Kiedyś krążył stereotyp, iż jest sklepem dla osób, których nie stać na zakupy w zwykłych sieciówkach. Dziś to świadomy wybór, często okazja do zdobycia unikatowych egzemplarzy, a dla niektórych rozrywka. Lumpeks, second hand, ciucholand – czy sklep z odzieżą używaną to dobry pomysł na biznes?
Jak otworzyć sklep z używaną odzieżą?
Należy zadecydować o miejscu prowadzenia działalności. Może to być lokal, przestronny, pozwalający na odpowiednią ekspozycję towaru, umiejscowiony w korzystnym miejscu, które zapewni klientów. Powinien być wyposażony w odpowiednie zaplecze dla pracowników i do przygotowywania towaru. Konieczne są też oczywiście półki i wieszaki.
Coraz popularniejsze staje się jednak przenoszenie działalności do sieci. Odpadają tu koszty wynajmu, czynszu, mediów. Najwięcej pracy zajmuje fotografowanie poszczególnych elementów garderoby, atrakcyjny opis. Dochodzą także procedury wysyłkowe i reklamowe.
Jeśli planujemy otworzyć lumpeks, można prowadzić równolegle placówkę lokalną oraz sprzedaż internetową.
Prowadzenie biznesu wymaga założenia działalności gospodarczej – dopuszczalne formy to działalność jednoosobowa, spółka cywilna czy jedna ze spółek prawa handlowego (spółka akcyjna, jawna, z ograniczoną odpowiedzialnością, komandytowa, komandytowo-akcyjna). Przy rejestracji należy wybrać odpowiedni numer PKD. Są to:
• 47.91.Z – Sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet,
• 47.71.Z – Sprzedaż detaliczna odzieży prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach.
Second hand – skąd brać towar?
Kluczowy dla prowadzenia działalności jest oczywiście towar. Na rządowym serwisie informacyjno-usługowym, poświęconym temu biznesowi, zwraca się uwagę na występujące rodzaje odzieży używanej – odzież nieposortowaną oraz odzież segregowaną.
Pierwszy typ odzieży – transportowany jest zazwyczaj w workach, przeważnie bez możliwości sprawdzenia przed zakupem. Odzież nieposortowana traktowana jest jako odpad, co powoduje konieczność uzyskania zezwoleń i zgłoszeń w zakresie ochrony środowiska.
Odzież segregowana – tego typu towar powinien być zdezynfekowany przez firmę, która dokonała zbiórki odzieży, a fakt odkażenia musi być potwierdzony odpowiednim świadectwem.
Podsumowując:
„Obrót używaną odzieżą nadzoruje Państwowa Inspekcja Sanitarna (Sanepid). Inspekcja może żądać od ciebie zaświadczenia o przeprowadzeniu dezynfekcji lub dezynsekcji.
Jeśli będziesz przywozić z zagranicy odzież niesegregowaną (tzw. niesort), co uznaje się za obrót odpadami, to:
• musisz zawrzeć umowę o przemieszczanie odpadów,
• wysyłający musi zgłosić przewóz w ramach transgranicznego przemieszczenia odpadów (dokument zgłoszenia powinien zawsze towarzyszyć transportowi),
• jako odbiorca musisz uzyskać zezwolenie na zbieranie i przetwarzanie odpadów”.
Odzież najczęściej pochodzi z zagranicy, zbierana jest w specjalnych kontenerach w wyniku różnorodnych akcji, często pochodzi też z likwidacji sklepów itp.
Jak urządzić sklep z odzieżą używaną?
Ta kwestia jest bardzo ważna. Sklepy sieciowe, sprzedające nowe ubrania mają łatwiejsze zadanie – układanie modeli kolorystycznie, tematycznie, rozmiarowo, pozwala na wizualnie przyjemną aranżację pomieszczenia sklepowego. Trudniej to osiągnąć w second handzie, kiedy praktycznie każdy element garderoby jest inny.
Jednak i w tym szaleństwie można wyegzekwować pewien system. Segregacja na odzież damską, męska i dziecięcą, w obrębie każdej z grup podział na kolory, rozmiar, pozwoli klientom sprawnie poruszać się wśród sklepowego asortymentu.
Warto zadbać również o interesującą ekspozycję na witrynie. Manekin prezentujący ciekawe stylistycznie kompozycje z pewnością zachęci przechodniów do odwiedzenia placówki. Bardzo ważna jest też osoba pracująca na stanowisku sprzedawcy. Powinna zachęcać do przeglądania i zakupu odzieży, dbać o ekspozycję, być osobą miłą, otwartą, komunikatywną. Rozmowa kwalifikacyjna w sklepie odzieżowym może opierać się nawet o odegranie kilku scenek lub rozwiązanie jakiegoś problemu – aby właściciel miał pewność, że zatrudnia właściwego kandydata.
Czy sklep z odzieżą używaną jest opłacalny?
Używana odzież jest dziś w modzie. Wpływa na to wiele różnorakich czynników. Na przykład sklep z używaną odzieżą dziecięcą to tak naprawdę najlepsze rozwiązanie do tego, by nadążyć ze zmianą garderoby rosnących jak na drożdżach dzieci.
Taki rodzaj działalności wpisuje się też w powszechną modę bycia eko, zero waste. Idea życia związana z minimalizowaniem liczby odpadów, niemarnowaniem przedmiotów może być realizowana właśnie przez zakupy używanych ubrań, które często trafiają do tego typu sklepów dlatego, że przestały odpowiadać poprzednim właścicielom, jednak ich jakość nadal jest wysoka.
Wiele osób odwiedza lumpeksy, ponieważ interesuje ich markowa odzież używana. Poszczególne egzemplarze można nabyć po wielokrotnie niższych stawkach, niż wymagałaby tego cena podawana przez projektantów.
Jeżeli więc rozważa się taki sposób na biznes, to klientów z pewnością nie zabraknie. Mimo że pochodzą z różnych grup, chcą zrealizować odmienne potrzeby, wykonują tę samą czynność – kupują odzież na wagę lub po bardzo korzystnej stawce za pojedynczą sztukę.