Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Praca w Powiatowym Urzędzie Pracy – popularne stanowiska, zarobki i możliwości

Praca w Powiatowym Urzędzie Pracy – popularne stanowiska, zarobki i możliwości

 
Praca w Powiatowym Urzędzie Pracy – popularne stanowiska, zarobki i możliwości

Praca w PUP – jak wygląda?


Większości z nas praca w powiatowym urzędzie pracy kojarzy się z obsługiwaniem petentów w okienku. Warto jednak wiedzieć, że PUP to złożona struktura organizacyjna i o zatrudnienie w niej mogą ubiegać się osoby o różnych kompetencjach i z różnym doświadczeniem.

 

Charakterystyka głównych stanowisk pracy


Każdy urząd pracy na swojej stronie internetowej w zakładce „Urząd” zamieszcza informacje dotyczące pracy w danej placówce. Działy, jednostki i lista stanowisk mogą się różnić w zależności od miasta i wielkości obszaru, jaki obsługuje dany urząd.

Przykładowo, w Warszawie funkcjonują następujące komórki organizacyjne:
    • Dział Rejestracji i Ewidencji – obowiązki pracowników tego działu skupiają się wokół rejestrowania i wyrejestrowywania bezrobotnych i poszukujących pracy – wprowadzania danych do systemu, współpracy z pracodawcami, udzielaniem informacji, wydawaniem wniosków i decyzji.

    • Dwa Centra Aktywizacji Zawodowej – pracownicy obsługują bezrobotnych i poszukujących pracy w zakresie pośrednictwa pracy (prowadzą doradztwo zawodowe, udzielają informacji w zakresie szkoleń, opiniują wnioski) oraz pracodawców (pośrednictwo pracy, poradnictwo zawodowe).

    • Dział Rynku Pracy – zajmuje się programami finansowanymi z Funduszu Pracy, planuje podział środków, rozlicza umowy cywilnoprawne, zawarte w zakresie realizacji instrumentów rynku pracy i innych form aktywizacji zawodowej i bada efektywność tych instrumentów.

    • Dział Obsługi Osób Niepełnosprawnych – pracownicy zajmują się rejestracją, ewidencją i świadczeniami osób niepełnosprawnych oraz ich aktywizacją zawodową

    • Dział Prawny – odpowiada na zapytania prawne, rozpatruje odwołania, opiniuje projekty zarządzeń dyrektora i innych.

    • Dział Marketingu – przygotowuje materiały promujące usługi urzędu i instrumenty rynku pracy, sporządza sprawozdania statystyczne, diagnozuje potrzeby lokalnego rynku pracy. Ponadto pracownicy tej komórki organizują i uczestniczą konferencje, badania oraz seminaria, a także targi pracy.

    • Dział Finansowo – Księgowy – specjaliści m.in. opracowują projekty i plany finansowe urzędu, kontrolują i rozliczają wydatki, windykują należności.

    • Dział Organizacyjno – Administracyjny – prowadzi rejestr zarządzeń dyrektora i opracowuje projekty tych zarządzeń, regulaminów wewnętrznych urzędu, prowadzi kontrole, wewnętrzne, a także składnicę akt. To także praca biurowa, obsługa sekretariatu dyrektora i administracja siecią komputerową oraz bazami danych.

    • Dział Ofert Pracy – pozyskuje oferty i je upowszechnia, współpracuje z pracodawcami, także w zakresie zatrudniania cudzoziemców.

    • Samodzielne stanowisko pracy – Pełnomocnik ds. Systemu Zarządzania Jakością zajmuje się m.in. nadzorem nad opracowywaniem i uaktualnianiem dokumentacji Systemu Zarządzania Jakością ISO 9001 i koordynuje działania w zakresie wdrażania i utrzymania tego systemu.

    • Wieloosobowe stanowisko pracy ds. kadrowo-płacowych – ta komórka przygotowuje projekty regulaminu pracy i wynagradzania, zajmuje się projektami upoważnień i pełnomocnictw, wdraża nowych pracowników – pełni funkcje działu HR prywatnych firmach.

    • Samodzielne stanowisko pracy – Inspektor Ochrony Danych – czuwa nad przestrzeganiem przepisów dotyczących ochrony danych osobowych. [Źródło: Zarządzenie nr 4572/2010 Prezydenta m. st. Warszawy z dnia 29 kwietnia 2010 r. w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Urzędu Pracy miasta stołecznego Warszawy (tekst jednolity)].

