum Badań Kobiet i Różnorodności w Organizacjach z Akademii Leona Koźmińskiego.

Handel na targowisku: czym jest opłata targowa?

Handel na targowisku: czym jest opłata targowa?

Wśród wielkich galerii handlowych, wielkopowierzchniowych marketów i dyskontów w krajobraz polskich miast wciąż wpisują się tradycyjne ryneczki, bazary i przydrożne stoiska, na których można kupić kwiaty, znicze, dewocjonalia, ale też owoce, warzywa, jaja, mięso czy miody. Osoby prowadzące tam handel muszą płacić opłatę targową. Ile ona wynosi w 2024 roku i kto jest z niej zwolniony?

Stress interview – co to jest? Czy miałeś najgorszą rozmowę o pracę w życiu?

Stress interview – co to jest? Czy miałeś najgorszą rozmowę o pracę w życiu?

Rozmowa o pracę zaczyna się zwyczajnie, ale po chwili rekruter zaczyna być opryskliwy i Cię prowokuje. Spotkanie zmienia się w najgorszą rekrutację w życiu. Masz takie doświadczenia? Być może zastosowano na Tobie technikę stress interview. Jak jej sprostać? – Im lepiej znasz siebie, tym lepiej przygotujesz się do czekającej Cię rozmowy – tłumaczy psycholog biznesu Agnieszka Zacher-Łanowska.

Pilot samolotu – praca, wymagania, obowiązki zawodowe, pensja

Pilot samolotu – praca, wymagania, obowiązki zawodowe, pensja

Pilot to najpopularniejszy zawód świata – badania pokazują, że tysiące ludzi na całym świecie szukają informacji o tym, jak zostać pilotem. Mamy dla Was dobrą wiadomość: Polska to jedyny kraj UE, w którym najlepsi kandydaci mogą zdobyć większość uprawnień za darmo! Jak długa jest droga to kariery pilota i czy faktycznie zdyskwalifikować może, jak się czasem słyszy, problem z zębami?

12 błędów podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Specjalistka HR wyjaśnia, czego nie robić na rozmowie o pracę

12 błędów podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Specjalistka HR wyjaśnia, czego nie robić na rozmowie o pracę

– Oprócz podstawowych błędów, takich jak brak przygotowania czy nieodpowiednia mowa ciała, istnieje wiele subtelnych kwestii, które mogą zdecydować o tym, czy otrzymasz ofertę pracy – wyjaśnia Agnieszka Ciećwierz. Specjalistka ds. HR wymienia 12 największych błędów na rozmowie o pracę, podaje przykłady i radzi, jak wybrnąć z sytuacji. Gorąco polecamy każdej osobie szukającej pracy!