Wybór firmy – czym się kierować?
W 2020 r. zawodowi kierowy nie powinni mieć problemów ze znalezieniem atrakcyjnej pracy. Zgodnie z prognozami specjalistów rynku pracy w Barometrze zawodów w bardzo dobrej sytuacji będą:
- kierowcy autobusów,
- kierowcy samochodów ciężarowych i ciągników siodłowych.
Nieco trudniej o pracę może być kierowcom samochodów osobowych – w 14 powiatach prognozuje się nadwyżkę, deficyt w 11, silny deficyt wystąpi jedynie w Poznaniu.
W związku z brakami kadrowymi firmy transportowe starają się spełniać oczekiwania pracownika. Sprawdźmy, czym warto się kierować, szukając zatrudnienia jako kierowca tira, ciężarówki czy autobusu.
Opinie o pracodawcy
W dobie technologii łatwo jest znaleźć opinie o firmie. Wystarczy wpisać nazwę przedsiębiorstwa w internetową wyszukiwarkę. Warto poświęcić temu chwilę i zrobić głęboki research, pamiętając, że nie każda ocena, zwłaszcza anonimowa, jest szczera i zgodna z prawdą. W internecie wypowiedzieć może się każdy, a negatywne sądy bywają zemstą zwolnionego słusznie pracownika, czy sposobem nie zawsze uczciwych przedsiębiorców na pozbycie się konkurencji. Jeśli jednak niepochlebne oceny to większość, zanim podpiszemy umowę, zwróćmy szczególną uwagę na aspekty pracy, których dotyczą. Sprawdźmy też, jak wygląda strona internetowa firmy, jaką szef ma reputację na rynku, zweryfikujmy, czy jego usługi transportowe są wysokiej jakości.
Stosunek pracodawcy do pracownika
Kryteria wyboru pracodawcy, jakimi kierują się pracownicy, to już nie tylko dobra pensja i podpisanie umowy o pracę. Chociaż kierowca ciężarówki czy innego pojazdu większość czasu spędza sam, to atmosfera w firmie i stosunek przełożonego do podwładnych także są bardzo ważne. Podobnie jak to, czy pracodawca inwestuje w rozwój pracowników. Dofinansowania kursów albo w całości opłacone z kieszeni przedsiębiorcy szkolenia dla kierowców to wskazówka, że firma liczy na długofalową współpracę i ceni pracę kierowcy.
Warunki pracy
Wybierając ten zawód, warto przemyśleć swoje predyspozycje do pracy za kółkiem. To często całe tygodnie poza domem, brak towarzystwa, noclegi w kabinie pojazdu i konieczność ciągłego skupienia, o które niełatwo w monotonnej trasie. Jedni nie wyobrażają sobie innego życia, dla innych taki system pracy szybko okaże się zbyt obciążający.
Stan techniczny pojazdu
Kierowca, który wyrusza w trasę, powinien wsiąść do zatankowanego i przede wszystkim sprawnego technicznie pojazdu. Braki w oświetleniu zewnętrznym i wewnętrznym, stare opony, niesprawne hamulce, przeterminowana gaśnica – zawodowy kierowca nigdy nie wyjedzie samochodem, który nie powinien znaleźć się w ruchu drogowym i stwarza zagrożenie. Zanim wyruszy w trasę, musi sprawdzić pojazd i jeśli zauważy nieprawidłowości, zgłasza je przełożonemu.
Niestety nie każdy przewoźnik dba o stan techniczny floty. Zdarza się, że w drogę wyruszają przeładowane, niesprawne tiry, które są po prostu zagrożeniem dla kierowcy i innych uczestników ruchu. Dlatego przed podpisaniem umowy warto sprawdzić, czym będzie się jeździć.