Chyba nikt nie ma wątpliwości, że dobry PR potrafi zdziałać cuda, a czarny - może firmie piekielnie zaszkodzić. Co dokładnie kryje się pod pojęciem public relations? Czy PR to chwilowy trend, czy jednak realna pomoc dla przedsiębiorców?
PR, public relations - definicja
Współczesny, coraz bardziej globalny i rozbudowany rynek, wymaga od przedsiębiorstw podejmowania wielu zabiegów, by zjednać sobie ludzi i zapewnić przetrwanie wśród licznej konkurencji. Niezwykle ważnym i często determinującym sukces organizacji czynnikiem stał się stosunek klientów i całego otoczenia do marki, czy przedsiębiorstwa. Narzędziem pozwalającym ten stosunek kształtować i ulepszać jest właśnie public relations.
To rozległa dziedzina, dlatego też definicji pojęcia jest wiele. Łączą je przede wszystkim 3 wspólne elementy: organizacja - związana z misją o charakterze publicznym, otoczenie - czyli klienci, partnerzy biznesowi, ale też pracownicy - oraz relacje, jakie spajają 2 poprzednie elementy. Mając to na uwadze, PR można definiować jako: „funkcję zarządzania, która określa postawy społeczne, łączy politykę i postępowanie organizacji z interesem społecznym, planuje oraz wykonuje kampanie oraz działa tak, aby zyskać społeczne zrozumienie i akceptację” (źródło: T. Goban-Klas, Public relations czyli promocja reputacji. Pojęcia, definicje, uwarunkowania, Warszawa 1997, s.22).
Public relations – funkcje w firmie
Techniki PR stosowane w ramach przyjętej przez firmę strategii służą do osiągnięcia i utrzymywania dobrych relacji z otoczeniem i budują wizerunek. To nadrzędny cel i aby go osiągnąć prowadzi się działania realizujące 3 główne funkcje PR-u.
Pierwsza z nich to integracja. Organizacja dostosowuje swoje działania do preferencji konsumentów, współpracowników i pracowników. Wizerunek musi być zintegrowany z tym, czego oczekuje otoczenie, a jednocześnie powinien spełniać wymogi i cele firmy. Drugą funkcją PR-u jest koordynacja. Specjalista PR działa tak, aby zespoić wizerunkową strategię z elementami marketingu. Biorąc to pod uwagę, można traktować public relations jako narzędzie promocji. Trzecia funkcja to komunikacja. Firmy skupiają się nie tylko na przekazywaniu określonych komunikatów otoczeniu. Muszą także uwzględniać sprzężenie zwrotne i stale monitorować skuteczność swoich działań.
Public relations a marketing
Mimo że często te dwa zagadnienia ze sobą sąsiadują w jednej linijce tekstu, należy zaznaczyć, że nie są to synonimy. Choć w zasadzie służą temu samemu (osiąganiu ekonomicznych celów przedsiębiorstwa), to marketing jest szerszym pojęciem. Obejmuje m.in. politykę cenową, akcje promocyjne produktów, czy choćby wybór kanału sprzedaży. To właściwie działania ukierunkowane na zaspokojenie potrzeb konsumentów. PR te działania wspiera – pozwala utrwalić w świadomości klientów, pracowników czy konkurentów określony wizerunek marki, pokazać firmę z jak najlepszej strony, uwypuklając jej atuty.
Dobry PR firmy
Odpowiednia strategia może bardzo wzmocnić pozycję firmy na rynku. Umiejętność zarządzania elementami wizerunku stała się współcześnie niezbędna do funkcjonowania przedsiębiorstwa wśród licznych konkurentów. Kreowanie tożsamości i wizerunku organizacji to aranżacja prawdy w taki sposób, aby uwypuklić cechy pożądane przez klientów i zakamuflować mniej pozytywne aspekty działalności firmy.
Dobry PR firmy pozwala jej zostać zapamiętaną i sprawia, że zaczyna funkcjonować w świadomości konsumentów w oczekiwany sposób. Jedak, jak już zostało wspomniane, PR nie jest kierowany tylko do klientów. Specjaliści wspierają także wizerunek przedsiębiorstwa jako dobrego pracodawcy, uczciwego i solidnego partnera biznesowego.