Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Praca w mikroprzedsiębiorstwie – wady i zalety

Praca w mikroprzedsiębiorstwie – wady i zalety

 
Praca w mikroprzedsiębiorstwie – wady i zalety

Mikroprzedsiębiorstwo – co to

 

Kryteria klasyfikacji przedsiębiorstw zakładają podział danych jednostek ze względu na liczbę osób zatrudnionych, obroty oraz bilans. Według europejskich standardów mikroprzedsiębiorstwem nazywa się firmę, w której pracuje mniej niż 10 pracowników, a obrót roczny lub bilans nie przekracza 2 mln EUR.


Oprócz mikro- w podziale stosuje się jeszcze wyróżnienie na małe przedsiębiorstwo, średnie oraz duże.


Przyglądając się danym sprzed paru lat można było wyciągnąć wnioski, że praca w mikroprzedsiębiorstwie nie była zbyt opłacalna. Z badania aktywności ekonomicznej ludności BAEL wynikało, że w 2013 roku średnia pensja osób zatrudnionych w takich podmiotach wyniosła 2145 zł brutto. To niewiele ponad średnie miesięczne wynagrodzenie w większych przedsiębiorstwach (w zestawieniu brane są pod uwagę większe podmioty niż mikroprzedsiębiorstwa), które wyniosło 3837 zł brutto. W 2013 roku w mikrofirmach pracowało ponad 3,44 mln osób. Jak jest teraz?


Mikroprzedsiębiorstwo – zatrudnienie i finanse

 

Z danych zgromadzonych w ramach badania GUS-u „Działalność gospodarcza przedsiębiorstw o liczbie pracujących do 9 osób w 2018 r. Informacje sygnalne” wynika, że w ubiegłym roku działalność gospodarczą prowadziło w Polsce 2146 tyś mikroprzedsiębiorstw, pracowało w nich ponad 4,1 mln osób. Przeciętne miesięczne wynagrodzenie takich osób wyniosło 3081,1 zł brutto.


Mikroprzedsiębiorstwa w Polsce – wady i zalety pracy

 

Czy mikroprzedsiębiorca może zaoferować więcej niż właściciel wielkiej korporacji?


Mikrofirma ma swoje wady i zalety. Do tych pierwszych z pewnością należy zwykle gorsza pozycja na rynku niż w przypadku większych przedsiębiorstw. Takie małe jednostki raczej są mało znane i rozpoznawalne, więc jeśli komuś zależy na tym aspekcie zatrudnienia, wybór częściej padnie na korporację.


Kolejnym minusem może być brak osób odpowiedzialnych za niektóre aspekty funkcjonowania firm. W przypadku małej kadry często panuje zasada spychania nikomu nieprzypisanych obowiązków.


W przypadku mikroprzedsiębiorstw z reguły ograniczone są możliwości rozwoju. Nie ma wystarczających funduszy na szkolenie, a awans musiałby wiązać się z przejęciem roli właściciela (ze względu na ograniczoną strukturę).
Ale tak jak wady, mikroprzedsiębiorstwo ma również swoje zalety. Mały zespół daje większe możliwości poznania współpracowników, ich umiejętności i słabych punktów. Przez to łatwiej jest wykorzystać w pełni potencjał zespołu i przypisać osoby do właściwych zadań. Pracownicy mają szersze pole do pokazania swoich umiejętności, nawet wykraczających poza te, które zdobyli poprzez np. wykształcenie lub ukończone kursy.


Brak skomplikowanych łańcuchów komunikacyjnych ułatwia szybkie i dokładne uzyskiwanie niezbędnych informacji między współpracownikami. W takich warunkach łatwiej też wynegocjować u pracodawcy dogodniejsze warunki pracy itp.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Magazynier

    Flexcraft Polska Sp. z o.o.   Holandia, Ede   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę tymczasową  tymczasowa/dodatkowa  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    21 godz.
    Obowiązki: zbieranie zamówień za pomocą skanera ręcznego; kompletowanie zamówień do wysyłki; przyjmowanie reklamacji; Wymagania: znajomość języka angielskiego (komunikatywna) gotowość do pracy w systemie zmianowym; chęć nawiązania współpracy na dłuższy okres – co najmniej 3...
  • Pracownik działu zakupów

    Balcerzak Sp. z o.o.   Wróblów    praca stacjonarna
    młodszy specjalista (junior)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    23 godz.
    Zakres obowiązków: Poszukiwanie nowych źródeł zaopatrzenia dla firmy oraz zapewnienie optymalnych warunków współpracy handlowej z dostawcami; Monitorowanie i analiza danych rynkowych dotyczących dostawców oraz surowców; Negocjowanie cen i warunków dostaw; Dokonywanie zakupów na potrzeby...
  • Contact Center Representative with Dutch

