Opalenizna przed wakacyjnym wyjazdem, ślubem i weselem lub w ramach zrealizowania własnych upodobań natury estetycznej – solaria cały czas cieszą się stałymi grupami klientów. Jednak równolegle udostępniane są hasła na temat szkodliwości promieniowania UV. Czy to dobry pomysł na biznes? Jak go realizować?
Salon solarium: wybór lokalizacji
Jedną z podstawowych czynności jest wybór dogodnej lokalizacji. W zależności od wielkości miasta, w którym planujemy założyć własną działalność gospodarczą, może to być lokal umiejscowiony np. blisko centrum lub na licznie zamieszkałych osiedlach. Punkty zbytnio oddalone od skupisk ludzi niestety mogą nie generować wystarczającej liczby klientów. Warto zorientować się, gdzie znajduje się najbliższa konkurencja, by sprawdzić, czy nasza firma będzie w stanie utrzymać się na rynku obok innych, funkcjonujących już solariów.
Dobrym pomysłem na biznes może być wybranie lokalizacji w pobliżu obiektów sportowych, wynajęcie przestrzeni w klubach fitness czy w pobliżu pływalni. Zdarzają się również solaria w galeriach handlowych. Trzeba wybrać taki punkt, który będzie łatwo dostępny dla klientów. Konieczne jest także zapewnienie odpowiednich warunków higieniczno-sanitarnych, dlatego lokale warto przeglądać także pod tym kątem.
Należy zapoznać się z wszelkimi przepisami prawnymi, dotyczącymi udostępniania możliwości takiego opalania. Warto dodać, iż tutaj solarium rozumiane jest nie jako lokal, lecz specjalne łóżko z lampami.
Ważna jest np. Ustawa z dnia 15 września 2017 r. o ochronie zdrowia przed następstwami korzystania z solarium, w której czytamy np., iż:
- zabrania się udostępniania solarium małoletnim,
- zabrania się reklamy i promocji usług w zakresie udostępniania solarium,
- w miejscu działania solarium należy umieścić informacje o zakazie udostępniania tej usługi małoletnim, o ryzyku związanym z korzystania z solarium (wg wzorów opisanych ustawą).
Taką działalność kontrolują organy Państwowej Inspekcji Sanitarnej (oraz inne opisane w ustawie). Mogą one żądać od klientów okazania dokumentu potwierdzającego wiek. Przy przygotowywaniu biznesplanu należy dokładnie zapoznać się ze wszystkimi aspektami prawnymi dotyczącymi prowadzenia tego typu działalności (odnośnie warunków technicznych budynków, certyfikacji urządzeń itp.).
Wyposażenie solarium: koszty
Początek biznesu wymaga dużych nakładów finansowych. Największe koszty generuje oczywiście wyposażenie. Cena jednego łóżka zawiera się w przedziale od ok. 5000 do 12 000, a nawet i 20 000 zł, w zależności od tego, czy decydujemy się na sprzęt nowy czy używany. Warto zakupić od razu kilka łóżek, by przedsięwzięcie generowało zyski.
Konieczne jest też zaopatrzenie lokalu w odpowiednie wyposażenie i kosmetyki dla klientów oraz środki czystości przeznaczone do dezynfekcji łóżek, sprzątania lokalu.
Kolejne wydatki wiążą się z comiesięcznymi opłatami związanymi z prowadzeniem działalności (czynsz, media, księgowość). Jeśli osoba, która chce otworzyć solarium, wcześniej nie prowadziła żadnej firmy, to powinna zorientować się w uldze na start dla nowych przedsiębiorców. Być może tam uda się zoptymalizować koszty.
Innym sposobem może być odkupienie już prosperującego biznesu. Czasem w sieci można trafić na tego typu ogłoszenia.
Zatrudnienie pracowników
Bardzo ważną kwestią przy otwieraniu solarium jest wybór pracowników. Powinni być oni odpowiednio przeszkoleni z zakresu obsługi sprzętu, ale także przepisów prawnych, by nieświadomie nie narazili klientów na uszczerbku na zdrowiu, a właściciela na kary.
Solarium – jak wyliczyć zysk firmy?
Obliczając zysk firmy, należy przeanalizować koszty związane z prowadzeniem działalności oraz obroty, jakie będę generowane przez firmę – tj. ile klientów jest w stanie obsłużyć solarium. W przypadku tej działalności odchodzą kwoty związane z reklamą i promocja usług, ponieważ taki marketing jest zabroniony przez prawo.