Każdy powiatowy urząd pracy ma także stanowiska kierownicze: dyrektora, maksymalnie dwóch zastępców dyrektora, głównego księgowego i kierowników działów.

 

Jak aplikować o pracę w PUP?

 

By dostać pracę w PUP, należy śledzić nabór na wolne stanowisko urzędnicze. Informacje o wakatach są udostępniane na stronie Biuletyn Informacji Publicznej oraz na tablicy ogłoszeń w danej placówce. Rekrutacja przebiega zgodnie z regulaminem, minimalny czas na składanie aplikacji to 10 dni. Nabór prowadzi powołana przez dyrektora komisja rekrutacyjna.

Zalety pracy w państwowych instytucjach

 

Praca w budżetówce ma wiele zalet. Objęcie stanowiska w urzędzie to gwarancja stabilności zatrudnienia, pensji wypłacanej na czas. Administracja biurowa i inne stanowiska w sektorze publiczym są dobrym wyborem dla osób, które cenią sobie jasne zasady pracy i przejrzystą ścieżkę rozwoju zawodowego. Jeśli chodzi o system płacy, to poza podstawą na wynagrodzenie składa się też wiele dodatków, m.in. stażowy, funkcyjny, premia uznaniowa.

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Asystentka stomatologiczna / Higienistka / Technik dentystyczny - gips

    Fachlabor Dr. W. Klee für grazile Kieferorthopädie GmbH   Niemcy, Frankfurt nad Menem   
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    3 godz.
    aplikacja: TRAINING ON THE JOB - ORTODONCJA - GIPS miejsca pracy: Frankfurt nad Menem specjalizacja: gips + cad/cam Zadania, które czekają na Ciebie zależnie od stanowiska pracy: Odlewanie modeli w gipsie, skanowanie modeli, cyfrowa obróbka skanów modeli.
  • Opiekun / Opiekunka osób starszych w domu seniora

    Sanapol Personal GmbH   Niemcy   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    4 godz.
    Wynagrodzenie od 2200 Euro netto / m-c. Praca na terenie całych Niemiec, od zaraz jak i również w późniejszych terminach. Rodzaj współpracy: Umowa o pracę na pełen etat na czas nieokreślony, Wymiar pracy: Pełen, 8 godzin dziennej pracy, Wymagany język niemiecki: Komunikatywny. Zakres...
  • Operator Koparki

    Max Bau Sp. z o.o.   Niemcy   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat   50,00 - 70,00 zł brutto/godz.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    8 godz.
    Wymagania: minimum 5 letnie doświadczenie na ww. stanowisku; wykształcenie zawodowe lub techniczne; mile widziana znajomość j. niemieckiego; samodzielność; sumienność dokładność oraz rzetelność;
  • Brygadzista / Monter sieci zewnętrznej wodno - kanalizacyjnej

    Max Bau Sp. z o.o.   Niemcy   
    pracownik fizyczny / kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat   50,00 - 70,00 zł brutto/godz.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    8 godz.
    Opis stanowiska: Zatrudnimy do naszych budów na terenie Niemiec wykwalifikowanych brygadzistów, monterów sieci zewnętrznej wod.-kan.
  • Orderpicker dla sieci sklepów spożywczych

    Flexcraft Polska Sp. z o.o.   Holandia, Alkmaar   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę tymczasową  tymczasowa/dodatkowa  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    9 godz.
    Obowiązki: zbieranie i realizacja zamówień w systemie voice-pick (nie musisz komunikować się biegle po angielsku!) kompletowane i przygotowanie towaru do wysyłki, przyjmowanie zwrotów, dbałość o porządek w miejscu pracy, możliwa praca na różnych działach magazynu; Wymagania:...
  • Vanseller / Przedstawiciel handlowy

    Caesar Vape s.r.o.   Warszawa    praca mobilna
    specjalista (mid)  kontrakt B2B  pełny etat   4 000 - 6 000 zł netto (+VAT)/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    11 godz.
    Praca mobilna Twój zakres obowiązków: obsługa dedykowanej bazy klientów, jak i aktywne pozyskiwanie nowych; sprzedaż produktów na powierzonym terenie w oparciu o vanselling (samochód osobowy, prezentacja, sprzedaż e–papierosów, instalacja ekspozytora); prowadzenie dokumentacji...

