Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Praca w mikroprzedsiębiorstwie – wady i zalety

Praca w mikroprzedsiębiorstwie – wady i zalety

 
Praca w mikroprzedsiębiorstwie – wady i zalety

Mikroprzedsiębiorstwo – co to

 

Kryteria klasyfikacji przedsiębiorstw zakładają podział danych jednostek ze względu na liczbę osób zatrudnionych, obroty oraz bilans. Według europejskich standardów mikroprzedsiębiorstwem nazywa się firmę, w której pracuje mniej niż 10 pracowników, a obrót roczny lub bilans nie przekracza 2 mln EUR.


Oprócz mikro- w podziale stosuje się jeszcze wyróżnienie na małe przedsiębiorstwo, średnie oraz duże.


Przyglądając się danym sprzed paru lat można było wyciągnąć wnioski, że praca w mikroprzedsiębiorstwie nie była zbyt opłacalna. Z badania aktywności ekonomicznej ludności BAEL wynikało, że w 2013 roku średnia pensja osób zatrudnionych w takich podmiotach wyniosła 2145 zł brutto. To niewiele ponad średnie miesięczne wynagrodzenie w większych przedsiębiorstwach (w zestawieniu brane są pod uwagę większe podmioty niż mikroprzedsiębiorstwa), które wyniosło 3837 zł brutto. W 2013 roku w mikrofirmach pracowało ponad 3,44 mln osób. Jak jest teraz?


Mikroprzedsiębiorstwo – zatrudnienie i finanse

 

Z danych zgromadzonych w ramach badania GUS-u „Działalność gospodarcza przedsiębiorstw o liczbie pracujących do 9 osób w 2018 r. Informacje sygnalne” wynika, że w ubiegłym roku działalność gospodarczą prowadziło w Polsce 2146 tyś mikroprzedsiębiorstw, pracowało w nich ponad 4,1 mln osób. Przeciętne miesięczne wynagrodzenie takich osób wyniosło 3081,1 zł brutto.


Mikroprzedsiębiorstwa w Polsce – wady i zalety pracy

 

Czy mikroprzedsiębiorca może zaoferować więcej niż właściciel wielkiej korporacji?


Mikrofirma ma swoje wady i zalety. Do tych pierwszych z pewnością należy zwykle gorsza pozycja na rynku niż w przypadku większych przedsiębiorstw. Takie małe jednostki raczej są mało znane i rozpoznawalne, więc jeśli komuś zależy na tym aspekcie zatrudnienia, wybór częściej padnie na korporację.


Kolejnym minusem może być brak osób odpowiedzialnych za niektóre aspekty funkcjonowania firm. W przypadku małej kadry często panuje zasada spychania nikomu nieprzypisanych obowiązków.


W przypadku mikroprzedsiębiorstw z reguły ograniczone są możliwości rozwoju. Nie ma wystarczających funduszy na szkolenie, a awans musiałby wiązać się z przejęciem roli właściciela (ze względu na ograniczoną strukturę).
Ale tak jak wady, mikroprzedsiębiorstwo ma również swoje zalety. Mały zespół daje większe możliwości poznania współpracowników, ich umiejętności i słabych punktów. Przez to łatwiej jest wykorzystać w pełni potencjał zespołu i przypisać osoby do właściwych zadań. Pracownicy mają szersze pole do pokazania swoich umiejętności, nawet wykraczających poza te, które zdobyli poprzez np. wykształcenie lub ukończone kursy.


Brak skomplikowanych łańcuchów komunikacyjnych ułatwia szybkie i dokładne uzyskiwanie niezbędnych informacji między współpracownikami. W takich warunkach łatwiej też wynegocjować u pracodawcy dogodniejsze warunki pracy itp.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Specjalista ds. Wynagrodzeń i Kadr

    REMONDIS Sp. z o.o. - Warszawa   Warszawa, Zawodzie 18    praca stacjonarna
    specjalista mid / senior  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    9 godz.
    Główne obowiązki: Obsługa kadrowo-płacowa pracowników zgodnie z obowiązującymi regulacjami; Naliczanie wynagrodzeń, premii oraz świadczeń dodatkowych; Kontrola i aktualizacja danych w systemie kadrowym; Sporządzanie deklaracji i dokumentacji dla instytucji publicznych; Zarządzanie...
  • REMONDIS Sp. z o.o. - Warszawa
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    9 godz.
    Zakres obowiązków: Wdrażanie oraz konfiguracja systemów IT wspierających pracę użytkowników; Zarządzanie i optymalizacja baz danych; Instalacja, aktualizacja i dostosowanie oprogramowania do wymagań firmy; Tworzenie dokumentacji technicznej oraz raportów dla użytkowników; Rozwiązywanie...
  • Referent / Referentka ds. administracyjnych

    REMONDIS Sp. z o.o. - Warszawa   Pruszcz Gdański    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    9 godz.
    Twój zakres obowiązków: Bieżąca obsługa spraw administracyjno-handlowych (m.in. przygotowywanie ofert, umów, przygotowywanie wniosków i pism do urzędów z zakresu działalności spółki), Przygotowywanie raportów, zestawień, Współpraca z firmami transportowymi, Wystawianie kart BDO,...
  • Młodszy specjalista ds. administracji

