Pozytywne myślenie to coś, co ma ogromny wpływ na postrzeganie rzeczywistości i w związku z tym na komfort życia. Jak je włączyć? Skąd czerpać entuzjazm do pracy, nawet mimo przeciwności? I czy to w ogóle możliwe?
Entuzjazm w pracy – co na niego wpływa?
Entuzjazm to stan emocjonalnego zaangażowania w jakieś działanie. Można podchodzić do czegoś z entuzjazmem – mieć dobre nastawienie, cieszyć się na myśl o tym. Na entuzjazm wpływa wiele elementów. Ważne są m.in. motywacja do pracy, wyznaczenie sobie celu działania, nadanie mu sensu, a także możliwość rozwoju, otwartość na zmiany.
Jak włączyć pozytywne myślenie?
W pracy zdarza się, że tracimy pozytywne nastawienie, który towarzyszy podejmowaniu się zadania. Niespodziewana przeszkoda, wciąż niezadowolony klient, czy bezpodstawna krytyka szefa bardzo szybko potrafią podcinać skrzydła. Pomóc może pozytywne myślenie i szukanie plusów, nowych możliwości, zamiast minusów danej sytuacji.
Myśl pozytywnie w pracy i o pracy – łatwo powiedzieć, nie zawsze równie łatwo wprowadzić w życie. By pozytywnie myśleć o swojej sytuacji zawodowej, warto zacząć od zweryfikowania sposobu postrzegania samego siebie. Wiele osób bardzo krytycznie podchodzi do swoich możliwości czy osiągnięć, umniejsza sukcesy i dobre cechy charakteru, jednocześnie wyolbrzymiając własne wady, skupiając się na porażkach i w życiu prywatnym, i w pracy. Choć zazwyczaj nie jest to łatwe, zmiana myślenia przynosi wiele pozytywnych skutków. Kiedy mamy wiarę we własne siły, wyższą samoocenę, trudne zadanie w pracy traktujemy nie jako przeszkodę, ale jako wyzwanie, które przyniesie coś dobrego, pozwoli nam się rozwinąć, np. zdobyć nowe umiejętności, działać wydajnie i czuć z tejże pracy radość.
Dobre myśli i pozytywne emocje mogą pojawić się też razem z większą uważnością, którą wypracować pomaga trening mindfulness. Służy odnalezieniu wewnętrznego spokoju, skupieniu się na tym, co istotne i co naprawdę przynosi szczęście.
Entuzjazm do pracy – dlaczego jest tak ważny?
Według Słownika języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego entuzjazm jest to: „zapał, uniesienie, uwielbienie, zachwyt". W opozycji do tego stoją zniechęcenie, brak zaangażowania i zainteresowania, opieszałość. Już na podstawie tej krótkiej definicji można wywnioskować, dlaczego entuzjazm w pracy jest bardzo ważny.
Komuś, kto co dzień wykonuje swoje obowiązki jakby za karę, zastanawia się, co właściwie robi w tym miejscu swojego zawodowego życia i nie odnajduje żadnej motywacji poza pieniędzmi, trudno być wydajnym pracownikiem. Podobnie, np. gdy trwa przygotowanie do nowej pracy optymista szuka w tej sytuacji pozytywów – pozna przecież nowych ludzi, od których wiele się nauczy, otrzyma dobrą pensję, a praca będzie ciekawa i pełna wyzwań – pesymiście nie towarzyszą żadne emocje pozytywne – czuje obawę, że nie odnajdzie się w grupie, stanowisko jest inne niż dotychczas, a więc wątpi, że sobie poradzi, pomimo tego, że pracodawca dostrzega w nim potencjał.