    Aon   Kraków    praca zdalna
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat
    24 godz.
    Overview You’re a good communicator and you’re looking for a role that will give you a chance to polish your language skills. Although you don't have much professional experience, you learn fast and you're looking for an opportunity that will allow you to develop your business expertise, take...
  • Global Benefits Analyst with Swedish

    Aon   Kraków    praca hybrydowa
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    24 godz.
    Overview of the role Global Benefits Analyst is a member of Expat Team, a part of larger Global Benefits Team in Krakow. Expat Team focuses on providing services to clients seeking risk and health insurance for their employees that are working outside their country of residence. In our Team, Global...
  • Privacy Project Manager

    Aon   Kraków    praca zdalna
    starszy specjalista (senior) / kierownik/koordynator / menedżer  umowa o pracę  pełny etat
    24 godz.
    As a Privacy Project Manager, you will play a pivotal role in advancing privacy standards throughout the organization. We are seeking a detail-oriented and proactive individual to join our team in a role focused on the development and execution of our program methodology and operational models. If...
  • Opiekun / Opiekunka osób starszych w domu seniora

    Sanapol Personal GmbH   Niemcy   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 dni
    Wynagrodzenie od 2200 Euro netto / m-c. Praca na terenie całych Niemiec, od zaraz jak i również w późniejszych terminach. Rodzaj współpracy: Umowa o pracę na pełen etat na czas nieokreślony, Wymiar pracy: Pełen, 8 godzin dziennej pracy, Wymagany język niemiecki: Komunikatywny. Zakres...

Najnowsze artykuły

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie pracowej wigilii obowiązuje pewien dress code. Jak się ubrać? Podpowiadamy, kiedy możesz pozwolić sobie na zabawny sweter, czy lepiej zrezygnować ze sneakersów i jakie dodatki dobrać do eleganckiego outfitu.

Osoba z zespołem Aspergera – jakie ma szanse na rynku pracy w Polsce?

Osoba z zespołem Aspergera – jakie ma szanse na rynku pracy w Polsce?

Albert Einstein, Tim Burton, Michael Phelps... lista znanych i odnoszących niesamowite sukcesy osób z zespołem Aspergera jest bardzo długa. Zespół ten często nazywany jest autyzmem wysokofunkcjonującym, choć takie określenie nie oddaje pełni różnorodności jego objawów. Kiedy ujawnia się zespół Aspergera i w jakich zawodach najlepiej sprawdzają się osoby, które go posiadają?

Opiekun osób starszych – wymagania, obowiązki i zarobki

Opiekun osób starszych – wymagania, obowiązki i zarobki

Organizacja Narodów Zjednoczonych prognozuje, że jednym ze skutków czekającej nas zmiany demograficznej będzie rosnąca potrzeba świadczenia wysokiej jakości opieki nad seniorami. Tymczasem już teraz opiekun osób starszych jest w Polsce zawodem deficytowym, a chętni mogą przebierać w ofertach pracy. Wyjaśniamy, jak zostać opiekunem seniorów oraz jakie są zarobki w tym zawodzie.

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki tuż tuż. Zwyczaj wręczania drobnych upominków jest w Polsce równie popularny w gronie najbliższych, co w środowisku pracy. W wielu firmach odbywają się zabawy związane z losowaniem prezentów. Co kupić koleżance z działu, a z czego zadowolony będzie szef? I najtrudniejsze, na co się zdecydować, gdy musimy kupić uniwersalny prezent? Oto sprawdzone pomysły na upominki w pracy.

Rabat – co to? Jak obliczyć?

Rabat – co to? Jak obliczyć?

Czy to, co wydaje się okazją, rzeczywiście nią jest? Zanim rzucisz się w wir zakupów, dowiedz się, czym rzeczywiście jest rabat, jak się go oblicza oraz jakie są popularne sposoby manipulacji cenowych z wykorzystaniem hasła o obniżce cen. Mądrze korzystaj z promocji, sprawdzaj, czy zakup faktycznie Ci się opłaca i nie daj się złapać na fałszywy rabat!

AIDS a praca – czy choroba dyskwalifikuje z rynku pracy?

AIDS a praca – czy choroba dyskwalifikuje z rynku pracy?

1 grudnia wypada Światowy Dzień AIDS. To ważna data, gdyż świadomość tego, czym jest AIDS i jak można zarazić się HIV wciąż jest niska, a osoby z AIDS/HIV nadal doświadczają ostracyzmu, także na rynku pracy. W związku z tym wyjaśniamy, czy osoba z wirusem może wykonywać każdą pracę, czy stanowi zagrożenie dla współpracowników, a także czy chory musi poinformować pracodawcę o AIDS.