Państwowa Inspekcja Pracy – zadania i funkcje pracownika
Państwowa Inspekcja Pracy to organ podlegający Sejmowi, a monitorowany przez Radę Ochrony Pracy. Celem działań PIP jest kontrola i nadzór nad przestrzeganiem prawa pracy. Obecnie działa na mocy Ustawy z dnia 13 kwietnia 2007 r o Państwowej Inspekcji Pracy.
Kto zajmuje się kontrolą i wizytuje firmy? Do pracowników PIP należą: Główny Inspektor Pracy (z zastępcami), okręgowi inspektorzy pracy (oraz zastępcy), pracownicy przeprowadzający czynności kontrolne oraz zatrudnieni na innych stanowiskach.
Czynności kontrolne wykonują inspektorzy zatrudnieni na stanowiskach: nadinspektora pracy (kierownika oddziału), nadinspektora pracy, starszego inspektora pracy (głównego specjalisty), starszego inspektora pracy (specjalisty), starszego inspektora pracy, inspektora pracy, młodszego inspektora pracy.
Zadania poszczególnych pracowników opisane są w artykułach ustawy. Ci, z którymi najczęściej mają do czynienia pracodawcy, to osoby przeprowadzające postępowanie kontrolne. O ich zadaniach traktuje Rozdział 4. ustawy. Kontrola z PIP to przede wszystkim ocena stanu faktycznego w przedsiębiorstwie – poziomu przestrzegania prawa pracy, przepisów i zasad BHP, przepisów dotyczących legalności zatrudnienia. W pracy inspektorów ważne jest także udokumentowanie wszelkich ustaleń wynikających z kontroli.
Praca w Państwowej Inspekcji Pracy a wymagania kwalifikacyjne
By móc przeprowadzać czynności kontrolne jako pracownik PIP, dana osoba powinna mieć obywatelstwo polskie, zdolność do czynności prawnych i możliwość korzystania z pełni praw publicznych. Nie może być karana za umyślne przestępstwo lub przestępstwo skarbowe. Przyszły pracownik musi także posiadać tytuł magistra lub równorzędny i wykazać się niezbędną znajomością zagadnień wchodzących w zakres działań PIP. Powinien złożyć z wynikiem pozytywnym państwowy egzamin przed komisją powołaną z ramienia Głównego Inspektora Pracy.
Kandydat daje też rękojmię należytego wykonywania obowiązków służbowych, a jego stan zdrowia powinien pozwalać na zatrudnienie na omawianym stanowisku.
Już po zatrudnieniu pracownik przeprowadzający czynności kontrolne będzie podlegał okresowym ocenom kwalifikacyjnym. Nie mogą się one odbywać rzadziej niż raz na 3 lata. Ujemne oceny są powodem do rozwiązania stosunku pracy.
Średnie wynagrodzenie
Czy inspekcja pracy jest dochodowym segmentem? Według Ogólnopolskiego Badania Wynagrodzeń (Sedlak & Sedlak, luty 2019), mediana wynosi 3810 zł brutto. 25 % najlepiej opłacanych inspektorów osiąga stawki powyżej 4840 zł brutto.
Zalety i wady pracy w PIP
Uprawnienia Państwowej Inspekcji Pracy pozwalają na kontrolę pracodawców. Jednak ci nie zawsze są chętni, by współpracować. Przedstawiciel PIP musi więc być odporny na stres i przygotowany na opór ze strony sprawdzanej jednostki. Pracownik powinien mieć świadomość, że będą na niego wywierane wszelkie formy nacisku próby manipulacji. Nie jest to praca łatwa. Jednak skuteczność działania tego organu wpływa na ochronę prawa pracownika.