Najnowsze artykuły

Szklane ściany, szklane ruchome schody. Równouprawnienie na rynku pracy to wciąż fikcja?

Szklane ściany, szklane ruchome schody. Równouprawnienie na rynku pracy to wciąż fikcja?

7 listopada wypada Światowy Dzień Feminizmu. Dlaczego to tak ważne święto? – Mimo poprawy sytuacji kobiety nadal borykają się ze stereotypami, mają dodatkową nieodpłatną pracę w domu, soptykają się z seksizmem w pracy, są rzadziej zapraszane jako ekspertki – zauważa dr Anna M. Górska, dyrektorka Centrum Badań Kobiet i Różnorodności w Organizacjach z Akademii Leona Koźmińskiego.

Osoba z autyzmem na rynku pracy – czy autyzm wyklucza z życia zawodowego?

Osoba z autyzmem na rynku pracy – czy autyzm wyklucza z życia zawodowego?

– Populacja osób neuroatypowych jest bardzo zróżnicowana – zauważa Izabela Kocyłak, trenerka pracy z Fundacji SYNAPSIS. Wiele osób aktywnych zawodowo, szczególnie z tzw. wysoko funkcjonującym autyzmem, jest nieświadomych swojego zaburzenia. Tymczasem aż 2% pracowników w Polsce i 10% w Europie to osoby w spektrum autyzmu. Jak rozpoznać autyzm i w jakich zawodach może sprawdzić się autystyk?

Handel na targowisku: czym jest opłata targowa?

Handel na targowisku: czym jest opłata targowa?

Wśród wielkich galerii handlowych, wielkopowierzchniowych marketów i dyskontów w krajobraz polskich miast wciąż wpisują się tradycyjne ryneczki, bazary i przydrożne stoiska, na których można kupić kwiaty, znicze, dewocjonalia, ale też owoce, warzywa, jaja, mięso czy miody. Osoby prowadzące tam handel muszą płacić opłatę targową. Ile ona wynosi w 2024 roku i kto jest z niej zwolniony?

Stress interview – co to jest? Czy miałeś najgorszą rozmowę o pracę w życiu?

Stress interview – co to jest? Czy miałeś najgorszą rozmowę o pracę w życiu?

Rozmowa o pracę zaczyna się zwyczajnie, ale po chwili rekruter zaczyna być opryskliwy i Cię prowokuje. Spotkanie zmienia się w najgorszą rekrutację w życiu. Masz takie doświadczenia? Być może zastosowano na Tobie technikę stress interview. Jak jej sprostać? – Im lepiej znasz siebie, tym lepiej przygotujesz się do czekającej Cię rozmowy – tłumaczy psycholog biznesu Agnieszka Zacher-Łanowska.

Pilot samolotu – praca, wymagania, obowiązki zawodowe, pensja

Pilot samolotu – praca, wymagania, obowiązki zawodowe, pensja

Pilot to najpopularniejszy zawód świata – badania pokazują, że tysiące ludzi na całym świecie szukają informacji o tym, jak zostać pilotem. Mamy dla Was dobrą wiadomość: Polska to jedyny kraj UE, w którym najlepsi kandydaci mogą zdobyć większość uprawnień za darmo! Jak długa jest droga to kariery pilota i czy faktycznie zdyskwalifikować może, jak się czasem słyszy, problem z zębami?

12 błędów podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Specjalistka HR wyjaśnia, czego nie robić na rozmowie o pracę

12 błędów podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Specjalistka HR wyjaśnia, czego nie robić na rozmowie o pracę

– Oprócz podstawowych błędów, takich jak brak przygotowania czy nieodpowiednia mowa ciała, istnieje wiele subtelnych kwestii, które mogą zdecydować o tym, czy otrzymasz ofertę pracy – wyjaśnia Agnieszka Ciećwierz. Specjalistka ds. HR wymienia 12 największych błędów na rozmowie o pracę, podaje przykłady i radzi, jak wybrnąć z sytuacji. Gorąco polecamy każdej osobie szukającej pracy!