Nauczyciel języka polskiego – to chyba pierwsze skojarzenie z absolwentem polonistyki. Ten kierunek studiów otwiera jednak drzwi do kariery w różnych branżach. Czym mogą zajmować się książkowi mole, tropiciele błędów językowych i miłośnicy rozbioru zdań wielokrotnie złożonych? Co zrobić z taką wiedzą i jak ją wykorzystać na rynku pracy?
Praca po polonistyce = praca w szkole?
Wbrew pozorom wielu młodych ludzi, myśląc o studiach polonistycznych, nie planuje, a nawet nie chce realizować się zawodowo w szkole. Co więcej, ukończenie tego kierunku nie zawsze jest jednoznaczne z uzyskaniem uprawnień wymaganych w placówkach oświatowych. Praca nauczyciela wiąże się bowiem z koniecznością posiadania przygotowania pedagogicznego.
Praca dla polonisty nie w szkole – możliwości
Przedstawiamy listę popularnych stanowisk pracy po polonistyce, na których pożądane są kompetencje nabyte podczas studiów. Warto zaznaczyć, że choć często sam dyplom wyższej uczelni na kierunku filologia polska nie jest wpisany w ogłoszeniu jako obligatoryjny, to taki atut kandydata ma duże znaczenie dla pracodawcy i świadczy o determinacji, świadomym wyborze ścieżki kariery.
Copywriter – czyli osoba pisząca na zamówienie teksty o charakterze reklamowym: hasła, slogany, nazwy i opisy produktów, scenariusze reklam. Rozwój e-marketingu otworzył wiele nowych możliwości dla copywriterów. Mogą oni pracować zdalnie, prowadzić media społecznościowe i fanpage’e firm, blogi eksperckie itd. Copywriting to świetne zajęcie dla osób, które mają lekkie pióro, są kreatywne, znają zasady pisowni i podstawy marketingu.
Redaktor tekstu – to ktoś, kto merytorycznie i stylistycznie opracowuje materiały, zanim zostaną opublikowane. W zależności od wiedzy i kompetencji może pracować w wydawnictwach literackich, agencjach prasowych, portalach internetowych, w radiu oraz przy produkcjach telewizyjnych.
Korektor tekstów – pomimo że programy komputerowe same wychwytują błędy w tekstach i proponują poprawne wersje, nie są nieomylne. Korekta to wciąż dostępna praca dla polonisty z sokolim wzrokiem i świetną znajomością zasad pisowni. W większości ogłoszeń o pracę ukończenie studiów kierunkowych jest pierwszym, obligatoryjnym wymaganiem, zwłaszcza gdy chodzi o pracę w wydawnictwie, przy obszernych, naukowych publikacjach.
Dziennikarz – praca dziennikarza to również ciekawy wybór dla polonisty. Pozwala wykorzystać warsztat pisarski i językowe kompetencje, a przy tym realizować swoje pasje. Dziennikarz śledczy, sportowy czy newsowy nie musi być jednocześnie polonistą, ale nie ma przeszkód, by filolog rozwijał swoją karierę w takich kierunkach.
Marketingowiec – także w tym obszarze zawodowym, wydawać by się mogło od polonistyki odległym, humanista znajdzie miejsce dla siebie. Reklama, PR, e-marketing to dziedziny, w których kreatywność, ale też komunikatywność, łatwość formułowania własnych myśli i kompetencje językowe bardzo się przydają.