    REMONDIS Sp. z o.o. - Warszawa   Warszawa    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat
    9 godz.
    Zakres obowiązków: Nadzór nad obiegiem dokumentów przychodzących i wychodzących, Zapewnienie płynnego przepływu informacji w organizacji, Współpraca z CUK w zakresie bieżącej obsługi księgowo- kadrowej, Przygotowywanie prezentacji, Odpowiedzialność za realizację wyznaczonych celów i zadań.
  • Samodzielna księgowa

    Vetlab Sp. z o.o.   Katowice, ul. Żeliwna 36    praca stacjonarna   za 3 dni wygasa
    specjalista mid / senior  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    10 godz.
    Twój zakres obowiązków: prowadzenie pełnej księgowości firmy (księgi handlowe) zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, bieżąca weryfikacja, dekretacja i księgowanie faktur zakupowych i sprzedażowych (krajowych i zagranicznych), prowadzenie bieżącej sprawozdawczości do NBP i GUS,...
  • Szwacz / Szwaczka

    Estella Home fo Textiles Sp. z o.o.   Polkowice    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    10 godz.
    Obowiązki: szycie artykułów pościelowych na maszynach przemysłowych;

Najnowsze artykuły

Komplementy w biznesie i pracy – jak je dawać i na nie reagować?

Komplementy w biznesie i pracy – jak je dawać i na nie reagować?

Publiczne pochwały często krępują nas bardziej niż krytyka. Nie potrafimy przyjmować komplementów ani w życiu prywatnym, ani w zawodowym. Zaprzeczamy im, bagatelizujemy je lub bronimy się, zakładając, że stoi za nimi jakiś interes. Jak dawać komplementy i na nie reagować tłumaczą eksperci ds. wizerunku i etykiety – Ewa Brok, Dorota Szcześniak-Kosiorek i Leszek Leopold Kazimierski.

Storytelling w marketingu

Storytelling w marketingu

Wiele osób nie ma problemu z zapamiętaniem fabuły filmu lub książki, ale treść podręcznika albo instrukcja obsługi wylatują im z głowy niemal natychmiast po przeczytaniu. Mechanizmy poznawcze bazujące na tym, że zapamiętujemy lepiej to, co nas osobiście angażuje, budzi emocje oraz jest przedstawione w formie osobowej, z bohaterami i wydarzeniami, wykorzystuje storytelling marketing.

Epidemia samotności w pracy – co oznacza i czy można z nią walczyć?

Epidemia samotności w pracy – co oznacza i czy można z nią walczyć?

Uczestniczą w spotkaniach, ale nie mają z kim porozmawiać. Spędzają cały dzień obok innych osób, lecz czują się bardziej samotni niż kiedykolwiek. Dlaczego? Skąd coraz powszechniejsze poczucie wyalienowania w pracy? – Samotność nie jest jedynie brakiem kontaktów społecznych, ale też subiektywnym odczuciem braku bliskości i wsparcia emocjonalnego – podkreśla psycholog Patrycja Modzelewska. 

Ratownik medyczny w wojsku – praca, zarobki

Ratownik medyczny w wojsku – praca, zarobki

– Ratownik medyczny w Siłach Zbrojnych RP pełni kluczową rolę w zabezpieczeniu medycznym zarówno w warunkach pokojowych, jak i podczas operacji wojskowych – tłumaczy ppor. Krystian Dwórznik, Szef Sekcji Promocji i Współpracy z Wojskowego Centrum Rekrutacji w Płocku. Oto jak wygląda praca wojskowego ratownika medycznego oraz jak krok po kroku przejść rekrutację na to stanowisko.

Cykl życia pracownika – jak zarządzać pracownikiem od etapu przyciągania talentów do offboardingu

Cykl życia pracownika – jak zarządzać pracownikiem od etapu przyciągania talentów do offboardingu

– Aby budować dojrzałą strategię HR, warto spojrzeć na zatrudnienie jako cykl życia pracownika (Employee Lifecycle), który – podobnie jak w marketingu czy sprzedaży – można planować, mierzyć i optymalizować – tłumaczy Agnieszka Ciećwierz. Specjalistka ds. HR wskazuje, jakie działania powinny podjąć firmy na każdym etapie tego cyklu, by lepiej wykorzystać potencjał swojej kadry.

Dysleksja – czy zmniejsza szanse na rynku pracy?

Dysleksja – czy zmniejsza szanse na rynku pracy?

– O ile w edukacji są procedury wsparcia, to w środowisku zawodowym wszystko zależy od dobrej woli pracodawcy – zauważa specjalistka pracująca z osobami z dysleksją Urszula Grzegorczyk. Zmiana postrzegania dyslektyków na rynku pracy jest pilnie potrzebna. – Wielu otwarcie mówi o swojej dysleksji. Nie chcą biernie czekać, aż „system sam się zmieni” – podkreśla pedagog Michalina Ignaciuk.

Zgoda na Pliki Cookies

Wykorzystujemy Pliki Cookies w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania Serwisu. Stosujemy Pliki Cookies w celach statystycznych i marketingowych, w szczególności w zakresie dopasowania treści reklamowych do Twoich preferencji.

Każda wyrażona zgoda może być przez Ciebie wycofana w dowolnym momencie. Więcej informacji dotyczących plików Cookies oraz przetwarzania danych osobowych w plikach Cookies znajduje się w naszej Polityce Prywatności.

Administratorem Serwisu i Twoich danych osobowych jest „Praca.pl” spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie, ul. Bolesława Prusa 2, 00-493 Warszawa, KRS 0000290935, NIP 7010095135, REGON: 141169379