Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Praca w mikroprzedsiębiorstwie – wady i zalety

Praca w mikroprzedsiębiorstwie – wady i zalety

 
Praca w mikroprzedsiębiorstwie – wady i zalety

Mikroprzedsiębiorstwo – co to

 

Kryteria klasyfikacji przedsiębiorstw zakładają podział danych jednostek ze względu na liczbę osób zatrudnionych, obroty oraz bilans. Według europejskich standardów mikroprzedsiębiorstwem nazywa się firmę, w której pracuje mniej niż 10 pracowników, a obrót roczny lub bilans nie przekracza 2 mln EUR.


Oprócz mikro- w podziale stosuje się jeszcze wyróżnienie na małe przedsiębiorstwo, średnie oraz duże.


Przyglądając się danym sprzed paru lat można było wyciągnąć wnioski, że praca w mikroprzedsiębiorstwie nie była zbyt opłacalna. Z badania aktywności ekonomicznej ludności BAEL wynikało, że w 2013 roku średnia pensja osób zatrudnionych w takich podmiotach wyniosła 2145 zł brutto. To niewiele ponad średnie miesięczne wynagrodzenie w większych przedsiębiorstwach (w zestawieniu brane są pod uwagę większe podmioty niż mikroprzedsiębiorstwa), które wyniosło 3837 zł brutto. W 2013 roku w mikrofirmach pracowało ponad 3,44 mln osób. Jak jest teraz?


Mikroprzedsiębiorstwo – zatrudnienie i finanse

 

Z danych zgromadzonych w ramach badania GUS-u „Działalność gospodarcza przedsiębiorstw o liczbie pracujących do 9 osób w 2018 r. Informacje sygnalne” wynika, że w ubiegłym roku działalność gospodarczą prowadziło w Polsce 2146 tyś mikroprzedsiębiorstw, pracowało w nich ponad 4,1 mln osób. Przeciętne miesięczne wynagrodzenie takich osób wyniosło 3081,1 zł brutto.


Mikroprzedsiębiorstwa w Polsce – wady i zalety pracy

 

Czy mikroprzedsiębiorca może zaoferować więcej niż właściciel wielkiej korporacji?


Mikrofirma ma swoje wady i zalety. Do tych pierwszych z pewnością należy zwykle gorsza pozycja na rynku niż w przypadku większych przedsiębiorstw. Takie małe jednostki raczej są mało znane i rozpoznawalne, więc jeśli komuś zależy na tym aspekcie zatrudnienia, wybór częściej padnie na korporację.


Kolejnym minusem może być brak osób odpowiedzialnych za niektóre aspekty funkcjonowania firm. W przypadku małej kadry często panuje zasada spychania nikomu nieprzypisanych obowiązków.


W przypadku mikroprzedsiębiorstw z reguły ograniczone są możliwości rozwoju. Nie ma wystarczających funduszy na szkolenie, a awans musiałby wiązać się z przejęciem roli właściciela (ze względu na ograniczoną strukturę).
Ale tak jak wady, mikroprzedsiębiorstwo ma również swoje zalety. Mały zespół daje większe możliwości poznania współpracowników, ich umiejętności i słabych punktów. Przez to łatwiej jest wykorzystać w pełni potencjał zespołu i przypisać osoby do właściwych zadań. Pracownicy mają szersze pole do pokazania swoich umiejętności, nawet wykraczających poza te, które zdobyli poprzez np. wykształcenie lub ukończone kursy.


Brak skomplikowanych łańcuchów komunikacyjnych ułatwia szybkie i dokładne uzyskiwanie niezbędnych informacji między współpracownikami. W takich warunkach łatwiej też wynegocjować u pracodawcy dogodniejsze warunki pracy itp.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Opiekun w domu Seniora

    Socco Stuttgart GmbH   Niemcy, całe Niemcy   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę   14 221 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Zakres obowiązków: zabiegi higieniczno-pielęgnacyjne; podawanie posiłków; kontrola wagi pacjenta, mierzenie ciśnienia, temperatury, poziomu cukru we krwi; wykonywanie zleceń lekarskich według obowiązujących procedur;
  • Actuarial Analyst

    Aon Polska Sp. z o. o.   Warszawa    praca hybrydowa
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    What the day will look like Work with colleagues (brokers, analytics and others) to identify and respond to client needs and develop additional opportunities related to products and services; You will perform technical analysis and get an innovative insight into insurance companies, their portfolios...
  • Pracownik produkcji / Operator CNC

    Job Impulse Polska Sp. z o.o.   Dąbrowa Górnicza    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę / o pracę tymczasową  pełny etat   6 011 zł brutto/mies.
    2 godz.
    Do Twoich zadań będzie należało: Obsługa maszyn produkcyjnych, Oczyszczanie odlewów żeliwnych, Wstępna kontrola jakości produkowanych detali.
  • Brukarz

    Max Bau Sp. z o.o.   Niemcy   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat   50,00 - 70,00 zł brutto/godz.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    2 godz.
    Opis stanowiska: Praca przy układaniu kostki granitowej, marmurów i krawężników.
  • Specjalista ds. Sprzedaży Oprogramowania

    Symfonia Sp. z o.o.   Katowice    praca hybrydowa / stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    2 godz.
    Twój zakres głównych obowiązków: kontakt z aktualnym klientem; doradztwo i sprzedaż rozwiązań i produktów Symfonii; rzetelne wprowadzanie informacji do systemu CRM; realizacja zadań wartościowych (plan sprzedaży), ilościowych (czynności) oraz jakościowych (rozmowy telefoniczne)
  • Prezes Zarządu - Dyrektor Spółki

    "KOMUNIKACJA AUTOBUSOWA" Sp. z o.o.   Świnoujście, ul. Karsiborska 33 A    praca stacjonarna   za 3 dni wygasa
    dyrektor / prezes  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    2 godz.
    Opis wymagań dla kandydata na stanowisko Prezesa Zarządu Spółki: Kandydaci na stanowisko Prezesa Zarządu Spółki powinni spełniać następujące kryteria: posiadać wykształcenie wyższe, co najmniej magisterskie, preferowane kierunki: techniczne, zarządzanie, prawo, ekonomia, posiadać co...

Najnowsze artykuły

Wczasy pod gruszą – zasady, warunki, kwota, wniosek

Wczasy pod gruszą – zasady, warunki, kwota, wniosek

Wynagrodzenie za urlop to nie wszystko! Pracownicy mogą również otrzymać dofinansowanie do wypoczynku z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, czyli popularne „wczasy pod gruszą”. Te, choć brzmią jak relikt przeszłości, nadal są powszechne w wielu firmach. Powszechnie bywają także mylone ze świadczeniem urlopowym. Czym różnią się obie formy dofinansowania i jak z nich skorzystać?

List motywacyjny – schemat i struktura

List motywacyjny – schemat i struktura

Nie jest już tak często stosowany jak niegdyś, jednak list motywacyjny pozostaje jednym z podstawowych dokumentów rekrutacyjnych i warto umieć go napisać. Co więcej, gdy o stanowisko walczą kandydaci o zbliżonych kwalifikacjach, to właśnie ciekawy list może przesądzić o sukcesie w rekrutacji. Sprawdź, co powinno znaleźć się w każdym akapicie listu motywacyjnego oraz uniknij typowych błędów.

Kłamanie w CV – co grozi za kłamstwo w CV?

Kłamanie w CV – co grozi za kłamstwo w CV?

Podczas przeglądania ogłoszeń nagle udało Ci się trafić na jedną lub kilka propozycji, które wydają się być dla Ciebie idealne. Jest tylko jedna przeszkoda. Wskazane przez pracodawców wymagania są wyższe niż Twoje kwalifikacje. Stajesz przed dylematem – czy dopuścić się kłamstwa w CV? Badania pokazują, że wiele osób w takim przypadku wybierze oszustwo, ignorując grożące za nie konsekwencje.

Praca sezonowa – definicja, podatki, umowa

Praca sezonowa – definicja, podatki, umowa

Dla jednych lato oznacza urlop i wypoczynek, dla innych to okres wzmożonej aktywności zawodowej. Wielu Polaków wykorzystuje gorące miesiace na podreperowanie domowego budżetu w ramach pracy sezonowej: przy zbiorach owoców i warzyw, żniwach, a także w obsłudze turystycznej i gastronomicznej. Zanim zatrudnisz się sezonowo, poznaj swoje prawa pracownicze oraz obowiązki podatkowe.

Rozpraszacze w pracy – jakie warto wyeliminować? Jak to zrobić?

Rozpraszacze w pracy – jakie warto wyeliminować? Jak to zrobić?

Smartfon z dostępem do internetu, a więc ulubonych social mediów i aplikacji, to jeden z największych rozpraszaczy odrywających nas od pracy. Wiele osób czuje przymus sięgania do telefonu nawet kilkadziesiąt razy w ciągu godziny. 15 lipca, w Światowy Dzień Bez Telefonu Komórkowego, zachęcamy do odłożenia na bok smartfona oraz refleksji nad największymi wrogami naszej koncentracji. 

Temperatura w miejscu pracy a BHP

Temperatura w miejscu pracy a BHP

Czy upały mogą być uzasadnieniem przerwania pracy i opuszczenia stanowiska? Czy szef ma obowiązek skrócić godziny pracy, gdy temperatura powietrza przekracza 30℃? A co z klimatyzacją, wiatrakami i zimnymi napojami – czy są one obowiązkowe? Każdego lata wracają pytania dotyczące temperatury w pracy i przepisów bhp. Wyjaśniamy, jakie są obowiązki pracodawcy, a co zależy od jego dobrej woli.